PDA

View Full Version : advies gevraagd

whitesky
06-19-2008, 06:31 PM
ik ben in het bezit van een honda crx del sol en zou graag me dak willen lamineren met carbon het gaat hier om een targa dak dus afneembaar hoe maar hoe moet ik carbon verwerken en hoe maak ik het cabron vast op t metaal van me dak en hoe moet ik t verwerken.
is er hier een how toe van met fotos wand ik heb op het forum rond gezocht maar er staat zo veel info op :sweatdrop:
wie ken me op weg helpen met wat ik nodig heb en t verwerken

Johannes
06-19-2008, 07:08 PM
heb je misschien wat foto's van het dak?
epoxy hecht op metaal, maar bij verf kan het wat minder zijn.
bij een zogenaamde overlay kun je met vacuum werken, maar dat hoeft niet, persoonlijk vind ik het makkelijker werken, want dan hoef je je minder zorgen te maken over luchtbellen.
anders is het vrij eenvoudig: zorg voor een goede ondergrond
knip het doek op maat.
en dan alles goed impregneren.
daarna nog een of meerdere lagen epoxy er overheen, die glad schuren, en herhalen tot het strak is, of je er genoeg van hebt. daarna aflakken en een Blanke lak met UV blocker er overheen.

de koolstof volledig impregneren is wat lastig, maar om te checken of het volledig vol zit kun je het doek wat optillen, als het aan de onderkant ook "nat" is zit het vol.
ook als het blijft liggen als je er met de roller overheen gaat kun je er van uit gaan dat het vol zit.

whitesky
06-19-2008, 09:07 PM
http://www.gepimped.nl//_mm/_d/_car/1194/big_crx%20del%20sol%20b16a%20jdm2.jpg

zo moet t dak worden dus als ik t goed begrijp t dat gewoon op schuren tot t metaal en dan vervolgens eerst t dak in smeren met epoxy mat er op en dan met en roller epoxy in rollen.
een dikke laag epoxy er op glad schuren tot 400 ? 600?? en dan aflakken met uv werende blanke lak?

en is dit goed spul daar voor ?? http://www.carboning.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1486&category_id=101&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=37 en wat kost de benodigde epoxy

alvast bedankt

brambomb
06-20-2008, 02:59 PM
epoxy is ongeveer 30 euro per 1,5 liter incl harder.

Je kan dat halen bij verschillende winkels. polyservice.n is een goede. Daar kan je ook carbon kopen

Herman
06-21-2008, 07:23 PM
Ik zou het als volgt doen:

Dak: Rubbers verwijderen, kaal schuren. Carbon (maak een keuze uit vierkant (plain) of keper (twill) geweven, twill is met dat diagonale effect erin, zoals op je foto) netjes op maat knippen (3cm overlap) en op je product leggen. Probeer het carbon zo min mogelijk te schuiven en handelen, om gekke effecten te voorkomen.

Dan voorzichtig met een kwast epoxy erop deppen, van het midden naar de randen.

Half uit laten harden, dan nog een laag epoxy erop strijken. (gebruik zo transparant mogelijke epoxy)

Dit uit laten harden, schuren, wellicht nogmaals epoxy, schuren, blanke lak (met UV filter).

Overigens is voor dit soort klussen vinylesterhars ook een aantrekkelijke optie.

Die transparante epoxy, daar kan ik wel voor zorgen. (zie www.cesense.nl, aan kleinere verpakkingen wordt gewerkt)
Vinylester hebben we ook.

Maak alsjeblieft eerst een proefstukje, dan maak je de beginnersfoutjes niet op je dak.

whitesky
06-22-2008, 08:35 PM
ik ga t idd gewoon proberen en ga eerst wel wat kleins proberen ik hou jullie ff op de hoogte :D ik ga van de week even me spullen bestellen en dan zal ik er ff een mooie how to van maken clap

maar in iedergeval heel erg bedankt voor alle info ik heb hier zeker wat van gehad

whitesky
06-25-2008, 11:46 PM
jippieeee ik heb me spullen binnen dus ken van de week aan de slag :p maar ik heb nog een vraag ik heb een uv werende klaarlak maar die is smeerbaar ken ik deze na t aanbrengen afschuren en in spuiten met gewone klaarlak of moet ik deze gewoon gladschuren tot 600 a 1000 en dan polijsten

Johannes
06-26-2008, 12:55 PM
wil je 2 lagen glanslak er op?

whitesky
06-26-2008, 05:31 PM
de uv lak van mij is een smeer lak met harder maar met spuitbus trek je t toch glad od hoe moet ik t anders afwerken :helpsmilie:

Johannes
06-27-2008, 10:54 AM
dus je wil eerst een laag uv blokerende lak kwasten, en dat gladmaken, en daarne met een spuitbus alles afwerken?

whitesky
06-27-2008, 06:07 PM
hoe werk jij t dan af johan wand ik weet ff niet hoed ik die laatste laag dan zou moetten afwerken

whitesky
06-27-2008, 06:28 PM
ik heb overgens nog een vraagje er bij ik heb nog 2 regen gootjes in me dak zie foto op 5 cm van de rand deze zijn 2 cm breed en wil ik dicht hebben met welke vuller ken ik dit t best afsmeren om een compleet glad dak te krijgen. wand heb gehoord dat polyesterplamuur niet goed samen gaat met epoxy en wat moet ik gebruiken als ondergrond wand me dak word kaalgeschuurd of zie je niks meet dor t carbon als t eenmaal verwerkt is groetjes kevin

Johannes
06-27-2008, 08:02 PM
gewoon de epoxy verdikken met glassbubbles,aerosil, o.i.d. dan krijg je een soort plamuur waarmee je de gootjes dicht kan maken.
door de carbon van polyservice zie je er nog wel iets doorheen, leg maar eens een stukje weefsel over wit papier ;)
wat het lakken betreft is alleen de UV blokkerende laag genoeg, als je ondergrond glad is, en je zet het er netjes op dan moet het strak worden. eventueel nog eens polijsten.

whitesky
06-29-2008, 04:18 PM
dit ken ook met glasvezels toch dat verdikken??

Johannes
06-30-2008, 06:44 PM
dat kan, maar dat lijkt me erg lastig om te verwerken. om te vullen zijn glassbubbles erg geschikt, en het kost ook vrij weinig, aan een paar 100 grams verpakking heb je ruim voldoende.

whitesky
06-30-2008, 11:47 PM
ik heb t met glas vezezels gedaan ik heb een mat kapot getrokken dus hele kleine plukjes en deze in kleine stukjes geknipt en t resultaat mag er wezen :D had wel ff een probleem met me meng verhoudin dacht dat het 3 % was maar t was 50% :oops: de eerste laag licht er nu op morgen alles even afschuren en dan t laatste laagje epoxy om alle kleine kuiltjes dit te maken. en voor me ondegrond van me carbon ken ik t beste gewoon zwarte base coat halen?

morgen zal ik ff een project toppic starten :D

Johannes
07-01-2008, 11:44 AM
je hebt nu eerst een laag epoxy over je dak gelegd?

whitesky
07-03-2008, 07:39 AM
nee geschuurd en een mengsel aangemaakt van glasvezels en daarmee de gootjes dicht gemaakt alleen nog schuren en een basis coat er op dat moet gewoon zwarte dasecoat op of heb je nog andere alternatieven

whitesky
07-12-2008, 12:43 AM
jongens bedankt allemaal voor de info ik heb me dak verkloot :oops: en heb besloten het niet nog een keet te proberen wand voor me set epoxi enz ben ik 120 euro kwijt en voor een carbon dak compleet 300 dus spaar nog wel even door :p t probleem was dat me epoxi niet goed plakte en delen bol kwamen te staan maar ert een poke klus :p

Johannes
07-19-2008, 04:40 PM
:O
heb je wat meer info misschien, ben nieuwsgierig wat er is misgegaan.

Herman
07-19-2008, 07:32 PM
Ontluchtingsroller gebruikt? Proefstukje gemaakt?

whitesky
07-21-2008, 12:08 AM
ik heb eerst een proef gedaan ik heb een armband gemaakt voort me vriendin wat goed ging wat mis ging bij me dak is dat er 2 vage lijnen die ik me niet ken plaatsen lopen over me dak en de randen moesten omgevouwen worden maar dacht dat dat later kon omdat t niet bleef plakken ik dacht t te verwarmen met een fheun maar daardoor verdunde de epoxy juist hoewel de mengverhouding wel goed was 2:1 ( polyservice ) dus dat is er mis gegaan echt jammer dat t mislukt is maarja ik heb t gepobeerd en hellaas is het mislukt :( maar met de rest stukjes gaan we wel verder :p heb nog een strookje van 70x 30 :p

Knapknapperige
01-16-2009, 04:01 AM
Ik dicht hebben met welke vuller ken ik dit t best afsmeren om een compleet glad dak te krijgen. wand heb gehoord dat polyesterplamuur niet goed samen gaat met epoxy en wat moe.

Juice
02-05-2009, 12:03 PM
Damn, waar komen jullie vandaan...... Ik moet die stukjes echt 4 keer lezen en dan nog is het niet logisch. Doe iedereen een lol en gebruik leestekens en lees je stukje een keer door voor je op verzenden klikt. THNX!!!

Epoxy-plamuur mss op epoxy?? Is niet zo snel droog, wel langer te verwerken.