PDA

View Full Version : Kevlar of toch iets anders op deze fabrieks rally auto??

rallyman
05-27-2008, 03:10 PM
Wat een kennis over composietmaterialen hier!!! Met genot zitten browsen op dit forum.

Ik zit zelf al een tijdje met het volgende probleem. Zie bijgevoegde foto met een zogenaamde 'cool shroud' van een rally celica van toyota motorsport. Ik ben er zo een aan het restaureren en moet dit zien na te maken. Mijn vraag is of iemand weet wat voor materiaal dit is. En hoe ik dat na kan maken. Het moet in zeker mate flexibel zijn om uiteindelijk te kunnen monteren. Het lukt niet een exact mal te maken. Meer de rechte stukken en een aantal bochtstukken. Zoals op de foto's te zien is het materiaal redelijk bros geworden. Auto is uit 1990. Toyota had toen al autoclaven. Niet zeker of dit daar dan ook in gemaakt is.

http://img187.imageshack.us/img187/2614/coolshroudgz0.th.jpg (http://img187.imageshack.us/my.php?image=coolshroudgz0.jpg)

Johannes
05-27-2008, 04:12 PM
kevlar/aramide is meestal gelig van kleur(standaard) wat minder stijf als koolstof.
het lijkt een weefsel in ieder geval. ik zie dat er scheuren in zitten. kevlar is moeilijk te knippen(en schuren) ik weet niet of dat met dit spul ook zo is?

Herman
06-02-2008, 12:28 PM
Dat is aramide, op zeker.

Zo te zien met de hand vervaardigd, geen autoclaaf. Dus gewoon een malletje gemaakt (PU schuim, beetje schuren, aftapen met bruine verpakkingstape) en dan smeren maar...

Naderhand afslijpen, en met een stapel popnagels aan de auto vast.

Johannes
06-02-2008, 12:51 PM
hoe kun je zien of het autoclaaf of hand vervaardigd is dan?

Herman
06-02-2008, 04:26 PM
Autoclaaf vervaardigd zou een gladde, danwel een scheurweefsel afwerking hebben. Hier zie je de weefsel-ruggen gewoon lopen, dus netjes handlamineren, en droogschrapen. Werd (en wordt) veel gedaan, zeker voor niet dragende delen. (Bugatti EB110 kappen, Ferarri F40 kappen, etc)

Johannes
06-02-2008, 04:46 PM
moeilijk te zien, maar bij de bovenste rand zie je het wel goed.