PDA

View Full Version : HOE MAAK IK EEN ZADEL VOOR MIJN FIETS.

JAPIE CARBON
09-30-2008, 10:18 AM
Dag heren, :helpsmilie:

Ik wil een carbon zadel maken voor mijn fiets. En het liefst zou ik een zadel en -pen combi maken.
Een carbon zadel heb ik al dus hoe maak ik daar een mal van?
moet ik het zadel en de pen apart maken en daarna aan elkaar lijmen ofzo
Of moet dat allemaal in 1 keer in een vacuum zak?
Ik heb nog veel meer vragen maar dat komt nog wel.

Johannes
09-30-2008, 02:35 PM
het lijkt mij dat er verschillende mallen gebruikt zijn, en dat de pen er later in gelijmd is. je zult dus een mal voor het zadel en voor de buis moeten maken, en zo te zien ook nog een voor de bevestiging.

JAPIE CARBON
09-30-2008, 04:27 PM
Ja dat dacht ik ook, de pen kan je los kopen en voor het zadel kan ik wel een malletje maken, alleen hoe.
en moet je dat later dan lijmen of kan je dat dan weer met epoxy doen.

Johannes
09-30-2008, 05:05 PM
lijmen gaat prima met epoxy

JAPIE CARBON
09-30-2008, 08:30 PM
Hoe kan ik een goede mal maken voor mijn zadel?
Weet je waar ik goede info vandaan kan halen, voor hetverwerken van het carbon?

@johannes ik zag dat jij een zelf een fiets ging maken, hoe staat het daarmee.
Kijk ook eens op www.signature.fi

Johannes
10-01-2008, 09:11 AM
als je de zoekfunctie gebruikt zul je het een en ander vinden, als je dan nog vragen hebt kun je ze hier plaatsen.
en de fiets, tja geen tijd om het allemaal uit te zoeken en te bouwen, dus dat staat een beetje in de ijskast ;)

JAPIE CARBON
10-06-2008, 01:17 PM
De mal is inmiddels gelukt, en hij ziet er heel netjes uit. Heb net een foto toestel opgehaald dus ik zal vanavond eens een paar fotos plaatsen.Morgen even wat carbon en toebehoren ophalen en dan ga ik alvast het zadel maken.
Alleen kan ik nergens een adres vinden voor een carbon buis van 27 mm heeft iemand enig idee?

Johannes
10-06-2008, 07:33 PM
http://www.composietforum.nl/index.php/topic,125.0.html

kijk daar eens. gaat verder alles goed?

JAPIE CARBON
10-06-2008, 09:12 PM
Ja tot nu toe gaat het lekker. Ik heb er ook veel plezier in en ik denk dat dit een leuke hobby gaat worden.
Alleen vind ik weinig info over carbon zelf (kan ook aan mijn pc kennis liggen ::) ). Morgen gaat het echte werk beginnen, en kan ik met carbon gaan spelen :clap:.

JAPIE CARBON
10-09-2008, 10:06 AM
Mijn eerste carbon 'zadel' is gemaakt. Ik heb nu wel een foto toestel maar geen kabel voor de pc.
Alleen zijn er deeltjes van het carbon waar geen epoxy zit, en we een beetje in de mal, dit komt
zeker doordatd e loswax niet goed aangebracht zat.
Ook ben ik er achter dat 2 lagen carbon veel te weinig is.

Johannes
10-09-2008, 03:53 PM
zijn die stukjes wel hard? kees had het probleem ook. ik heb er eens mee geëxperimenteerd, en kreeg ook zulke plekken als ik eerst hars in de mal smeer, en dan pas doek er in leg. ik kreeg het niet als ik eerst de doek er in legde en dan pas ging impregneren.
2 lagen is inderdaad weinig. je kan overwegen een kern te gebruiken.

JAPIE CARBON
10-09-2008, 04:22 PM
Ja de stukjes zijn wel hard.Ik ga nu nog een laag toevoegen en nog wat extra strookjes, kijken of hij dan stijver word.
Wat voor een kern kan ik anders doen.
Ik wil ook een los zadel maken(met een zadelbrug) maar heb nog geen idee waarvan ik die moet maken. gewoon carbon oprollen?

JAPIE CARBON
10-09-2008, 04:24 PM
Ik zal ook eens proberen om eerst het doek te doen. Ik denk dat dat heel goed mogelijk is want ik had al het vermoeden dat je de wax beschadigd met de kwast.

Johannes
10-09-2008, 04:46 PM
ik snap het losse zadel niet helemaal ;) kern kun je verschillende materialen voor nemen. ik vind schuim lekker werken. maar voor een zadel kan een viltsoort ook. wel een nemen die weinig hars gebruikt.

JAPIE CARBON
10-09-2008, 04:50 PM
los zadel zonder zadelpen. Dus een gewoon zadel eigenlijk en ik wil de rails ook van carbon maken, maar heb niet echt een idee hoe. Want carbon oprollen is ook niet echt makkelijk.

Johannes
10-09-2008, 04:56 PM
dat lijken mij buisjes. ik heb geen idee of die te buigen zijn. in theorie wel....

brambomb
10-10-2008, 06:38 AM
Ziet er goed uit. Maar hoeveel weegt een gewoon zadel nou?

JAPIE CARBON
10-10-2008, 07:06 AM
Hangt er een beetje af van wat je gewoom vind, maar meestal tussen de 200 en 300 gram.

JAPIE CARBON
12-15-2008, 12:49 PM
Dag heren,

Mijn project heeft even een tijdje stil gelegen maar ben nu verder gegaan, als ik vanavond tijd beb zal ik even wat foto's plaatsen.

Als ik nu iets in vacuum wil maken, hoe doe ik dat.

Over het produkt eerst geperforeerde folie (blijft dat niet in de epoxie zitten) ik las iets over vuilniszakken.
en dan bleeder of eerst breather?
En dan vacuum folie.

Alvast bedankt.

Johannes
12-15-2008, 04:58 PM
bijna, ben benieuwd naar de foto's :)

geperforeerde folie is niet zo duur. daar zitten precies de goede hoeveelheid gaten in zodat je niet teveel hars weg zuigt.
Eerst komt de peelply(die hecht niet), dan de folie(hecht ook niet) en dan de bleeder(die hecht wel!). daarna de vacuumzak er overheen. Wel zorgen voor een luchtkanaal van de slang naar het product, dat kan van een lapje dubbelgevouwen bleederdoek.

JAPIE CARBON
12-15-2008, 08:21 PM
Ok bedankt dan ga ik toch eens iets met vacuum doen. Hier het resultaat tot nu toe. De afwerking is nog niet zo ok, maar ik denk dat dit al beter is met vac

JAPIE CARBON
12-17-2008, 07:42 AM
Waar kan ik dat trouwens bestellen, peelply enz? Bij polyestershoppen zag ik het volgens mij niet staan.

kees
12-18-2008, 01:05 PM
Hmm ja ik kan het wel krijgen eigenlijk. Zal het eens in me webshop zetten vandaag of morgen!

JAPIE CARBON
12-18-2008, 04:11 PM
Ok dan zal ik dat eens in de gaten houden. Wat kost dat eigenlijk, alles bij elkaar?

Knapknapperige
01-16-2009, 03:59 AM
En hij ziet er heel netjes uit. Heb net een foto toestel opgehaald dus ik zal vanavond eens een paar fotos plaatsen.Morgen even wat carbon en toebehoren ophalen en dan ga ik alvast het zadel maken.

JAPIE CARBON
02-10-2009, 08:47 PM
Dag heren,

Doordat ik geen tijd en niet zoveel ruimte heb lukt het me neit om genoeg te experimenteren. Is er iemand die zin/tijd heeft om voor mij een zadel op een frame te maken? Eventueel tegen betaling. Het liefst met vacuum.

Alvast bedankt.