PDA

View Full Version : PVA losmiddel

kees
11-13-2008, 04:35 PM
Hallo,

Ik ben weer bezig met een achterkap waar ik een mal van wil maken. Alleen nu vraag ik me af waar is PVA lossmiddel voor geschikt, en is dit ook geschikt voor een mal maken van een scooter kap?

Een reden waarom je PVA zou gebruiken is als je plamuurplekken / scheurtjes of gewoon een slecht moedermodel hebt waar je een mal van wilt maken.

Maar hoe breng je PVA losmiddel aan, en heb ook weleens gelezen dat het resultaat minder 'strak' word maar hoe minder strak is dit? Want als je het spul met een kwast aanbrengt krijg je volgens mij allemaal strepen doe je dan ook terug zult zien in de gelcoat?

Wie kan me informeren? En wie kan me adviseren het wel of niet te gebruiken?

Johannes
11-13-2008, 07:35 PM
met een kwast krijg je idd strepen, weet niet hoe het zit met spuiten.
Waarom geen wax?
als je een mal maakt is het de bedoeling dat die strak is, anders kun je het net zo goed laten.
Dus de moeite die je nu doet om je kap strak te maken zou je anders in het eindproduct moeten steken, wat gewicht is, en veel extra en onnodig werk aan meerdere producten.
gewoon strakke mallen maken dus.

en als je de bijenwax zet bent, er zijn snellere vloeibare waxen.

Herman
11-30-2008, 05:18 PM
Met spuiten krijg je het wel strak, maar als je mal nog in goede staat is, waarom PVA?

Ik heb het wel gebruikt om polyester trailermallen te maken van een geschuurde boot. Een geschuurde ondergrond is nu niet zo handig voor het lossend vermogen... Ging prima.

Ook materialen die niet styreenbestendig zijn, zijn prima te beschermen met PVA. In andere gevallen moet een goed uitgewreven was voldoende zijn, of een semi-permanent systeem.

kees
05-20-2009, 12:13 PM
Ik heb gisteren een mal gemaakt met PVA. Hier zat o.a. plamuur op die niet styreen bestendig was (kap ging bij een proefje flink reageren) en inderdaad nergens reactie meer.

Ik heb het proberen op te spuiten maar ik moest het wel extreem verdunnen voor het een beetje te spuiten was zonder dat de spuit verstopte..

Herman
05-23-2009, 10:03 PM
Idd, goed verdunnen met water en alcohol. Een drupje zeepsop wil ook wel helpen.

Als je "spinnewebben" uit je spuit krijgt, minder druk, en meer verdunnen. Als je ondergrond wit is, kan je wat ecoline (groen of blauw) aan de PVA toevoegen. Dan zie je waar je mee bezig bent...

brambomb
07-02-2009, 10:26 AM
Spammers verwijdert