PDA

View Full Version : Zelf Lexaan/plexiglas ramen maken

Jean-Paul-s
06-04-2008, 09:51 PM
Het is de bedoeling om zelf lexaan/plexiglas ramen te maken voor in mijn racewagen.

Klopt het dat lexaan/plexiglas verschillend is, of zijn dat enkel verschillende namen?

Wat is volgens jullie de beste methode om dit te doen?

Een mal maken en daarna verwarmen?

Of een enkelzijdig deel maken waar de uiteindelijke ronding van het raam inzit, en met de verfföhn verwarmen zodat het gebogen kan worden?

Graag hoor ik jullie ideeen hiervoor :)

brambomb
06-05-2008, 07:06 AM
Ik zou een enkele mal maken en met een föhn verwarmen

Ik heb het ook bij mij eigen boot raampje gedaan alleen zonder mal maar dat is niet zo grootschalig.

Waar je wel voor op moet passen is dat je de föhn niet te lang op je plexiglas moet houden omdat het dan gaat bobbelen. En dan kan je er niet meer door heen kijken.

Ik vond dit op internet over lexaan/plexiglas

Polycarbonaten (Lexan is een handelsnaam van General Electric Co. voor transparante dunne platen in polycarbonaat) zijn zeker niet bij de goedkoopste constructie-kunststoffen, ik heb hier een tabelletje in een boek van materiaalleer staan dat zegt dat polycarbonaten per dm³ ongeveer even duur zijn als aluminium, in afnemende prijsklasse staan daaronder Nylon, PET, ABS, PVC, PS, PE, PP (die is een factor 10 goedkoper dan polycarbonaat). Duurdere kunststoffen zijn in oplopende volgorde polyurethaan,PSU,PPS, silicones, polyamide-imide, PTFE(Teflon), PEEK en aan de top polyimides(200-500 keer duurder dan polycarbonaat)...

Polycarbonaten staat bekend voor hun slagvastheid, temperatuurweerstand en krasgevoeligheid. Acrylaten (plexiglas en perspex zijn een handelsnaam voor PMMA) zijn beter bestand tegen krassen en goedkoper, maar zijn een stuk minder slagvast. Als cd's hieruit zouden gemaakt worden krijg je goedkopere schijfjes die niet zo snel krassen, maar zijn ze wel sneller kapot als je ze laat vallen of ergens tegen stoot...

Overigens bestaan er een hele hoop polycarbonaten, afhankelijk van toevoegingen en coatings, elk met hun eigen specifieke eigenschappen en prijskaartje.

zowel plexiglas als polycarbonaat laten in hun pure vorm uitstekend UV door, met coatings kan dit verminderd worden, maar UV-blocken is geen materiaaleigenschap van een van deze producten.

Jean-Paul-s
06-05-2008, 12:12 PM
Lexaan lijkt me wat dat aangaat veiliger tegen steenslag. Krassen moeten we gewoon goed mee opletten tijdens poetsen etc.

Een enkele mal maken... Ik zag hier al enkele voorbeelden waarbij piepschuim gebruikt werd. Dit lijkt me wel fijn, en zal naar mijn mening niet snel gaan plakken.

Wanneer ik begin zal ik meer info posten.

brambomb
06-06-2008, 06:23 AM
maar wanneer je met de hete lucht föhn over piepschuim heen gaat is je mal weg. :P

Jean-Paul-s
06-06-2008, 10:51 AM
Is dat materiaal zo gevoelig voor warmte, wist ik niet :oops:

Welk materiaal zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb al een advertentie op marktplaats staan voor lexaan, maar wellicht zijn er adressen hier in de buurt die het me ook kunnen leveren.

Bedankt voor de reactie weer!

Johannes
06-06-2008, 11:57 AM
houten frame met een 3 mm triplex er overheen zou moeten lukken, het blijft hout, dus ook iet te warm maken ;)

plexiglas is verder acylaat, uv bestendig, maar gaat na een tijd barstjes en dergelijke vertonen
dan is er nog polycarbonaat, niet uv bestendig, daarom zit daar een beschermlaag op, dit is taai spul en veel moeilijker te breken.
allebij gaan ze ooit kapot in ieder geval.

voor deze materialen kun je geloof ik bij http://www.graafkunststoffen.nl terecht en ook http://www.vanbuseck.nl kom ik tegen op dit gebied

Herman
06-06-2008, 03:00 PM

Welk materiaal zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb al een advertentie op marktplaats staan voor lexaan, maar wellicht zijn er adressen hier in de buurt die het me ook kunnen leveren.

"hier" is een rekbaar begrip, aangezien je niet aangeeft waar je woont...

Zowel polyacrylaat (plexiglas, acrylglas) als polycarbonaat (lexan, xenoy) zijn te koop bij de Gamma/Praxis, maar in beperkte diktes.

Thermisch vervormen is mogelijk, maar met vallen en opstaan. Professioneel wordt dit op 2 manieren gedaan: In een oven, tot de plaat rubberachtig is, dan in een mal draperen, of rondom klemmen en opblazen (lichtkoepels), of vacuum dieptrekken. Met een verffohn ben ik bang dat je niet de vereiste warmte haalt, in ieder geval niet over de oppervlakte, en dat je de buiging ongelijkmatig aanbrengt.

brambomb
06-06-2008, 05:57 PM
Ik ben alleen bang dat moedertje lief het niet leuk vind als ze een acrylplaat in de oven vind :P

Herman
06-06-2008, 08:13 PM
Ik kreeg ook al vreemde blikken toen ik epoxyhars in de magnetron opwarmde op mijn werk. (de magnetron in de keuken, wel te verstaan...)

Jean-Paul-s
06-07-2008, 10:35 AM

"hier" is een rekbaar begrip, aangezien je niet aangeeft waar je woont...

Zowel polyacrylaat (plexiglas, acrylglas) als polycarbonaat (lexan, xenoy) zijn te koop bij de Gamma/Praxis, maar in beperkte diktes.

Thermisch vervormen is mogelijk, maar met vallen en opstaan. Professioneel wordt dit op 2 manieren gedaan: In een oven, tot de plaat rubberachtig is, dan in een mal draperen, of rondom klemmen en opblazen (lichtkoepels), of vacuum dieptrekken. Met een verffohn ben ik bang dat je niet de vereiste warmte haalt, in ieder geval niet over de oppervlakte, en dat je de buiging ongelijkmatig aanbrengt.

Ik woon in Landgraaf (je weet wel, waar pinkpop was het afgelopen weeken).

Gemeten is het glas origineel 5,5mm. Echter door de raamrubbers zal 5mm ook wel ok zijn.

Het totaal verwarmen is inderdaad het beste, echter ik heb niet zo'n grote oven. Wat ik eens kan proberen is een metalen plaat flink in de zon zetten waardoor de algehele temperatuur al ietsje hoger word. Dan is het verschil tussen de föhn en overige plekken een beetje kleiner, maar nog niet echt denderend.

Anders probeer ik eerst de achterruitjes eens, die zijn een stuk kleiner en makkelijker qua ronding.

Ik ben alleen bang dat moedertje lief het niet leuk vind als ze een acrylplaat in de oven vind :P

Ze hebben ook al eens een uitlaatspruitstuk in de oven gevonden wat moest uitharden ::)

Wanneer het weer buiten wat beter word zal ik eens een ruit erbij nemen en aan een malletje gaan knutselen.

Bedankt voor de tips weer:)

Roy 20vt
03-04-2009, 07:24 PM
Ik ben ook van plan om wat te gaan vormen, met vacuum techniek, maar welk materiaal is daar nou goed voor te gebruiken, en waar is dat te koop?
Liefst natuurlijk bij de gamma ofzo ergens, als ik het maar kan gebruiken om als nieuwe afwerk cover voor mijn nieuwe koplampen.

greetz roy.