View Full Version : Carbon laag over metaal??
Rtcustoms
11-02-2009, 04:31 PM
Ik wil een carterkap van een scooter bekleden met carbon.. is dit mogelijk of hecht dat niet? het is gewoon voor de look .
iemand ervaring mee?
Johannes
11-02-2009, 04:50 PM
goed ruw maken. epoxy hecht prima op metaal. ik weet niet of het alu is? dan goed ontvetten, alumiumoxide is erg vettig, en daar hecht niks op ;)
Rtcustoms
11-02-2009, 04:54 PM
ja het is aluminium !
Ik wou het eerst zeker weten of dat gaat voordat ik de carbon en de rest in de prullenbak kan gooien:P
Epoxy heb ik niet staan dat zal ik eerst moeten bestellen zou dat ook met polyester hars kunne?
of kan ik alleen epoxy gebruiken bij carbon?
udjenl
11-02-2009, 05:26 PM
het is niet de vraag of het met carbon wil maar met metaal ;)
ik zou gewoon wat kleine gaatjes maken in je carterkap her en der, ff alles schuren met korrel 80, goed ontvetten en meteen er over lamineren :) ff alles met een stugge kwast er in deppen zodat je ook de hars beetje door de gaatjes duwt :)
daarna alles ff netjes schuren misschien nog een laagje hars er over..
en dan een laagje DD lak tegen de zon :)
Rtcustoms
11-02-2009, 05:30 PM
oke bedankt voor de tip.
ik las ergens dat iemand eerst het onderdeel zwart spuit en dan de carbon erover lamineert? schijnt betere contrast of iets dergelijke te krijgen...
domme vragen :winner:
Johannes
11-02-2009, 06:12 PM
polyester heeft iets mindere hechting. gaatjes hoeven niet perse hoor, krijgt een iets betere mechanische hechting, maar zoveel kracht komt er niet op de koolstof.
Koolstofweefsel is niet helemaal dicht, als je het op een witte ondergrond legt zie je die er doorheen, vandaar dat er meestal meerdere lagen, of een (mat) zwarte ondergrond onder ziet. Wel zorgen dat je een erg goed hechtende verf hebt dan , anders komt de schil er met verf en al van af ;)
enne, vragen stellen is beter dan geld weggooien, of niet dan, haha ;)
Rtcustoms
11-02-2009, 07:34 PM
Oke bedankt , Ik gebruik alleen motip verf !
Ik gebruik nooit onbekende merken en zo :rolleyes:
Ik zeg altijd als je het doet dan moet je het ook goed doen en niet half werk :P
udjenl
11-02-2009, 10:32 PM
motip is wel aardig goeie verf:P bij ferweda verkopen ze nog een merk maar dat kost 30euro per bus :Phehe is 2 componenten verf... beetje te duur grapje want kunt de bus maar 1x gebruiken
Nou volgens mij kun je beter een 2 componenten verf (DD lak bijvoorbeeld) gebruiken om de ondergrond mee te schilderen. Motip is wellicht Aklyd of Acryl en dat reageert heftig met epoxy volgens mij ?
udjenl
11-03-2009, 01:57 PM
is maar op 1 manier achter te komen:P
gewoon proefplaatje maken:)
Johannes
11-03-2009, 05:25 PM
acryllak en polyester vinden elkaar niet zo fijn geloof ik ;) epoxy kun je zo'n beetje overal op smeren haha, maar de hechting van DD-lak is wel beter denk ik.
Johannes
11-03-2009, 06:22 PM
trouwens, na de laag carbon kun je het beste een peelply'tje leggen. daarna de peelply er aftrekken, en het oppervlak gladschuren, zorgen dat je echt niet door de carbon heen schuurt. meet peelply krijg je een iets betere glans meestal.
Ik heb nog wel ergens een handleidinkje in het duits voor je, als je dat kan lezen ;)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.