PDA

View Full Version : Carbon plaat

kees
08-08-2008, 08:24 PM
Nou ik heb nu eens een grote plaat gemaakt. Eergister avond is hij in de hars gegaan. En heb hem net even gelost. De plaat weegt niet veel (260 gram) en hij is 23x100cm. Ik heb dit keer voor de verandering geen gelcoat gebruikt.

http://www.mostwantedsprinters.nl/kees/08082008708.jpg

Nu heb ik alleen wat vragen:

1. Op de foto zie je een vage structuur die erg lijkt op los was. Is dit er eventueel uit te poetsen? En zoja, hoe?
2. Ik had eerder een kleiner plaatje gemaakt van 2 lagen gelcoat en 3 lagen carbon. Dit plaatje is echt veel stijver als deze alleen de nieuwe plaats is zelfs 1 laag dikker. Ik kan me wel herinneren dat het kleine plaatje naarmate van een aantal dagen stijver werd, zou dat het zijn?

En natuurlijk hoe vinden jullie mijn plaatje!?

Johannes
08-08-2008, 08:58 PM
ziet er goed uit!
dat lijkt me inderdaad loswas, die kun je er met een ontvetter (spiritus/wasbenzine enzo) meestal wel afkrijgen, wel wachten tot de hars goed is uitgehard.
de stijfheid heeft met de dikte te maken, dat ander plaatje is vast bijna een mm dikker? als je echt een stijve plaat wilt kun je (schuim)kernen gaan gebruiken, heb je vanaf 3 mm.

kees
08-09-2008, 01:04 AM
Thanks!

Zal over 2 dagen eens met ontvetter proberen de loswas eraf te halen.

Maar, dat andere plaatje is met hetzelfde weefsel (3 laags 200gram m2)+ hars gemaakt. Deze plaat is van 4 lagen 200 gram m2. Enigste verschillen zijn dat op het oude plaatje gelcoat zit en dat op het oude plaatje de hars met een kwast is aangebracht en bij de nieuwe met een verf roller.

Ik wacht nog 2 dagen is het dan niet stijf genoeg, zaag ik hem door midden en lijm ik 2 helften aan elkaar. Dit kan toch het beste doen door epoxy hars aan te maken en dan dit aanbrengen, andere kant erop en iets zwaars erop leggen ofzo?

Johannes
08-09-2008, 10:29 AM
ja, wel schuren ;)
de gelcoat maakt het plaatje dikker, dus stijver, terwijl dit plaatje weer sterker is om trekkracht op te vangen ;)

kees
08-09-2008, 07:42 PM
Hmm als ik de plaat met spiritus insmeer dan ziet hij er even glanzend uit maar als het verdampt of ik veeg het droog zie je de zelfde waas weer :( Ook insmeren met auto poets oid helpt ook niet.

Is hier nog iets tegen te doen?

Johannes
08-15-2008, 07:25 PM
hoe heb je de loswas er op gezet? eers inwrijven, en dan uitpoetsen?
of niet uitgepoetst?

kees
08-21-2008, 10:55 AM
Ik heb het met een papieren doek aangebracht en uitgepoetst. Wat bedoel je precies eigenlijk ?

Johannes
08-21-2008, 03:06 PM
als je het uitpoetst zie je de loswas niet meer. dit doe je als de loswas al wat hard wordt, en dan poetsen tot het weer glad voelt

Herman
08-30-2008, 10:40 PM
Oplosmiddel aanbrengen, en voor het opgedroogd is weer met een schone doek wegvegen. Niet alle oplosmiddelen lossen loswas op. Aceton doet het meestal wel, en er zijn ook speciale cleaners.