View Full Version : oplossing gezocht
hudeck
06-11-2008, 08:04 PM
he luitjes,
ff een vraag, heb afgelopen weekend een dashboard in gebouwdt die bewerkt is met glasvezel, glasvezelplamuur en plamuur.
maar nu komt het, we hebben dit dashboard in de zon gemaakt om te kijken of het tegen de temp. kan en geen rare dingen gaat vertonen.
geen problemen wat we konden zien totdat we het gingen inbouwen, na 1 dag zagen we dat er haarscheurtjes begonnen op te duiken.
daarna begon het langzaam los te laten, vermoed zelf dat het komt omdat de temp binnen de auto warmer was dan buiten.
wat ook klopt want het is een donkere auto.
maar nu mijn vraag, is er een middel cq oplossing om dit te repareren zo ja waarmee en hoe?
thx
udjenl
06-12-2008, 07:04 AM
onder vacuum.
2 gaatjes boren 1e laat je hars in lopen en andere zet je vacuum op.
brambomb
06-12-2008, 12:22 PM
Het komt waarschijnlijk omdat het soort materiaal waarvan je dashboart is gemaakt niet combineert met het polyester.
Polyester en glasvezel plamuur kunnen namelijk tegen wat hogere temperaturen en die worden niet gehaalt in een auto.
Mischien als je wat meer verteld over hoe je het hebt aangepakt dat we meer kunnen vertellen
hudeck
06-12-2008, 05:54 PM
hoe we het hebben gemaakt, eigenlijk vrij simpel.
eerst een mal gemaakt van het scherm,
daar hebben we een nieuwe behuizing gemaakt, doormiddel van fiberglas en hars.
daarna de behuizing verder uitgebreid hoe het zou te komen zitten en daar een paar wk mee gereden om te zien of het bevalt.
toen hebben we het definitief aan het dashboard vast gemaakt doormiddel van fiberglas, glasvezel plamuur en loktide (lijm).
Maar ook eerst de plekken grof opgeschuurd voor een betere hechting.
het dashboard is gemaakt van een hard plastic / kunststof.
Juice
06-13-2008, 07:00 PM
het dashboard is gemaakt van een hard plastic / kunststof.
Dat kan ook niet he.... Verschillende materialen is vragen om problemen. Meestal is hechting een probleem (polyester hecht slecht op plastic en gaat op den duur toch loslaten) of er komen problemen met uitzetten waardoor het alsnog los scheurt.
Uit je verhaaltje begrijp ik dus dat je polyester stukken hebt gemaakt en die op het originele kunststof dashboard hebt gelijmd. Ik gok dat de haarscheurtjes te maken hebben met verschil in uitzetting. Mss kun je de delen los maken, dus niet aan elkaar laminaren en dan met een flexibele lijm of kit aan elkaar maken.
Beste oplossing zou zijn om alles van polyester te maken.
Heb je mss een foto van je project, is makkelijker om dan suggesties te geven.
hudeck
06-13-2008, 07:57 PM
ja ik zat zelf aan een soort kit te denken die bij schadeherstel bedrijven gebruikt wordt.
deze is te schuren en overschilderbaar.
en dan zou ik de delen kunnen kitten en bewerken.
ik ga morgen toch naar een schadeherstelbedrijf toe dus zal het eens vragen of hij iets weet.
maar zat ook aan een soort epoxy te denken en dan deze hiermee te lijmen.
wat ik gelezen heb kan het hoge temp verdragen en hecht op bijna alles.
maar meer suggesties zijn altijd welkom.
Johannes
06-14-2008, 06:11 PM
het wil wel hechten, maar zoals juice zegt, door verschillende materialen op elkaar te lijmen, krijg je haarscheurtjes doordat het ene materiaal meer uitzet als het andere. maar epoxy is inderdaad sterker en kan beter tegen de warmte, als zal dat met de goedkopere koudhardende epoxy's niet zo'n groot verschil als polyester hebben
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.