PDA

View Full Version : badderen

udjenl
06-27-2009, 02:39 PM
ik en paar maten zitten er aan te denken om bij mij achter het huis een soort van zwembad te maken waar we in kunnen zitten met het mooie weer

hij word dan overdekt met een kas :)

maar nu is mijn vraag hoe het makkelijkste maken ?

sowieso eerst metselen
maar daarna ?

wat voor materialen moeten we verder gebruiken ?

alvast bedantk

Johannes
06-27-2009, 03:31 PM
beton :P in het praktijkhanboek van polyservice staat het een en ander. kan het wel voor je opzoeken?

zwembad achterhuis. gaaf

brambomb
06-27-2009, 03:39 PM
Zeker vet!! Je bouwt eerst een met schuim een vet zwembad/pool En daaroverheen gooi je glasmat.

Deze constructie metsel je in een vierkante bak.

Het schuim laat je zitten voor constructie sterkte en voor isolatie voor het water.

udjenl
06-27-2009, 05:39 PM
haha dom van me :P heb t praktijkhandboek ook wel hier ergens liggen :P haha
zal is ff kijken... staat wel heel wat in maar nu zit ik dus met de middelen want bij kees zit ik kwa prijs toch wat beter :) alleen weet ik de benamingen er niet precies van ...

maar mijn idee nu:

eerst gat van 2meter diep graven,
vloer van ongeveer 40cm dik storten,
daar muren op metselen, en de bankjes metselen met leiding werk erin voor de bubbels :P

alles glad strijken met cement en daar dan de doeken en hars over :)

maar welk type doek en hars ben ik nodig ?

epoxy ?

topcoating?
kleur toevoeging? (blauw)

martijn v
06-27-2009, 07:04 PM
Vergeet aansluitingen van pomp/reiniger niet.

udjenl
06-28-2009, 11:41 AM
is niet nodig:P flikker dr gewoon een partij chloor in :P hahah

brambomb
06-28-2009, 06:35 PM
dan heb je alsnog een pomp nodig ;)

udjenl
06-28-2009, 09:44 PM
haha wees gerust ;) dat komt allemaal wel goed :D
geloof dat er ergens in de tuin nog een oude pomp rond zwerft :P ff die reviseren :D
dompel pompje doet ook wonderen :P

peertje
06-29-2009, 09:53 AM
is niet nodig:P flikker dr gewoon een partij chloor in :P hahah

Zou ik niet doen, dat irriteert nogal :-)

En voor lekkere bubbels en flinke stralen heb je wel een stevige pomp nodig! Bij mij is lucht 2 pk en voor de waterstralen 3,5 pk! (is een 2600 watt). De inlaten voor in het bad zijn trouwens ook best prijzig.

udjenl
06-29-2009, 05:57 PM
jij hebt een kant en klaar bad gekocht :)

maar paar pk motor heb ik nog wel liggen :) 1 die 25 meter hoog spuit als het door 1 leiding gaat :P dus dat komt wel goed ..

Wat prijzen zijn van leiding werk doen me helemaal niks ;) handig als de pa van mn maat een eigen bedrijf heeft :P

peertje
06-30-2009, 11:32 AM
Klopt :-), was een opknappertje. Kon ik niet laten staan voor dat geld.

Te veel pk's is trouwens ook niet goed. Krijg je het hogedrukspuit effect. Geloof niet dat je daar met je gat tegenaan wilt zitten :D

Johannes
06-30-2009, 11:36 AM
nouja, hoeft ie ook niet meer te harsen:p

udjenl
06-30-2009, 06:11 PM
nee zit ik ckr niet op te w88 :P alhoewl johannes met een inkoppertje kwam :P
haha

maar wat leiding werk rond is niet verkeerd aangezien ik x of 2 heen en weer ga :) als en dan nog druk over is laat ik dat wel bij de voeten eindigen aangezien het bad dieper word dan dat je voeten gaan is dat ideaal :D
alleen bij het uit bad stappen is dat beetje minder maar ach went wel :P

en voor warm water had ik ook al paar ideetjes :D

peertje
07-01-2009, 10:21 AM
en voor warm water had ik ook al paar ideetjes :D

Daar heb ik een vacuum collector voor gebruikt. Warmt 150 liter water in een dag op tot een graad of 80/90!

udjenl
07-01-2009, 11:38 AM
en hoe gaat dat ?

peertje
07-01-2009, 03:02 PM
Perfect. laat het water overdag opwarmen en pomp het savonds rond. Daar wordt het vermengt met het water in het bad. Temp gaat daar dan zo'n 5 graden omhoog. Wel goede slangen gebruiken die een beetje tegen warmte kunnen, zelfs bv. vloerverwarmings slang voelt aan als hele soepele tuinslang terwijl het spul normaal best wel stug is :-)

udjenl
07-01-2009, 11:39 PM
lol heb nog partij van die slangen liggen :P
haha maar hoe maak je zo'n ding ?

leg eens uit hoe het in zn werk gaat...

als je het tenminste prijs wil geven..

peertje
07-02-2009, 12:39 PM
Zo'n type collector kun je helaas niet zelf maken. Is een grote glazen buis met een zwart gecoate koperen kern waar water inzit/doorstroomt. In de buis heerst vacuum, dat is namelijk een ideale isolator. Het redement is dan bijzonder hoog.

Ik heb de mijne uit een oude test opstelling van TNO.

udjenl
07-02-2009, 05:49 PM
ah oke :)

ik zit te denken om een groot leiding werk over het dak heen te leggen :) mooi eerst stil laten staan op het dak zodat het opwarmt en als we er in willen mooi de pomp aan zetten :)

Johannes
07-02-2009, 07:03 PM
haha, wat een creatievelingen hier , wordt vast gaaf :P

snader
07-02-2009, 07:55 PM
er was pas geleden iets op tv, daar hadden ze een oude verwarmingsradiator zwart geverfd, en op een dak gelegd, dit zorgde daar voor het warme water bij de douche. misschien dat je zoiets kunt maken

udjenl
07-03-2009, 12:30 AM
is wel een idee want zwart neemt de warmte op en zorgt ervoor dat het dus nog warmer word :)

zal is ff gaan brainstormen :D

peertje
07-03-2009, 09:43 AM
Je zou een bak kunnen maken met een glazen ruit (tegen de wind) waarin je zwarte pijp (liefst koper voor de warmtegeleiding) in legt. Als je de achtwand ook nog van metaal maakt en dit verbind met de pijp kom je ook een heel eind.