View Full Version : Handschoentjes
brambomb
09-21-2008, 02:14 PM
Bij het gebruik van epoxy gebruik ik altijd die witte dokters handschoentjes. Nu vertelde iemand dat die eigenlijk geen enkel nut hebben en dat epoxy er dwars doorheen gaat.
Kan iemand dit bevestigen?
Johannes
09-21-2008, 03:25 PM
klopt wel ongeveer. je kan beter nitriel handschoendjes gebruiken.
brambomb
09-21-2008, 09:42 PM
Ongeveer? het was dus niet helemaal zinloos
Herman
09-22-2008, 08:47 AM
Helemaal zinloos is het niet, maar idd, latex handschoentjes zijn niet 100% dicht. Als je het goed wilt aanpakken, zijn nitril handschoentjes (die blauwe dingen) beter, en ook deze worden aangeraden in de veiligheidsbladen.
Hoe schadelijk is epoxy eigenlijk ? Op verpakking staat dat zowat je hand eraf kan vallen.
Ik gebruik zelf ook latex handschoenen ervoor..
Johannes
09-22-2008, 12:01 PM
je kunt er allergisch voor worden, en niet zo'n beetje ook. Verder kan het bijtend zijn.
verder heb ik er weinig over kunnen vinden. er wordt geroepen dat het niet echt gevaarlijk is, tot heel erg gevaarlijk. niemand kon het echt onderbouwen.
wel gebruik ik handschoentjes(meestal latex, makkelijker aan te komen...) en luchtfilter. en bij contact met mijn huid was ik het er gelijk af met azijn.(aceton tast het zenuwstelsel aan.)
misschien maar een veiligheidstopic aanmaken? glas/koolstof/kevlar vezels zijn ook niet goed voor je ;)
brambomb
09-22-2008, 08:07 PM
Epoxy is eigenlijk gewoon gif. Je kan epoxy op meerdere manieren binnen krijgen.
1. Bij het inademen van de dampen.
2. Bij contact met de huid (vloeibare vorm)
3. Bij het inademen van stof tijdens schuren.
Zoals Johannes al uitlegde kan je een allergische reactie ontwikkelen. In het begin lijkt er niet maar later kun je bij de geur alleen al rode vlekken krijgen.
Als je de vloeibare vorm op je huid krijgt zal dit door je huid heengaan en in je lijf blijven zitten. Dit kan er niet meer uit. Volgens verschillende leveranciers kan je er vroegtijdig dement van worden een kindjes maken gaat ook niet meer zo goed. Verder is de kans op huidkanker ook groter.
Voor weefsels kun je ook een allergische reactie ontwikkelen maar die is niet zo ernstig als epoxy.
Dit is wat ik heb geleerd. Wie weet of het waar is? Epoxy bestaat nog niet zo lang dus we kunnen het niet vragen aan iemand die al 80 jaar met epoxy werkt zonder beschermings middelen.
Herman
09-30-2008, 03:19 PM
Epoxy bestaat sinds de 2e wereldoorlog...
Effecten die ik ben tegengekomen:
-roodheid
-luchtwegaandoeningen
-ontkleuring (vooral bij donkere mensen)
-pigmentstoringen
Maar allergieen zijn een lastig vak, er zal best nog wel meer ellende te noemen zijn. Tandartsen hebben er ook vaak last van.
Overigens is polyester ook niet heilig, en van aceton weet ik dat het verslavend kan werken. Veel polyesterverwerkers hebben tijdens de vakantie na 2 weken ontwenningsverschijnselen gelijk aan roken. Voor aceton hebben we trouwens weer een nieuwe vervanger. Werkt goed, maar moet wel warm gebruikt worden. (op waterbasis)
Johannes
09-30-2008, 03:39 PM
hoe warm is warm? ik steek mijn handen liever niet in kokend water ;)
en ruikt het ook? azijn werkt ook bij epoxy, maar dat stinkt wel voor op je handen.
en wat kost het, vast meer als azijn? ;)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.