PDA

View Full Version : Dimensionering koolstof buis.

Christof
01-07-2010, 11:57 PM
Voor verschillende toepassingen zou ik graag weten hoe ik een carbon buis moet dimensioneren.Zijn hier ergens handleidingen of iets dergelijks voor te vinden?
Concreet heb ik de krachten berekend waaraan mijn buis onderhevig is, maar nu zou ik dus graag weten welke types carbon ik nodig heb, in hoeveel lagen enzo..
Ik heb wel waarden gevonden voor de treksterkte van zuivere koolstof, maar vb in een weefsel waarin de vezels 45° tov de de belastingsrichting zitten ben ik daar niet zoveel mee. Ook heeft de matrix een zekere sterkte maar op de grootte daarvan heb ik helaas ook totaal geen zicht..

Klein nevenvraagje:
welk type carbon gebruik je voor welke soort belasting?
vb voor buiging/axiale trek gebruik je UniDirectional meen ik ergens gelezen te hebben..Maar wat dan voor afschuivining en wringing?

Alvast bedankt!

Johannes
01-08-2010, 08:53 AM
over krachten e.d. kan ik je weinig vertellen. neem eens contact op met prince fiber tech, die hebben vast meer informatie.
voor wringing e.d. wordt ook UD gebruikt, maar dan in een andere richting. De hoeveelheid nul graden vezels is afhankelijk van de toepassing.

Herman
01-08-2010, 07:43 PM
Er zijn ook programmas die je verder kunnen helpen, Kolibri is er 1 van.

Wringing in een buis compenseer je met diagonale vezels.

Buiging en trek met UD, druk ook met UD, maar ondersteund door diagonaal, om de vezels in kolom te houden.

cookiemunster
01-14-2010, 01:52 PM
Ik heb wel waarden gevonden voor de treksterkte van zuivere koolstof, maar vb in een weefsel waarin de vezels 45° tov de de belastingsrichting zitten ben ik daar niet zoveel mee. Ook heeft de matrix een zekere sterkte maar op de grootte daarvan heb ik helaas ook totaal geen zicht..

ik heb op google Books het eea gevonden voor glasvezel. Er staat wrs ook wel iets nuttigs over carbon.

Succes