View Full Version : lamineren met hout?
Johannes
03-25-2008, 05:38 PM
Ik zag laatst een proefstukje van een schuimkern, met mahonie fineer er over gelamineerd. dit was verbazend sterk(vergelijkbaar met glas) en ook erg mooi.
ik zit er over te denken om een kiteboard zo te bouwen, en dan met veschillende houtsoorten mooie figuurtjes te plakken. wat vinden jullie hiervan, zou je het zelf ooit gebruiken e.d. ?
Yordi
03-25-2008, 06:17 PM
heb wel 's met hout gewerkt ja, in deurpanelen van 'n jaguar.
Het is te doen, maar vondt het niet erg fijn werken
Johannes
03-25-2008, 07:34 PM
kan ik me voorstellen, gaat niet zo soepel als een weefseltje :P
Yordi
03-25-2008, 07:43 PM
dat klopt helemaal, wat overigens wel goed te doen is, is om het hout als cosmetische afwerklaag te gebruiken, en dan een paar lagen epoxy eroverheen, om zo een mooie glans te verkrijgen.
Trouwens, het geeft ook een mooi effect om bijvoorbeeld het hele deurpaneel van hout te maken, en dan de handvaten, kaartenbakken, speakerpots, deurgrepen etc. van niet glanzende blanke lak te voorzien, en de rest van wel glanzende blanke lak!
Dit is overigens ook mooi met carbon! Wat ik trouwens van plan ben met m'n eigen deurpanelen (maare, wel met carbon niet met hout!)
Johannes
03-25-2008, 08:05 PM
ik wil dan met veschillende houtsoorten mooie simpele graphics maken, een mahonie als basis, en dan een lichte en donkere om mooie dingetjes te maken :P
brambomb
03-26-2008, 06:47 AM
Op mijn school worden er veel kite/ snowboarden gemaakt.
Als je gaat lamineren zou ik werken met buig triplex of buig mdf. En dan gewoon het bovenste laagje fineren met eventueel een vormpje erin.
Buig triplex is namelijk erg sterk en vrij licht. Als je dan met buig triplex gaat werken gebruik je lijm d300 want als je met epoxy zou lijmen zou het breken bij elke val die je maakt. Dit komt doordat epoxy glashard afbind.
Alles omheen lak je wel af met epoxy.
Als je fineer wilt gaan snijden zou ik gebruik maken van een scalpels mesje (zo'n dokters mesje) dat geeft toch het mooiste resultaat.
brambomb
03-26-2008, 06:51 AM
Nadeel van fineer bij bijv deurpanelen zijn dat het fineer geen dubbel draatse bochten kan maken dus breekt snel. Maar als je het er mooi opkrijgt word het super vet... Denk aan een mooi houte dashbord super luxe..
Licht ook nog welk fineer je neemt. Noten, mahonie, makore fineer zijn over het algemeen erg slecht om in gebogen vormen te buigen.
Beuken, iepen, eiken, esdoorn gaan makkelijker
Johannes
03-26-2008, 08:48 AM
een kite of surfboard heeft over het algemeen niet zo veel complexe rondingen ;)
brambomb
03-26-2008, 12:15 PM
neej dan heb ikhet meer over auto onderdelen
chuppie
04-05-2008, 03:36 PM
ik heb mijn longboard gelamineerd. ik heb 4 lagen berkenmultiplex van 3 mm dik aan elkaar verlijmd met epoxy. en het valt wel mee hoe snoeihard het board is, er zit nog wel een beetje flex in. mijn volgende board ga ik voornamelijk uit glas opbouwen denk ik, want dan heeft ie net wat meer flex ::)
Chup groet.
PS: handige site bram :yes:
brambomb
04-05-2008, 05:42 PM
weet ik toch :P
Johannes
04-05-2008, 06:58 PM
zo doe ik mijn skimboards, maar voor een kiteboard wordt dat snel zwaar.
het kiteboard waarvoor ik dit in mijn hoofd heb krijgt een corecell(pvcschuim) kern, met glas en carbon, en daarover heen een laag fineer, waarmee ik dan probeer de klassieke woody longboards uit de jaren 20 en 30 te imiteren, en daarmee dan niet ver boven een full carbon board uit te komen
http://www.grainsurf.com/uploaded_images/DSCN0074-787087.jpg
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.