PDA

View Full Version : Hoe deze Carbon Air Intake te maken

newsgroupalfaromeo
09-24-2009, 07:29 PM
Hey Hallo,

laat ik beginnen met te zeggen dat ik nieuw hier ben en (op dit moment nog) 0,0% ervaring heb met het werken met composiet materialen, maar ik wil wel meteen al een (lastige) vraag hier in de groep gooien.

Ik vroeg me af hoe (moeilijk) het is om een luchtinlaatkoker zoals op bijgevoegde plaatjes te maken. Gezien de vorm en het feit dan het geheel hol van binnen moet zijn zorg bij mij in ieder geval voor een hersenkraker.

Thanks voor de hulp

Remco

http://www.autodeltashop.com/images/en_151.jpg

http://www.autodeltashop.com/images/en_207.jpg

En hieronder nog een fototje van het plastic origineel van Alfa Romeo zelf.

http://www.ambor.com/gtabattery/FigureB.jpg

kees
09-24-2009, 08:00 PM
Volgens mij kan je hier best een deelmal van maken? Dus dmv een plaat in het midden plaatsen van de buis van iedere helft een mal maken. Je maakt dan twee helften en lijmt deze dan aan elkaar. Dit is ook bij bovenstaand product gedaan omdat ik een klein lijntje zie rechts van de buis.

Johannes
09-24-2009, 08:11 PM
ja inderdaad. wat slecht dat ze die niet even weggewerkt hebben ;)

In principe niet zo heel moeilijk. maar wil je zo'n mooie carbon look hebben gaat het in ieder geval wat oefening kosten. als het niet perse voor het gewicht is kun je het in elke schuur maken.

kort gezegd:
moedermodel maken.
delen door een schotje te plaatsen.
met klei de kiertjes dichtmaken
mal maken van de helft.
klei+schotje weghalen, mal laten zitten
mal van de andere kant maken.
beide delen lossen.

Nu kun je in de mallen 2 helften maken, die je later op elkaar lijmt.

hoe alles moet is in grote lijnen wel te vinden, voor specefieke vragen kun je altijd bij ons terecht.

Herman
09-24-2009, 09:58 PM
Om het koolstof goed te plaatsen: Lap koolstof in 1 helft lamineren, dan precies langs de rand afknippen. Opdikken met meer koolstof of glas.

de andere kant voorzien van een ruime overlap. na plaatsen van de mallen op elkaar, het aanbrengen van een blaaszak, zullen de overlappen over elkaar een goede structurele verbinding vormen.

Ook mogelijk is het maken in 2 helften, en met een glasbandje aan de binnenkant aan elkaar zetten. (wordt vaak bij kanos zo gedaan)

newsgroupalfaromeo
09-27-2009, 11:12 AM
allen bedankt voor de reacties, top :winner:, 'k heb nu een aardige indruk van hoe ik het e.e.a. aan moet makken, ga nu dus eerst maar beginnen met het aanpassen van een standaard luchtkoker totdat ik het gewenste model heb, zodat er daar vervolgens de deelmallen van gemaakt kunnen worden.

Johannes
02-01-2011, 08:24 PM
toavallig vandaag nog zo,n ding gemaakt :) lastiger als het lijkt.

vdhoeve
02-01-2011, 10:52 PM
Hallo Remco,

Ik ken je probleem, het is idd moeilijk om de vorm na te maken.
Ik heb het op de onderstaande manier opgelost, zie foto (deze is al wel 5 jaar geleden gemaakt).

http://i217.photobucket.com/albums/cc7/vdhoeve/IMG_0192.jpg

Ik heb pvc pijp ( en 90 en 45graden bochtstukken)genomen van 80mm doorsnee, met deze diameter kom je het dichtst in de buurt van de siliconen moffen die je bij de meeste automaterialenzaken kan halen.
als je de goede pijp hebt gemaakt, zaag je hem doormidden. Vervolgens heb ik de binnenkant van beide helften met een laagje gips van +/- 1,5cm voorzien. Dit heb ik eerst laten drogen, daarna heb ik een dun laagje gips op de randen gedaan en de helften op elkaar gedrukt.
Nadat alles gedroogd is kan je de pvc helften voorzichtig verwijderen. Nu moet de gipsenmal nog wel iets bijgewerkt worden om een strak geheel te krijgen. Op plekken waar het nodig is een klodder gips toevoegen, het resterende deel met gips schuurpapier (een soort gaas, verkrijgbaar bij bouwmarkten).
Als de mal naar je zin is kan je de gipsmal met huishoudfolie omwikkelen, en beginnen met lagen koolstofvezel+epoxyhars eromheen te wikkelen.

Om het gips te verwijderen neem je een rubberen hamer en sla je tegen het koolstofvezel. Doe dit pas als je minimaal 2 lagen koolstofvezel eromheen hebt gedaan en de hars goed is gedroogd. Bij mij was het toen iig stevig genoeg om erop te kunnen slaan.

Let wel op:
Deze manier is wel arbeidsintensief en niet echt geschikt om grote aantallen te maken.

Onderstaand nog een foto hoe het er bij mijn auto eruit ziet, voorop de foto is nog de beugel te zien waar de radiateur in hangt. Deze heb ik ook nog van koolstofvezel nagemaakt.

http://i217.photobucket.com/albums/cc7/vdhoeve/IMG_151311.jpg

Mvg,
Maarten

Johannes
02-02-2011, 11:34 AM
op die manier zou je ook een carbon kous kunnen gebruiken, dan krijg je geen naden. ook zou je schuim als mal kunnen gebruiken, om die later weg te smelten met oplosmiddel.

vdhoeve
02-02-2011, 06:21 PM
op die manier zou je ook een carbon kous kunnen gebruiken, dan krijg je geen naden. ook zou je schuim als mal kunnen gebruiken, om die later weg te smelten met oplosmiddel.

Ik ga hem ook opnieuw maken met carbonkous en zonder de aluminium inserts die er nu nog inzitten.

Met schuim heb ik ook geprobeerd, maar dat was geen succes.
Kan waarschijnlijk ook komen omdat ik bouw/purschuim had gebruikt.
het schuim zette niet goed uit, alleen bij de uiteinden was het goed uitgezet.
in het midden was het een plakkerige drap.
Met 2-componenten schuim gaat het waarschijnlijk beter.

Johannes
02-02-2011, 06:45 PM
pu kan wel weer redelijk tegen de meeste oplosmiddelen ;) . de binnenkant zal waarschijnlijk te weinig lucht gekregen hebben.

spondontrx
02-02-2011, 09:13 PM
Ik heb er wel eens een met van die groene isolatie platen gemaakt (styrodur) , daar een vorm van gemaakt ,glad gemaakt, er het weefsel er om heen gelamineert en het schuim opgelost met thinner , dat ging wel redelijk goed.
Met een deelbare mal en een ballon oid. (autoband misschien?) wil ik het ook nog eens proberen , zou je er dan ook een gaatjes folie en bleeder doek bij gebruiken ?

Johannes
02-03-2011, 09:48 AM
wat ik gekbruikt heb was een scooterbandje geloof ik, geen bleeder en gaatjesfolie.

Herman
02-03-2011, 10:35 AM
Stukje buisfolie kan ook.

Overigens is er ook een bizar materiaal: Het is een poeder, welke aangemaakt met water een hard materiaal geeft. Vervolgens is dit met water ook weer op te lossen.