PDA

View Full Version : Geboorde gaatjes opvullen

Niels Martens
01-05-2009, 03:33 PM
He mensen,

Ik zal me eerst even voor stellen: Ik ben Niels, 19 jaar en m`n hobby's zijn fitness en motorboten.

Nou heb ik laatst een console gekocht voor in m`n boot, maar mijn bevestigings punten zitten wat dichter bij elkaar dan degene die erin geboord waren. Kan ik dit gewoon opvullen met polyester plamuur?

Ik heb natuurlijk weer geen duidelijke foto, maar de gaatjes zijn nog geen cm breed. Ik gok zo`n halve cm.

Foto als bijlage bijgevoegd

Johannes
01-05-2009, 04:52 PM
dat zou kunnen. als je iets meer stevigheid wilt kun je ook glasvezelplamuur gebruiken, en daarna polyester plamuur er overheen. Polyesterplamuur kan niet zo heel goed tegen water, dus wel afdekken met een coating.
Welkom trouwens!

Niels Martens
01-05-2009, 05:39 PM
Oké. Dan hoef ik ze niet dicht te polyesteren? Dus als ik het goed begrijp eerst opvullen met glasvezelplamuur en daarna nog wat met polyesterplamuur :)?

Johannes
01-05-2009, 05:46 PM
dat lijkt me het makkelijkste ja. Ik denk dat het lastig is om onder je vloer te komen en het daar dicht te gaan polyesteren. en voor kleine gaatjes is gewoonlijk polyesterplamuur zelf al genoeg. Je kan er ook voor kiezen om de buitenkant af te werken met topcoat. dan schuren tot het glad is, tot 2000 nat, en afpolijsten. en je ziet er niets meer van

Niels Martens
01-05-2009, 05:55 PM
Nah ik kan wel in dat deurtje kruipen, maar das niet zo`n feest. En ook weer alles loshalen heb ik niet zoveel zin in :P

Kan het misschien ook zo: Van achter dichttapen, dan de glasvezelplamuur toevoegen. Randje overhouden voor polyester plamuur. En daarna met topcoat of lak afwerken ?

Hier kan ik iig wel wat mee :)

Johannes
01-05-2009, 06:01 PM
Dichttapen is meestal niet eens nodig. Topcoat heeft wel een stukje nodig, ongeveer een halve millimeter, tot een mm diep. vezelplamuur word van zichzelf al erg glad, dus daar is het enkel naplamuren om de laatste plekjes glad te krijgen.

Niels Martens
01-05-2009, 07:37 PM
Oké :) Binnenkort even de materialen kopen en tijd vrij maken. Daarna zal ik het resultaat laten zien :)

Richard
01-07-2009, 12:04 AM
plakbandje op het gaatje, vervolgens de vezelplamuur aan de binnenkant erin smotsen :hammer:
als het uitgehard is schuur je een klein deukje op de plaats waar het gaatje zat en vul je het deukje op met topcoat.
na uitharding schuur je de plek glad (400/600/800/1000/1200/1500/ trizact) dan ff polijsten en je ziet er helemaal niks meer van weer

Johannes
01-07-2009, 07:15 PM
trizact is niet noodzakelijk, dan wel tot 2000 nat schuren, dat doe ik vanaf vanaf 600-800 al. trizact is ongeveer korrel 3000,en geeft al een doffe glans.

brambomb
01-07-2009, 08:39 PM
Is dat nou echt nodig zo fijn? merk je echt het verschil? En hecht je lak nog wel als je zo fijn schuurt?

ik schuur namelijk als ik het heel fijn wil hebben gewoon

150/400/1200

Werkt prima. Zoveel tussen stappen zijn toch niet nodig

Johannes
01-08-2009, 07:41 PM
niet nodig, wel makkelijker ;)
nee, dan hecht lak niet meer, maar het is topcoat bram ;)
Ik heb het beide gedaan, vanaf 2000 en vanaf trizact polijsten. Ik kan me niet echt verschil herinneren ;) Trizact is wel een mooi product!