PDA

View Full Version : ABS Voorbumper schade herstel

snowboardfreak87
04-01-2009, 11:08 AM
Hallo allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen gezien ik hier geheel nieuw ben.
Mijn naam is Robert ben 21 jaar en heb nu 3 jaar een Fiat bravo waar al de nodige aanpassingen gedaan zijn.

Nou heb ik een Orginele abarth bumper weten te bemachtigen alleen is deze er nogal slecht aan toe. Herstellen bij een bedrijf kost al gauw 200 euro.. Gezien ik alleen met polyester ervaring heb wou ik eerst wat informatie inwinnen.

1. Schijnt dat je ABS kunt lassen? of is er een simpelere manier van herstel

2. werkt polyster ook goed op ABS? of is dat sterk af te raden?

Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.

Greats
Robert

Johannes
04-01-2009, 10:32 PM
kunststof lassen kan. polyester hecht geloof ik ook goed, met een test weet je het zeker.
Ik heb wel eens iets met een soldeerbout aan elkaar gesmolten, aan de achterkant polyester, en voorkant plamuur. ging prima :)

snowboardfreak87
04-02-2009, 08:17 AM
Met een soldeerbout zat ik zelf ook al aan te denken..
Had gisteren op internet wel iets van epoxy hars gevonden (geschikt voor ABS) alleen is dat spul best prijzig :???

Gaan we het eerst met soldeerbout proberen en wat plamuur :p gaat vast wel goed komen. bedankt in iedergeval

Greats Robert

kees
04-02-2009, 02:12 PM
ABS en polyesterhars is een no-go. Althans uit mijn eigen ervaringen. Hecht voor geen meter zeker niet als er spanning op staat.

ABS lassen is het allerbeste eigenlijk nog.
http://www.capricecustoms.nl/

Hun/hij kunnen/kan ABS lassen tegen een redelijke prijs. Misschien dat je voor 50 euro al je scheurtjes kan laten doen ofzo.

Afwerking zou ik ook doen met epoxyplamuur dat hecht sowieso al beter als polyesterplamuur. voor minder als 20 euro zou je wel een kilotje moeten kunnen krijgen.

Wil je het helemaal zelf doen kan ook. Kleine gaatjes maken rond de scheur en aan elkaar maken met een licht glasweefseltje en epoxyhars aan beide kanten en afwerken met epoxyplamuur.

ABS lassen blijft het beste, en ja met een soldeer bout kan opzich ook wel alleen daar heb ik zelf geen ervaring mee!

Johannes
04-02-2009, 08:44 PM
lijmen kan ook nog, staat al ergens een topic over. veruit het simpelste natuurlijk :)

Ik heb eens de bumper van mijn auto (scheur) gelijmd. Eerst V-vormig uitgeslepen, dan met Plexus MA310 gelijmd. Na 1 uur zat alles weer zoals het hoorde.(herman)

web
04-11-2009, 09:53 AM
Als je het ABS wil lassen, zorg voor toevoegmateriaal van hetzelfde soort ABS (bumperschroot van de sloop?). Zonder toevoegmateriaal lukt het niet. Heb je meteen wat prut om op te oefenen, want de temperatuur luistert vrij nauw. Je wil het smelten maar niet schroeien. En de verbinding goed dik opbouwen en versmelten anders wordt het niet sterk.

Zelf geen ervaring mee maar een maat van me is er wel handig in en ik kijk wel eens mee. Wat ik zelf probeerde mislukte meestal... maar ik had er misschien ook geen geschikte bout voor. Een goed "smeltbad" is nou eenmaal lastig met een materiaal wat slecht warmte geleidt. Misschien kan je een breed hulpstuk maken voor je soldeerbout dat je de warmte verdeelt.

Enne, niet inhaleren.... . . . ... als je het ruikt snap je wel wat ik bedoel ;)

Herman
04-19-2009, 08:25 PM
Goed gereedschap is het halve werk.

Gebruik geen bout, maar een fohn. Er zijn fohns die opzetstukken hebben die de ondergrond verhitten, en waar je toevoegmateriaal ("laselectrode, zeg maar...") doorheen kan voeren. O pde zaak hebben we zo'n setje (was niet duur) en daar gebruiken we het ding alleen om etiketten van vaten te fohnen...

De taktiek is als volgt:

Met een bout met dunne stift of mes kan je de scheur dicht zien te baggeren, dan hou je een flinke geul over. Met de fohn en toevoegmateriaal deze geul dichtzetten.

Of lijmen met Plexus MA310...