PDA

View Full Version : dubbelzijdige mal?

VolvoForLife
04-21-2009, 09:37 AM
Heb iets ingewikkelds te maken...

Opnieuw een deksel maar deze keer is de binnenkant ook van belang, moet namelijk afdichten (met papieren afdichting tussen).
Heb het stuk hier bij me in aluminium maar is dus gegoten en niet langer verkrijgbaar. Heb de vraag gekregen om na te maken in kleine series van ~5stuks.

Verschillende vragen:

-Welke epoxyhars kan tegen hogere olietemperaturen?
-Zou ik 2 mallen moeten maken? Binnenkant en buitenkant en dan de delen aan elkaar kleven? Met welke lijm dan of dezelfde epoxyhars te gebruiken?
- Dikte speelt ook een rol. Hoe kan ik van vooraf weten met welke laminaten en core materiaal op welke dikte ik ga uitkomen na uitharden?

Alvast bedankt op voorhand.

Johannes
04-21-2009, 01:05 PM
Hoe hoog moeten die temperaturen zijn? afhankelijk van de temperatuur kun je een epoxyhars kiezen. in het algemeen is het zo dat hoe hoger je de onderdelen bakt (post cure) , hoe beter ze tegen de temperatuur kunnen. ampreg 26 gaat bijvoorbeeld tot 102 graden bij nabakken van 5 uur op 80 graden.

Dikte van het laminaat valt meestal wel uit de datasheet te halen, bij vacuum bagging/injectie/rtm e.d. wordt het natuurlijk dunner. De kerndikte is een vast gegeven, bij de meeste kernen.

Om het te lijmen zou ik de zelfde epoxy nemen, dan weet je zeker dat die tegen de temperatuur kan.

Als beide kanten glad moeten zijn kun je inderdaad 2 mallen gebruiken, dan zit je wel met een lijmnaad.

Ik weet niet precies hoe kritisch dit allemaal moet wezen, Maar je kunt eventueel ook contact opnemen met een van de leveranciers:
Brands/cecense( Herman op dit forum, zijn email adres staat in zijn profiel)
SP-BAC
Advanced plastics

VolvoForLife
04-22-2009, 10:46 AM
Vraag me nu wel af of ik het zou kunnen klaren in 1 mal met vaccuumbagging. Maar dan moet de kant die niet in de mal heeft gelegen wel vlak genoeg zijn.
Zal moeten proberen en zien wat het beste zal zijn.