View Full Version : Help! Mijn carbon plakt vast
MBallin
11-29-2009, 12:48 PM
Ik heb dus voor het eerst carbon gemaakt gisteren, 2 glasplaten met het carbon er tussen, nu wilde ik vanmorgen kijken en ik krijg deze met geen middelen van elkaar los :@:rolleyes:
Is er een mogelijkheid om dit (nog) los te krijgen? :'(
Johannes
11-29-2009, 01:35 PM
heb je een losmiddel op het glas gebruik? anders ben ik bang dat er iets stuk gaat.
udjenl
11-29-2009, 03:51 PM
kunt proberen om met compressor er lucht tussen te spuiten...
MBallin
11-29-2009, 04:15 PM
Ja, ik heb losmiddel gebruik, Honey Wax van www.polyestershoppen.nl (http://composietforum.nl/www.polyestershoppen.nl)
Ik heb beide glasplaten ingewaxed met keukenpapier :rolleyes:
ook denk ik dat ik te veel epoxy gebruikt heb 300 gram voor 30 X 30 (cm)
voor 4 lagen carbon, er kwam er redelijk veel langs de zijkanten uit
Anders kan ik er een foto van posten
Johannes
11-29-2009, 04:33 PM
dan zou het los moeten komen, als er genoeg op zit. het is een kwestie van geduld, steeds een stukje meer opspannen. eventueel met kleine wiggen rondom gaan, perslucht proberen, eventueel een beetje water.
MBallin
11-29-2009, 06:04 PM
Ok, ik zal het eens proberen, van het bovenste glas zijn er zelfs al stukken van gebroken.. :rolleyes:
Johannes
11-30-2009, 01:01 PM
normaal gaan er 5-7 lagen op de eerste keer, heb je maar 1 laag loswas gebruikt?
Zelfs met 2 lagen loswas moet het gewoon loskomen, bij mij wel in iedergeval gebruik zelf ook Honey Wax! Misschien niet lang genoeg gewacht tussen laten drogen van de wax en het lamineren van de epoxy?
Maar zoals iedereen zegt met wat wrikken moet het wel lossen komen.
Johannes
11-30-2009, 04:54 PM
licht er weer aan hoe poreus het oppervlak is ;) na een paar keer weet je wel hoe het ongeveer moet voelen voor er wat los komt. voor semi permanente losmiddelen ken ik wel een mooi truucje, werkt helaas wat minder met was..
(ik heb bij mezelf al eens wat moeten losbijtelen, en op mn stage bedrijf ook al eens, op een of andere manier proberen mensen toch of het ook zonder lukt.. niet dus! ;) )
Herman
11-30-2009, 05:29 PM
Geloof me, zelfs bij bedrijven die echt precies weten hoe het moet, proberen ze (bewust!) wel eens uit of het met minder lagen kan. En dan het liefst op dat ene cruciale werkstuk, en onder invloed van tijdsdruk.
Als je geen tijd hebt om het goed te doen, waar haal je dan de tijd vandaan om het over te doen?
Zelf heb ik eens een koolstof bootje uit een mal gebikt, te wijten aan het niet aanbrengen van een sealer. Destijds wist ik dat niet, maar de man die mij toen begeleide, wist dat wel..
Johannes
11-30-2009, 05:43 PM
Bij ons was het gelukkig een teststukje, voor de gelcoat ;)
a
MBallin
11-30-2009, 07:34 PM
Eindelijk! Ik heb het losgekregen, wel met een volledig gebroken glasplaat maar dat is het minste :)
Ik heb nu een plaatje carbon, maar er zit zo'n doffe schijn op :rolleyes:
Ik heb al zitten wrijven erop met wat warm water en dreft, maar die schijn blijft er maar op... Hoe krijg ik deze weg?
Wel merk ik ook dat de plaat carbon niet tegen warm water kan, de epoxy word licht plooibaar en zacht..
Alvast bedankt voor de reacties
Johannes
12-01-2009, 08:59 AM
dan is het nog niet helemaal uitgehard, dit wordt vanzelf iets beter, dan zal het tegen een graad of 60 kunnen, afhankelijk welke je gebruikt hebt. heb je de was goed uitgepoetst? de kleinste wrijven van was of schoonmaakmiddel zie je al terug!
MBallin
12-01-2009, 07:28 PM
ik denk dat ik deze dan niet goed uitgewaxed heb... 8P
Want ik zie witte "swirls" in het carbon die duidelijk van de wax zijn
Maar ik heb hier ergens een mooi topic gelezen over hoe en wat met wax zal deze eerst nog eens doornemen voor ik aan iets nieuws begin.
Foto's volgen
MBallin
12-01-2009, 09:27 PM
De foto's:
http://i204.photobucket.com/albums/bb81/eXHaust1000/DSC00408.jpg
http://i204.photobucket.com/albums/bb81/eXHaust1000/DSC00411.jpg
Op de foto's is een duidelijk witte waas te zien, zou ik dit nog weg krijgen? 8P
Johannes
12-02-2009, 01:29 PM
licht opschuren en aflakken :)
Haha, ik had precies hetzelfde met mijn eerste plaatje, weet je nog Johannes?
Maar ik denk dat je je loswas niet goed weggepoetst hebt door die waas die je er op hebt zitten.
Je kunt proberen om de plaat eens te wassen met een siliconenoplosser, dreft bijvoorbeeld. Als dat niet lukt opschuren en aflakken inderdaad.
Wat betreft dat hij flexiebel word, de plaat is pas na 3/4 dagen goed uitgehard en licht er ook aan hoeveel lagen koolstof hij is natuurlijk!
MBallin
12-02-2009, 08:31 PM
Met opschuren, welke korrel zou het beste zijn daarvoor?
En wat bedoelen jullie juist met "aflakken"?
Met dreft heb ik deze al gewassen, maar dit was net na het losmaken van het carbon :???
en ik heb 4 lagen gebruikt van 200gr
Johannes
12-03-2009, 11:49 AM
erg fein, het is in principe al glad genoeg. ik denk dat je met korrel 1500-2000 erg ver komt. aflakken kan het beste met een dd-lak, erg krasvast, en met uv blocker.
Herman
12-03-2009, 04:24 PM
Alles is eigenlijk al gezegd:
-goed uitpoetsen van de was (en na 15-30 minuten weer een laag was, en weer 1, etc etc). Na de laatste laag 2 uur wachten voor je gaat lamineren. (kijk ook even op de pot of de tijden een beetje overeenkomen. Meestal is dit het wel.)
Was aanbrengen, minuutje wachten, dan met schone doek "de oppervlakte breken". Nu na volledige uitharding wederom met een schone doek uitboenen. regelmatig doek verwisselen.
-epoxy vindt het lekker om warm uit te harden danwel na te harden. Ik leg mijn werkstukjes altijd op de verdeler van de vloerverwarming. Deze wordt een graad of 40, en dan is het zo hard.
-beter ontluchten. Dan heb je die pinholes niet. (maar voor de eerste keer niet gek, hoor.) De eerste laag goed nat lamineren, de glasplaat eerst flink in de epoxy zetten. Dan de lateren lagen droger lamineren, en goed met een spatel of ontluchtingsroller de lucht wegrollen. Daar ben je een tijdje zoet mee.
Johannes
12-03-2009, 05:26 PM
ik weet trouwens niet hoe dik je laag is, maar je kan best iets grover schuren, beter voor de hechting ;)
MBallin
12-07-2009, 07:00 PM
Ok, Bedankt voor de vele antwoorden, :)
Schuren met 1500 - 2000 en DD-lak, zal ik eens proberen
Kost DD-lak altijd zoveel?
Johannes
12-07-2009, 07:50 PM
DD-lak vloeit al mooi uit vanaf korrel 300 ;)
en ja, het is vrij duur spul. Maar wel erg krasvast en kleurvast :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.