View Full Version : Carbon plaat zagen
mvhall
09-03-2009, 11:49 AM
Hi,
Ik heb vaak bouwverslagen gelezen op modelbouw forums waar men mooie tussenschotjes maakt uit Carbon plaat.
Dit wil ik ook voor mijn komende VOR70 (volvo ocean race) modelbouwboot project gaan doen.
Echter kan ik nergens vinden hoe je een gelamineerde carbon plaat goed kan zagen/frezen.
Kan iemand hier advies geven?
mvg Maurice
Johannes
09-03-2009, 12:08 PM
hey, wat leuk, welke bouw je? ik heb hier een ericsson rompje staan, ben er niet tevreden over, komt vast nog wel eentje ;)
Heb er ook een tijd niet aan gewerkt, je wordt het snel zat als je bijna dagelijks met het spul bezig bent ;) mijn collega's hebben trouwens aan beide abn boten gebouwd, sommige ook aan de beide ericssons. ik helaas niet :(
carbon plaat zagen doe ik meestal met een figuurzaagje voor deze rondingen. grote stukken kun je met speciale decoupeerzaagjes doen, of slijpen met een diamantschijf. een freesje zou ook moeten werken, wel opletten, kan snel bot worden ;)
pas op voor de stof en dampen die vrijkomen, zijn niet zo gezond.
mvhall
09-03-2009, 04:12 PM
Hi Johannes,
De Ericson wil ik gaan bouwen. Vind de ABN wel mooier kwa kleur, maar heb wat etische bezwaren om met dat merk te varen :(.
Ben nog niet helemaal uit de schaal. Wil of de originele schaal van Francesco aanhouden, of opschalen zodat het "speciale" mastprofiel ongeveer twee meter is. In iedergeval met een vaste kiel en misschien wel met de twee roeren van de ABN. Maar dat is off topic, zal wat op het modelbouwforum plaatsen tzt.
Vwb dat zagen: met wat voor soort zaagjes doe je dat dan? Gewoon de standaard praxis no 5 of 6 metaal zaagjes. Of zou het beter gaan met die speciale keramiek zaagjes? Idem voor die diamant schijfjes, waar koop je die? Zijn die voor de dremel?
Dank voor je snelle reaktie trouwens.
Mvg Maurice
Johannes
09-03-2009, 04:55 PM
zo fijn mogelijk. die slijpschijven zijn niet voor een dremel, misschien dat je die wel kan krijgen trouwens.
die keramiekzaagjes zijn erg goed inderdaad.
mvhall
09-04-2009, 12:36 AM
zo fijn mogelijk. die slijpschijven zijn niet voor een dremel, misschien dat je die wel kan krijgen trouwens.
die keramiekzaagjes zijn erg goed inderdaad.
Oh je bedoelt dan de gewone diamant slijpschijven rond 110mm o.i.d. voor steen/beton ?
Had ik niet aan gedacht. Die heb je ook in twee soorten, met inkepingen voor muren e.d. en zonder voor tegelwerk.
Ga ik eens proberen, thx.
gr Maurice
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.