PDA

View Full Version : mal van koetswerk zonder beschadiging

macroman
06-23-2008, 03:31 PM
Hoi Allen.

mijn auto heeft zijdelingse luchtinlaten. hier wil ik scoops opzetten om (meer) lucht naar een intercooler te krijgen.
Ik zou eigenlijk graag eerst een mal (neg) (en dan weer een stuk, pos) maken van dit deel van het koetswerk. Op die manier kan ik met XPS aan het werk op mijn werkbank (grote dichtheid PU van r-g of wat anders). Dat werk eenvoudiger dan op mijn zij te liggen naart mijn auto.

Ik vroeg mij af of loswas en PVA voldoende zijn om het koetswerk niet te beschadigen bij het losmaken van de mal? Misschien beter afplakken? Aangezien het slechts is om hierop verder te werken met PU schuim en dan ten lange leste opnieuw een mal te maken zijn onnauwkeurigheden in het oppervlak niet echt een probleem.

alvast bedankt
ik zoek een foto op,
greetz,
Macroman.

Johannes
06-23-2008, 03:53 PM
loswas is voldoende als er een goede ondergrond onder zit, maar afplakken rond het gebied wat je niet gebruikt kan nooit kwaad natuurlijk

Herman
06-23-2008, 04:28 PM
Idd, flink afplakken, en flink smeren met PVA (2 lagen of meer). Lossen met overvloedig water. De mal niet in 1 keer opbouwen, maar voorzichtig, laagje voor laagje, ivm de vrijkomende warmte en krimp.

macroman
06-23-2008, 04:42 PM
Dank je wel voor de snelle reactie. Binnenkort verlof, ik zal mijn spullen best nu reeds bestellen.

Ik ging even surfen op de website van http://www.r-g.de/
Daar word je gek van de verschillende mogelijkheden.
In mijn buurt zit ook een verdelen van "deze dingen". Ik zal vooreerst daar eens langsgaan. De makkelijkste weg eerst!

Aangezien ik geen inpandige garage heb, is het waarschijnlijk best om harsen te gebruiken, die bij lage temperatuur uitharden. Het is wel zomer, maar je weet maar nooit in dit kwakkelland.

Johannes
06-23-2008, 05:01 PM
mwoa, de 15 graden blijf je snel boven met deze temperatuur en een geisoleerde garage. en je verwerkingstijd word een stuk korter door met hars te werken die al vanaf 5 graden uithard. gebruik je polyester of epoxy? (of wat anders?)

macroman
06-23-2008, 05:25 PM
Met wat ik ga werken heb ik nog niet uitgemaakt.

Het is voor mij de eerste keer (behoudens de 20 GRP karikaturale hoofden die ik een tiental jaar geleden met de carnavalgroep heb gemaakt om vervolgens 5 km mee rond te zeulen). Verder ben ik vrijwel kunststofmaagd :oops: Dus wbt materialen,..., diegene die voor de leek handelbaar zijn. Met PU (XPS) bewerking heb ik dan weer wel ervaring (poppen voor op de carnaval wagens e.d.)
Als je een voorstel hebt van een laagopbouw, hoor ik het graag.

Naar wat ik gelezen heb, zal polyester reageren met het PU dat ik zal bewerken later, dus het zal wel epoxy moeten zijn vermoed ik?
Hoewel ik het PU wat toch wel een open poriën structuur heeft zal moeten dichtwerken met plaaster en vervolgens met gelcoat e.d. wat het dan weer dicht maakt.

Wat mij wel in verwarring brengt is dat de verschillende materialen onder verschillende vormen gebruikt worden. Polyester kan zowel de hars als het weefsel zijn,... . Het polyester materiaal (csm) kan dan weer met epoxyhars gebonden worden....
:helpsmilie:.

Op de site van polyservice.nl staat "Lossing B-film", is dat de PVA?
Iedereen heeft het over PVA, maar daar wordt op de site (ik kan niet goed zoeken) in de tech specs niet over vermeld. Ik las daar wel zoals hierboven aangegeven, dat dit met warm water de mal makkelijker laat loskomen. Dus ik veronderstel dat deze "Lossing B-film" PVA is. Of beter bevat. Want ´t is geen merknaam hé.

Johannes
06-23-2008, 06:11 PM
polyester is de hars, CSM is glasmat. kan met epoxy gedaan worden, maar is niet aan te raden, de vezels worden bij elkaar gehouden door een binder die in styreen(bestandeel van polyester, en vinylester) oplost, in epoxy gebeurd dit niet, dus dan blijft het een erg stugge mat.
volgens mij reageerd PU niet met polyester, piepschuim(polystyreen) wel!

De PU plug kun je het best afplamuren, coaten, en dan een mal trekken(dat was het plan toch)
in de mal gebruik je wel gelcoat.
gelcoat is ook een polyestersoort, dus kan ook reageren gaan!

Ik moet nu eten, als er nog vragen zijn kom ik die wel weer tegen.

macroman
06-23-2008, 06:16 PM
Smakelijk Johannes!

Ik ga ook snel de patatten schillen :P

Herman
06-24-2008, 08:29 AM
En PU schuim is geen XPS.

EPS en XPS (piepschuim in diverse soorten) laten zich aanvreten door polyesterhars (behalve EPS-Coat van www.cesense.nl).

PU is OK met polyester.

Epoxy vreet geen schuim op.

macroman
06-24-2008, 08:43 AM
Herman

Zoals je zei, EPS is "gEëxpandeerd Polistyreen" (Expanded~isomo/piepschuim) was en XPS, "geëxtrudeerd polistyreen" (Xtruded~gele/roze/blauwe) isolatieplaten. Ze zien er zeer verschillend uit, XPS lijkt zelfs op PU, maar toch is het verschillend.

Het PU dat verkocht wordt in spuitbussen(bouwmarkt) of mengkit (hoge dichheid) is dus wat anders dan bovenstaand.

Dus ik kan gewoon CSM verwerken met Polyesterhars. Is Polyesterhars niet duurder dan bv epoxy hars? Met epoxy hars kan je CSM ook verwerken, niet? Maar dat vreet weer PU op misschien.

Ik heb de indruk dat je hier goed moet opletten of je goed moet laten infomeren alvorens aan de slag te gaan. Of je kan wel eens veel geld het raam uitkieperen. En dat is niet bevorderlijk voor de huwelijksstatus :sweatdrop:
thanks,

Johannes
06-24-2008, 09:00 AM
epoxy is duurder , de rest van de antwoorden staan al in de andere berichten ;)

Herman
06-25-2008, 09:45 AM
Herman

Zoals je zei, EPS is "gEëxpandeerd Polistyreen" (Expanded~isomo/piepschuim) was en XPS, "geëxtrudeerd polistyreen" (Xtruded~gele/roze/blauwe) isolatieplaten. Ze zien er zeer verschillend uit, XPS lijkt zelfs op PU, maar toch is het verschillend.

Correct, zijn 2 heel verschillende dingen.

Het PU dat verkocht wordt in spuitbussen(bouwmarkt) of mengkit (hoge dichheid) is dus wat anders dan bovenstaand.

Ja, geheel verschillend. Uit spuitbussen kan ik ook niet aanraden. Vaak grote bellen. PU is gewoon als plaat te bestellen (www.nestaan.nl) maar Polyservice heeft het geloof ik ook. 2K PU schuim is ook makkelijk: Neem een doos van voldoende afmeting, plastic zak erin, schuim erin, wachten, klaar. (ook beschreven in het boek van Polyservice)

Dus ik kan gewoon CSM verwerken met Polyesterhars. Is Polyesterhars niet duurder dan bv epoxy hars? Met epoxy hars kan je CSM ook verwerken, niet? Maar dat vreet weer PU op misschien.

CSM is eigenlijk alleen voor polyesterhars. Niet voor epoxyhars.
Polyesterhars is goedkoper dan epoxyhars.
Zoals al gezegd, epoxyhars vreet geen schuimen op.

Ik heb de indruk dat je hier goed moet opletten of je goed moet laten infomeren alvorens aan de slag te gaan. Of je kan wel eens veel geld het raam uitkieperen. En dat is niet bevorderlijk voor de huwelijksstatus :sweatdrop:
thanks,

Klein beginnen, en leer de materialen kennen. Het boek van Polyservice is een aardig begin.

Johannes
06-25-2008, 01:10 PM
ja polyservice heeft pu schuim platen, in verschillende diktes.
naast dat je uit een spuitbus vaak grote bellen krijgt, word het meestal een zooitje, en heeft het spul na de uitharding ook nog verschil in hardheid.