View Full Version : houdbaarheid hars/verharder
peertje
09-24-2008, 01:46 PM
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik kan van iemand een hoop hars met verharder krijgen (en tevens matten e.d.), maar hoe lang is dit houdbaar en is het te testen of het spul nog goed is? Ben nog een leek en dit is een mooi begin om eens met polyester te experimenteren :-)
groeten,
peter
Ik heb me weleens laten vertellen dat verharder niet eeuwig goed blijft, mijn leverancier die gooit hars ouder als volgens mij 2 maanden uit het assortiment..
Maja verharder is niet zo duur en kun je er dan nog wel bij kopen!
Johannes
09-24-2008, 04:24 PM
De harder weet ik niet. polyester is meestal voorversneld, dus wordt langzaam harder. meetsal staat er een datum op de verpakking, zo niet een kleine test uitvoeren als je het niet vertrouwd ( altijd en overal mee ;) )
en op een bepaald moment wordt het gewoon te gel -lig om nog fatsoenlijk te mengen.
peertje
09-24-2008, 09:20 PM
Ik heb het spul inmiddels opgehaald :-) Het was een halfvol 150 L vat met hars: Chromoplast, polyesterhars, type fetix. Beetje blauwig van kleur en ik denk nog gewoon goed vloeibaar (zeker niet gel-lig). staat verder geen datum op. Verder een kan met harder (zal een 2,5 liter zijn): MEKP verharder. Een ton met aceton (10 liter), een blik met loswax en twee rollen glasvezel van een 20cm doorsnede, 120 cm breed. Zou volgens de vorige eigenaar een jaar of 8 oud zijn!
Heb inmiddels wat van het spul gemengt en iets ingekapselt. Eens kijken of het hard wordt. Hoe lang duurt dit normaal?
udjenl
09-25-2008, 12:05 AM
die van mij (polyservice) kan ik xtje met grote stok door de hars roeren word het weer dunner
en later in een bakje doen en verharder er bij :)
peertje
09-25-2008, 09:24 AM
Heb gisteren dus wat uit de ton gehaald en verharder erbij. ff roeren en een stukje ingekapseld. Het was vanmorgen (12 uur later) bij een graad of 15 in de schuur toch al behoorlijk hard geworden. de losse restjes plakken nog een beetje maar dat kan ook zijn door het te korte mengen. Het werkstukje zelf was op zich hard. zal vanavond nog eens kijken. Waarschijnlijk is het spul dus nog wel bruikbaar.
Johannes
09-25-2008, 02:41 PM
als het kouder is mag er wel een 2- 2,5 procent harder bij ;)
peertje
09-25-2008, 04:21 PM
Zo nauwkeurig heb ik niet gekeken :-) Gewoon een bekertje gevuld met hars, klein scheutje verharder erin en roeren.
Moest wel snel werken, bekertje was ook zo weg :oops:
udjenl
09-25-2008, 11:49 PM
hahaha :P
nooit weeg schaal gebruikt ??
kij de blocker eurotje of 20
peertje
09-26-2008, 08:25 PM
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid ::)
Pak de volgende dat ding wel uit de keuken. Eens kijken of dat een beetje werkt. Kan er voorlopig toch nog niets aan doen, ben een beetje druk bezig met verbouwen :-)
Herman
09-30-2008, 02:11 PM
Hars kan gaan klonten, dat zie je snel genoeg.
MEKP kan niet zo heel erg goed tegen UV (zon) maar donker is het prima houdbaar.
De rest is eigenlijk onbeperkt houdbaar (glas, lossing, aceton)
Ik heb zelf ook hars gekregen van een vriend van mij gisteren. Dit was 1,5 jaar oud maar erg klonterig dus ik denk niet dat ik het nog kan gebruiken!
peertje
10-02-2008, 04:14 PM
Dit was bij mij niet het geval. Een mooie egale vloeibare massa :-). Gelukkig maar, want het was nog best wel veel ;-)
udjenl
02-07-2009, 11:12 AM
ik heb ook nog een halve bus staan straks maar is kijken of t nog wat is...
anders gewoon bus verharder er in donderen beetje roeren en hard laten worden
dan kan t mooi de container in :) :P
maar zit er aan te denken om mn onvlakke werk tafel er weer egaal mee te maken :) :D
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.