PDA

View Full Version : Carbon demper herstellen

MBallin
01-04-2010, 06:54 PM
een maat van mij heeft overlaatst een ongelukje gehad met zijne moto en daarbij is zijn demper gescheurd geraakt 8P
En hij vroeg of ik deze wou herstellen.. maar hoe begin je daar juist aan?
ik heb wel at wal ervaring met carbon, maar enkel "platte" platen in carbon.

Eerst een mal maken in polyester?
En zou dit te doen zijn zonder vacuumpomp? of anders met alternatief.. bv stofzuiger of zo
Ook een probleem is dat de demper ovaal is8P
hier een foto van de demper:

http://www.motorcycle-usa.com/photogallerys/2008_1098.jpg
ovaal:8P
http://www.echappementmoto.com/distribution/TERMIGNONI/500/TERMIGNONI%20DUCATI%20BAYLISS%2008.jpg

Johannes
01-04-2010, 07:24 PM
heb je een foto van de schade?
Die bovenste is niet erg strak...
(en van al die verschillende weefsels wordt het geheel ook wat rommelig ;) )

MBallin
01-04-2010, 07:26 PM
heb je een foto van de schade?
Die bovenste is niet erg strak...
(en van al die verschillende weefsels wordt het geheel ook wat rommelig ;) )

Bedankt voor het snelle antwoord, een foto van de beschadigde demper heb ik helaas nog niet
maar ik zou een volledig nieuwe demper maken, heb het vergeten te vermelden in mijn eerste post.
en zoals je zegt, verschillende weefsels zou echt niet mooi meer zijn.

De foto's zijn gewoon omdat je een idee zou hebben van hoe die er juist uit ziet.. hoe zou jij zelf aan zoiets beginnen?

Johannes
01-04-2010, 07:56 PM
ding fatsoenlijk strak maken ;) malletje trekken(voorzichtig, polyester krimpt, dus zoveel mogelijk krimp voorkomen)
En een nieuwe er in lamineren. Op een stukje bakpapier/plastic folie, voorzichtig doorheen trekken, voorzichtig aanbrengen, backing weghalen, en er een ballon doorheen trekken, of een zak om de hele mal vacuüm trekken. Stofzuiger gaat niet lukken, te weinig druk en overhitting. Als je voorzichtig lamineert wordt het ook vrij goed zonder vacuüm :)

MBallin
01-04-2010, 08:19 PM
ding fatsoenlijk strak maken ;) malletje trekken(voorzichtig, polyester krimpt, dus zoveel mogelijk krimp voorkomen)
En een nieuwe er in lamineren. Op een stukje bakpapier/plastic folie, voorzichtig doorheen trekken, voorzichtig aanbrengen, backing weghalen, en er een ballon doorheen trekken, of een zak om de hele mal vacuüm trekken. Stofzuiger gaat niet lukken, te weinig druk en overhitting. Als je voorzichtig lamineert wordt het ook vrij goed zonder vacuüm :)

dus een mal trekken over de carbon demper van polyester als ik het goed begrijp? en dan een andere mal van in de bestaand mal van poiyester maken op bakpapier.
En wat bedoel je juist met een backing? 8P

en over dit vacuum trekken, ik heb hier ook eens iemand gezien die het deed door de mal in een plastiek zak onderwater te houden door een gewicht, zou dit een mooier resultaat geven?

Johannes
01-04-2010, 08:43 PM
van de bestaande demper een mal trekken, daarin het product van carbon maken. De backing(folie/papier) dient ervoor om de vezels op zijn plaats te houden, als dit verschuift ziet het er vrij onprofessioneel uit ;)
Onder water kan wel(dat was ik;) ), maar ik geloof dat je op behoorlijke diepte moet zitten om dezelfde druk te krijgen(zal 10 meter zijn, 100 kg per m2? (herman? ;) )).
Ik gebruikte het toen enkel de kleine druk om wat vezels op hun plek te houden, in zo'n simpele mal is het niet nodig.
Als je de vezels goed insmeert, en daarna weer droogmaakt(met een harde roller en wat keukenpapier ofzo) en ontlucht (borstelrollertje zal dan het best gaan) kun je het zo in de mal plakken. Goed aandrukken met een rollertje, backing wegtrekken, en dan zit het ook goed. vooral zorgen dat je er geen lucht in krijgt, kan even oefenen zijn ;)

MBallin
01-04-2010, 09:09 PM
van de bestaande demper een mal trekken, daarin het product van carbon maken. De backing(folie/papier) dient ervoor om de vezels op zijn plaats te houden, als dit verschuift ziet het er vrij onprofessioneel uit ;)
Onder water kan wel(dat was ik;) ), maar ik geloof dat je op behoorlijke diepte moet zitten om dezelfde druk te krijgen(zal 10 meter zijn, 100 kg per m2? (herman? ;) )).
Ik gebruikte het toen enkel de kleine druk om wat vezels op hun plek te houden, in zo'n simpele mal is het niet nodig.
Als je de vezels goed insmeert, en daarna weer droogmaakt(met een harde roller en wat keukenpapier ofzo) en ontlucht (borstelrollertje zal dan het best gaan) kun je het zo in de mal plakken. Goed aandrukken met een rollertje, backing wegtrekken, en dan zit het ook goed. vooral zorgen dat je er geen lucht in krijgt, kan even oefenen zijn ;)

OK, bedankt
voor ik er aan begin zou ik eerst eens proberen maar met een plastieken PVC-buis (regenpijp of zo) is eigenlijk hetzelfde principe hé, alleen die demper is ovaal i.p.v. rond :)
Wanneer ik het doe zal ik zeker wat foto's posten ervan, maar zal nog een tijdje duren
Ik moet nog een paar spullen bijbestellen (duur :rolleyes: )

Herman
01-05-2010, 06:04 PM
Per 10 meter loopt de druk 1 bar op. 1 bar is 10.000 kg / m2

Als je dit gaat doen, zorg je er dan voor dat je HEEL zorgvuldig werkt? Carbon dempers zijn extreem lastige dingen om te maken. De koolstof huls is nog te doen, maar het goed monteren van de binnenbuis en het dempingsmateriaal is een enorme klus, en fouten zijn direct fataal voor de demper.

Persoonlijk zou IK me er niet aan wagen.

Een mal voor de buis kan je maken van polyester tooling materiaal, of van epoxy en glas. Gewone polyester gaat niet, teveel krimp. Maak de mal 2-delig.

In de mal leg je een lap koolstof, aan 1 zijde exact tegen de rand, aan de andere zijde een overlap van 1 cm.
Hierop meer koolstof, aan de strakke rand nu steeds iets meer naar binnen, aan de losse kant steeds iets meer naar buiten.

Doe dit voor 2 helften.

Nu de twee maldelen aan elkaar zetten, zodanig dat de vezels mooi gaan overlappen. Blaas nu een ballon oid op in de buis. Dat is meer dan genoeg druk om de boel op zijn plek te houden.

Over de "waving" van koolstof: Ik heb nu koolstof weefsel met een plastic netje erachter gekleefd, deze blijft mooi recht.