PDA

View Full Version : spatbroden maken

remy.p
10-05-2009, 05:03 PM
Hallo allemaal ik ben nieuw op het forum,

Ik wil graag spatborden gaan maken voor mijn brommer. Het moet een spatbord worden dat aansluit op m'n band. Het wordt een spatbord voor op een upside down vork en moet dus vanaf onderaan de vork bevestigt worden en maakt de vorm van het spatbord een stuk complexer.

Dit is het idee van het voor spatbord:
http://www.hondavereniging.nl/fotos/groot/5497367976.jpg

En ter informatie, dit is een upside down voork(helaas niet van mij:???)

Mijn plan is om van PUR schuim het spatbord te maken, te plamuren en dit daarna te lamineren.(Sandwich methode dus) Het probleem is dan wel dat het spatbord een beetje dik wordt. Wat mischien wel lelijk is. Het voordeel lijkt mij dat het spatbord redelijk makkelijk aan te laten sluiten is op de band.

Aan de andere kant zou ik ook het spatbord kunnen maken van PUR afwerken zoals het er uit moet gaan zien en hiervan een mal maken en dan de mal te lamineren. Het nadeel hiervan is denk ik dat door de moeilijke vorm moeilijk is het spatbord exact goed te krijgen.

Mijn vragen zijn:
Welke manier is het beste?(onderste, bovenste of misschien wel iets heel anders)
Welke materialen kan ik het beste gebruiken? I

In een later stadium(als ik wat meer ervaring heb) wil ik het spatbord misschien ook nog over trekken met aramide of hybride vezel, moet ik dan nu al rekening houden met bijv. hars keuze

Vriendelijke groeten Remy

udjenl
10-05-2009, 09:45 PM
2e methode komt in de buurt. met pur maak je de vorm van je band en de ophang punten plamuur alles mooi strak, smeer het in met vaseline of iets om later te kunnen lossen. polyester daar over heen enige wat je nog rest daarna is het glad schuren en in verdere vorm schuren. plamuur er over klaar :)

4 lagen 300gram matjes moet wel voldoen denk ik :)

Johannes
10-06-2009, 12:30 PM
Ik zou ook een mal maken. je plaatje doet het niet ;)
Zeker als je meerdere wil maken.
qua hars hoef je je nergens zorgen over te maken, tenzij je later boven de 70 graden wil gaan bakken. moeilijke vormen zijn iets lastiger, maar de meest complexe vormen zijn mogelijk.

udjenl
10-06-2009, 04:46 PM
http://www.hondavereniging.nl/fotos/groot/5497367976.jpg

ik heb m ff gefixt :)

remy.p
10-12-2009, 03:56 PM
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik ga zodra ik weer tijd en geld heb maar eens beginnen. Dan zal ik ook wel wat foto's proberen te maken van het proces.

groetjes Remy