PDA

View Full Version : Epoxy word niet hard?

kees
10-29-2008, 11:04 PM
Hallo iedereen,

Misschien maak ik me wel veel te vroeg druk maar toch even;

Ik heb gisteren om 20:00 een kap carbon gemaakt met epoxy. Ik heb 150ML hars gepakt en 50ML verharder en afgegoten in een mengbeker. Daarna met een roerhoutje goed geroert en begonnen met lamineren.

Toen ik klaar was heb ik de kap laten staan op zolder, alleen was het daar vannacht erg koud.. (+- 3 tot 8 graden). Dus toen ik vanavond boven kwam voelde de kap niet nat meer aan maar waren de geinpregneerde matten wel erg flexiebel nog. Dus toen de mal maar gepakt en op me kamer gelegd en een klein kacheltje aangezet vanaf 20:00 het is nu +- 30 graden. Na 3 uur voelt het nog niet echt harder aan..

Wat ik me nu afvraag, is de kap nu gedoemt? Of moet ik gewoon meer geduld hebben?

brambomb
10-30-2008, 06:50 AM
Ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt maar genoeg verhalen gehoord dat het alsnog uitharden. Ik zou het gewoon lekker laten staan en het nog even aankijken.

Verder is de meng verhouding toch 1/2 bij normale epoxy?

kees
10-30-2008, 10:38 AM
Nou toen ik dus in bed lag te piekeren besefte ik me dat ik te weinig verharder erbij gedaan heb. Heb namelijk 150/50 gemengt en had natuurlijk 150/75 moeten zijn :X

Maargoed, toen ik vanochtendvroeg aan de kap voelde, voelde het al wel wat stijfer aan! Dus hopelijk komt het nog goed!

Johannes
10-30-2008, 10:43 AM
zowel de mengverhouding als de temperatuur zijn kritiek bij epoxy. als je je daar niet aan houd krijg je zulke dingen. gewoon proberen warm te houden nu.

kees
10-30-2008, 11:19 AM
Is ongeveer 20 graden voldoende? Want de kap ligt nu op mijn kamer :P

Johannes
10-30-2008, 04:04 PM
tussen de 15 en 25 ;)

Herman
11-08-2008, 06:34 PM
Idd tijdje warm opslaan (CV hok?).

Dan flink af laten koelen (buiten) en lossen. Dan kan je het direct in de vuilbak mikken... Qua sterkte en warmtebestendigheid komt het helaas niet meer goed... (en dat ligt aan de mengverhouding, niet de temperatuur)

Als je de mengverhouding goed had, dan had dit verhaal me overigens ook niet vreemd in de oren geklonken. Als het koud is duurt het gewoon erg lang, en als je het weer ergens warm legt, duurt het zomaar 3-4 uur voor de mal en product uberhaupt zijn opgewarmd. En dan moet het hardingsproces nog beginnen.

Pas na 24 uur bij warme opslag kan je aan de paniekbel gaan hangen...