PDA

View Full Version : Wie heeft ervaring met carbon PU omwikkeling?

robbie
11-10-2008, 09:49 AM
Hé gasten,

Ik volg dit forum al geruime tijd en heb me nu maar eens aangemeld.

Ga de komende tijd beginnen aan het bouwen van een mountainbikeframe en heb al veel info ingewonnen.

Vraag me echter nog af welke carbonsoort het prettigste werkt en natuurlijk sterk is.

Bij Poly-Service gaven ze het advies om met Uni- Directional te werken aangezien een frame toch anders is dan een plat vlak en heb dus een rol gekocht.
Zie echter dat andere fiets projecten ook met vellen werken om het PU schuim frame te omwikkelen.

Heeft iemand ervaring ...?

brambomb
11-10-2008, 02:30 PM
Ik ken dat systeem wat polyservice aanbied niet.

Ik heb ook een lange tijd met dat idee rond gelopen en mijn werk wijze zou zo zijn

Eerst van pu schuim een frame maken.
In het pu schuim frame alu buisjes lijmen voor de benodigde componenten

Omwikkelen met carbon weefsel dat zowel horizontaal als verticaal geweven is.

laaste laag in de lengte leggen voor het mooie resultaat

robbie
11-10-2008, 02:46 PM
Ja, ga maar gewoon beginnen denk ik.

Wou alleen om te oefenen eerst iets anders maken maar wel met UniDirectional band van 5cm wat ik heb gekocht. Als dat dan niks is weet ik het vast voordat ik er een hele fiets van maak.

Wel lastig omdat ik veel mensen hier lees die met hele vellen werken en een MTB frame heeft natuurlijk buizen en moeilijke gebieden die omwikkeld moeten worden. Volgens Poly zou UD daarbij handiger zijn dan hele vellen die je op maat moet knippen.

Voor de laatste laag idd wel mooier zoals je zegt al ziet dat UD er misschien wel fantastisch uit.

Ga maar eens even aan de slag!

Johannes
11-10-2008, 07:05 PM
UD is inderdaad makkelijker met zulke producten, en waarschijnlijk ook sterker. dit hebben veel fietsen, en pas als laatste laag een weefsel voor de looks. je kan het om een PU/PVC kern heen lamineren, maar heb ook al mensen een mal zien gebruiken.