View Full Version : veel ervaring met polyester maar moet nu met carbon
acustoms
07-15-2008, 12:41 PM
Hallo
Wij hebben een hele dragrace auto (awesome50) van polyester gebouwd.
Nu wil de eigenaar de voorkant(flipfront) van carbon dit omdat het lichter is I.v.m verhouding bij het racen.
Nu hebben wij nog nooit met carbon gewerkt(maar met polyester voor dit project bijna ook niet en is ook gelukt) weet iemand of daar introductie filmpjes van zijn of verwerk je dit net als polyester met (epoxy) hars.
Verder vertelde een zaak mij dat het niet veel lichter is dit is wel de bedoeling hiervan dus is het nu wel lichter?
hoor het wel denk ik Groetjes Doreen assink acustoms
udjenl
07-15-2008, 10:22 PM
is de wagen met mallen en vacuum gemaakt ???
Herman
07-18-2008, 09:49 PM
Beetje flauw antwoord van de leverancier. Idd, carbon is niet veel lichter. Het kan, mits goed gebruikt, wel een stijver geheel opleveren. Waardoor je dus minder nodig hebt, om dezelfde stijfheid te verkrijgen.
Enige gegevens om in het achterhoofd te houden:
De F40 kappen die we ooit maakten, waren van 2x 200 grams koolstof/aramide, dan 6mm schuim (80 kg.m3) dan weer 2x 200 gr c/k. Dit was meer dan voldoende.
Verwerking: Geen idee wat je nu hebt aan mallen, en wat je mogelijkheden zijn.
Vertel dus eens hoe je e.e.a. nu hebt gemaakt. Wellicht zijn er nog methodes om op een simpele manier gewicht te besparen.
acustoms
07-22-2008, 09:16 PM
hoi
We hebben de auto gewoon helemaal met matjes polyester een mal gemaakt toen daar van de auto gemaakt Voor foto`s www.awesome50.com weet nog niet hoe ik dit zelf op het forum zet.
Verder hadden we van de neus nog geen mal dus wij die maken over de polyesterauto heen met was en loslak en smeren met die matjes zo klaar toen loshalen maar KUT de lak lijkt wel beschadigd wie weet hoe dit kan zitten een soort eilandjes in dit is niet de was maar het losmiddel kan je dit nog eraf halen of IK HOOP HET NIET opnieuw schuren spuiten. Mischien zit er een fout in het losmiddel???? nooit eerder gehad. maar ja
Van deze mal gaan wij dus een carbon neus maken nou ja neus het hele flipfront dus
Nou als iemand een tip heeft horen wij het wel
Groet Doreen
udjenl
07-23-2008, 06:12 PM
zo als ik lees hebben jullie geen vacuum gebruikt ???
verdiep je daar is in dan word je product zo ie zo wat lichter omdat het overvloedige hars er uit word gehaalt.
Herman
07-23-2008, 06:42 PM
Over je lakprobleem: Eerst goed afspoelen met water, wellicht kan je met polijsten nog een heel eind komen.
Over een nieuwe, lichtgewicht neus:
Als je een mal hebt, kan je wellicht de volgende laminaatopbouw overwegen:
Schuurgelcoat
Glasvlies 26 gr/m2 met DCPD polyester
Uit laten harden.
Schuren
Laagje 450 grams glas (biax) met epoxy
Op hoogbelaste delen wellicht nog een lap van dit materiaal, in binnenhoeken desnoods een stripje UD glas.
Als kernmateriaal heb je diverse opties, maar aangezien dit een redelijk gekromd deel is, is Coremat een optie, dit is redelijk in dubbel gekromde delen te plooien. Neemt wel 500-600 gram hars per m2 per mm dikte. Een optie is Coremat LCR, een nieuw product, ik heb het al geinjecteerd, maar weet nog niet of het ook met de hand te doen is. Waarschijnlijk wel.
Dan weer een laag glas biax 450, of een woven roving 300. Evt meer versterkingen waar nodig.
Dan heb je een aardig lichte constructie, welke genoeg stijfheid biedt, en waar geen exotische materialen of productiemethoden in voorkomen.
Wil je echt nog lichter, dan raad ik aan ofwel je echt te bekwamen in diverse productiemethodes (vacuumverlijmen van hardschuim als sandwichmateriaal, vacumeren van de laminaten, etc) of de boel uit te besteden. Ook voor uitbesteden heb ik wel adresjes paraat, indien nodig.
acustoms
07-23-2008, 07:27 PM
Hoi
bedankt voor de tips
Nee wij hebben geen vacium gebruikt Dit was voor ons ook een nieuw iets normaal werken wij met metaal.
Over het lakprobleem we hebben hem al goed schoongemaakt maar ik denk dat polijsten niet gaat helpen is het dan normaal dat je zo`n lak probleem heb?
Deze auto is niet van onszelf maar van een vriend (klant) van ons we hadden hem eerst van metaal gebouwd toen van polyester op zijn verzoek en nu wil hij de neus /scermen (flipfront) van carbon maar als wat jij zegt net zo licht is is dit ook een optie effe overlegge Uitbesteden is voor ons geen optie omdat het voor ons werk is als een ander het doet verdienen wij ten eerste niets en ten tweede hebben wij al alles gedaan en is dit ons project beetje een virus . wij hopen later meer te kunnen doen met polyester of zowat.
Groetjes Doreen
Johannes
07-23-2008, 08:01 PM
het kan lichter met carbon, maar dan zul je alle belastingen en krachten uit moeten rekenen, en dan daarop weer een laminaatschema uitrekenen. Je kan nu ook gewoon carbon in plaats van glas gebruiken, maar dat is veel duurder, niet lichter, maar wel (misschien onnodig) stijver.
verder geeft CeCense in stellendam cursussen vaacuum injectie, staat wel een link bij leveranciers, anders herman een pb'tje sturen, dat zou wel eens de docent daarbij kunnen zijn?
Herman
07-23-2008, 09:06 PM
Met carbon kan je wel lichter, maar idd moet je dan opletten dat e.e.a. niet te dun wordt, en je constructiedetails gaat zien.
Stel dat je met vacuum kan bouwen, in schuim (veel werk om het schuim pas te krijgen) dan zou een basislaminaat er zo uit kunnen zien:
PU gelcoat
carbon 200 gr/m2
carbon/aramide 180 gr/m2
schuim 6mm
carbon/aramide 180 gr/m2
Op deze manier hebben we kappen gemaakt voor race Ferrari F40's en dat werkte prima.
het schuim moet je er echter in vacumeren. dat is veel werk.
En idd, over vacuuminjectiecursussen: Die geef ik.
Johannes
07-24-2008, 12:49 PM
wat voor eigenschappen heeft een PU gelcoat in vergelijking met een polyester gelcoat?
Herman
07-25-2008, 02:35 PM
Dunner aan te brengen, hechting op epoxy.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.