PDA

View Full Version : Reparatie zeilboot

Gerd76
07-29-2009, 09:49 PM
Hallo,
ben nieuw op dit forum en kom al gelijk beroep doen op jullie kennis. Alvast bedankt.

Ik beschik over een open zeilboot. Op de plaats waar de mast is bevestigd op de vloer heb ik een beschadiging vastgesteld. De mast drukt namelijk door de vloer en er is een scheur. In bijlage vinden jullie een foto van de mastrail (waarop de mast wrodt geschroefd) op de bootvloer.

Onder de vloer zit waarschijnlijk een houten blokje dat door de jaren heen helemaal rot is geworden. Ziehier mijn stappenplan (graag jullie feedback):
1. Met slijpschijfje in een kleine omtrek de vloer openhalen.
2. Alle oud materiaal eruit en de bodem schoonmaken en ontvetten.
3. een houten blokje coaten met epoxy en lamineren op de bodem (glasmatjes op de bodem, houten blokje erop, glasmatjes opzij en insmeren met epoxyhars...dit versta ik onder lamineren)
4. Nu zou ik een nieuwe vloerplaat moeten maken...hoe doe ik dat? Moet ik hiervoor een mal maken?
5. de mastrail er terug opschroeven en klaar.

Ik ben een absolute beginner en heb al via verschillende wegen info gevraagd maar wil geen al te dure beginnersfouten maken. Vandaar mijn aarzeling om eraan te beginnen.
Alvast bedankt voor de tips.
Groeten,
Gerd76

brambomb
07-30-2009, 04:10 PM
Ik vind je plan erg goed klinken toch heb ik nog een paar dingetjes

Het hout wat je erop plakt moet je eerst met impregneer insmeren hierdoor wordt het veel waterbestendiger. Het trekt veel dieper in je hout. Het plaatje hout ook met epoxy lijm verlijmen (epoxy met erosiel)

Verder zou ik de plek waar de scheur zit open krabben en vol laten lopen/ smeren met epoxy hars (eventueel wat erosiel erbij zodat het wat dikker is)

Daarna weer glad schuren.

Voor de rest klinkt het als een goed plan

Johannes
07-31-2009, 12:29 PM
openslijpen, hout vervangen, en weer dichtmaken inderdaad. Je kan ook een ander materiaal kiezen natuurlijk ;)

dichtmaken is even lastig. zorgen dat er rondom een schuine rand zit(10-12 keer de dikte wordt dan de breedte) en dan met een soort ondersteuning er onder kun je de vloer weer lamineren, misschien dat je dit meteen met de maststeun mee kan pakken, anders een stukje karton o.i.d.

Herman
07-31-2009, 01:59 PM
Wat zit er onder de beschadiging? Kan je daar achterkomen? Zit er een plaat hout van voor tot achter, die dan waarschijnlijk helemaal rot is, of zit er een klein blokje hout onder de bewuste plek. En zit er op dit plek een schot onder? Wellicht kan je dat zien door met een spiegel en een zaklamp te kijken, of desnoods een digitale camera gebruiken om wat fotos te maken aan de onderkant. (had ik die vroeger maar...)

Even ervanuitgaande dat je weinig ervaring hebt, er een klein blok hout onderzit, waarna er weer een laagje glasvezel zit, en een schot of kielbalk, zou ik het als volgt repareren:

Op de plek waar het beslag zit 3 of 4 gaten boren, zo groot mogelijk, maar dat deze niet onder het beslag uitkomt. De gaten alleen door de bovenlaag boren. Op dat moment kan je beter beoordelen hoe het eronder uitziet. Gebruik een imbussleuteltje in de boormachine om het rotte hout te verpulveren / verwijderen, en haal zoveel mogelijk hout weg.
Als er glas onder het hout zit, heb je geluk, en kan je de "bak" volgieten met epoxyhars. (in laagjes). Daarna kan je de bovenkant in orde maken (schuur de scheur V-vormig uit, en vul deze met topcoat. Daarna met zeer fijn schuurpapier vlak schuren en polijsten.)

Je hebt nu het overgrote deel van het hout vervangen door epoxy, en dan zal hij het wel weer uithouden. De plek is dan sterker dan hij ooit was.

Gerd76
08-03-2009, 09:20 PM
Bedankt alvast voor de reacties.
Onder de scheur zit er idd hout.
Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang.
mvg
Gerd