PDA

View Full Version : Carbon engine-cover

Ruben
01-24-2010, 02:16 PM
Hallo iedereen,

Ik heb praktisch geen ervaring met het verwerken van carbon en dergelijke. Maar ik zou er wel graag mee beginnen. Om te beginnen had ik de engine-cover van mijn auto wel eens in carbon willen maken. Nu vraag ik mij af welke methode ik hiervoor best gebruik. Mij lijkt vacuüm het beste omdat het een nogal ingewikkelde vorm heeft.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Toyota_1NZ-FE_engine_001.JPG/800px-Toyota_1NZ-FE_engine_001.JPG

Greetz!

Herman
01-24-2010, 08:46 PM
Heel simpel:

Maak van een (nieuwe) plastic cover een mal (eventueel in delen, ivm de vorm)

Maak in de mal een koolstof cover

Verzin een goede bevestiging voor de cover (meegegoten lippen kan je niet reproduceren)

Ruben
01-25-2010, 12:31 AM
Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik ga mij er binnenkort eens aanzetten. Wat bedoel je juist met de lipjes? Delen die het onmogelijk maken om het model terug uit de mal te krijgen?

Heb al ongeveer door hoe ik een mal kan maken denk ik. Maar is mijn originele engine cover, het 'moedermodel', na het maken van de mal nog onbeschadigd?

Greetz!

udjenl
01-25-2010, 04:50 PM
volgorde,

cover er afhalen,
cover insmeren met los wax, ( eerst insmeren met was en dan alles mooi uit wrijven),
dan daar polyester opsmeren, nu dagje wachten zodat hij mooi uitgehard is,
voor zichtig los halen ( spuit er lucht tussen),

daarna controleren dat de mal mooi strak is anders nog even bij werken,

mal insmeren met loswax ( zelfde manier als de eerste x )
smeer er beetje hard in, dan leg je het carbon(koolstof) daar op en dan smeer je het weer in met hars, daarna even met een kort geknipte kwast alles er goed door heen tamponeren..

nu alles uit laten harden, en lossen maar,

bevestigings lippen kun je er later wel aan polyesteren..

nu antwoord op je vragen:

moedermal blijft onbeschadigt ( wel even de loswax er na tijd af halen met zeep)

bevestigings lipjes zodat je je cover vast kunt zetten.

Johannes
01-25-2010, 05:20 PM
wel opletten en de gebruiksaanwijzing van de was aanhouden ;)

lipjes krijg je er niet netjes in, kees weet misschien wel wat, die heeft ook zoiets gedaan, maar dat was een metalen deel, nog lastiger om na te maken in composiet.
evenuteel kun je de lipjes dichtkleien, zodat ze niet in de mal komen.

udjenl
01-25-2010, 05:59 PM
rubberen dopjes?

MBallin
01-25-2010, 06:09 PM
Zelf heb ik ook nog niet zoveel ervaring hiermee, maar ik raad je aan om eerst te beginnen met iets kleins te maken in carbon
Want de kans dat het mislukt is wel redelijk groot als het de eerste keer is 8P
Van mij was het toch zo, en carbon is ook niet echt goedkoop om te "verspillen"

Johannes
01-25-2010, 06:16 PM
Of eerst met een glasweefsel te oefenen, veel goedkoper, ongeveer dezelfde verwerkings eigenschappen.
Al begint iedereen hier meteen met carbon, wat nogal eens handel opleverd voor de winkels, haha ;)

Herman
01-25-2010, 09:17 PM
Kijk even of je cover niet van PS is (staat wel ergens aan de binnenkant). In dat geval kan je geen mal maken van polyester.

Ruben
01-26-2010, 03:24 PM
Mijn idee was ook om die lipjes eerst dicht te maken met klei, en dan op een of andere manier ze toch in eindproduct te krijgen via de mal. Maar ben er nog niet uit hoe ik dat best aanpak.

Het plan is voorlopig om eerst wat te oefenen met een plaatje in het dashboard. Dat is redelijk vlak, ik ga daar eens een mal proberen van te maken en het in carbon te reproduceren. Het is niet zo groot, dus als het mislukt ben ik niet al te veel geld kwijt.

Nu weet ik niet juist uit welk materiaal het is gemaakt, krijg de cover er op het moment niet afgedraaid omdat iemand met de juiste sleutel lopen is.
Maar ik dacht van eerst waxen, gelijk jullie zeggen en dan een gelcoat aan te brengen, een beetje laten harden en dan glasweefsel aanbrengen. Is dit een goede methode? Of geeft deze ook problemen, stel dat het uit PS is gemaakt.

Op de cover staat ook het toyota teken en vvt-i, is er een manier dat ik dat in een kleur in het carbon kan krijgen? Dus niet achteraf opspuiten op het eindproduct.
Ik was aan het denken om a.d.h.v. een sjabloon en verfspuitbus dat op de doek te spuiten, en dan doek op juiste positie in de mal aan te brengen. Zou dit goed resultaat kunnen geven? Of is dit geen goede manier?

Groeten,
en bedankt voor jullie reacties!

udjenl
01-26-2010, 04:56 PM
gelcoat kan er ook wel eerst op en dan poly..

die letters, uhm blanke gelcoat ( weet niet of er ook gewoon blanke lak in kan) , wachten tot het droog is ,
die letters met een kwastje inkleuren met gekleurde gelcoat(of verf) ,
weer wachten tot het droog is en daarna je hars en koolstofdoek(carbon) er in doen :)

Johannes
01-26-2010, 05:42 PM
Gelcoat is een vorm van polyester, dus kan niet op PS(polystyreen)
styreen is namelijk een bestandsdeel van polyester, en dat gaat elkaar dus oplossen e.d. probeer maar eens wat polyester op piepschuim(ook een vorm van PS)

Voor inkleuren met een gelcoat kun je het beste gewoon de delen afplakken, inkwasten met de gelcoat in kleur, uit laten harden, en een laag transparantie gelcoat over alles heen. Al denk ik dat aflakken een mooier resultaat geeft, gelcoat wil nogal eens breken bij zulke dunne producten.

kees
01-27-2010, 09:57 PM
Met vacuum maken lijkt mij toch de makkelijkste en beste oplossing. Mal maken moet niet zo'n probleem zijn. Ophang punten moet je inderdaad dicht kleien ofzo, en later kun je aan het product ook metalen lijmen wat ook stevig blijft zitten.

Ruben
01-28-2010, 02:54 PM
Heb hem er vandaag eens afgedraaid.
Op onderkant staat PP (polypropyleen als ik me niet vergis?). Kan ik hier veilig een mal van maken met gelcoat en dergelijke?
De gaten waar de schroefjes door gaan zit telkens een metalen ring in verwerkt, en aan de onderkant zitten vier vlakjes die rusten op rubbertjes op de kleppendeksel. Zou het lukken om die dan ook in eindproduct te krijgen?
Kwestie van ervoor te zorgen dat het geheel niet te veel trilt denk ik, want ik zag nu al dat de bescherming rond een deel kabels aardig door aan schuren is door trillingen.
Ook zit er aan de onderkant een stuk stofachtige mousse. Waarschijnlijk brandvast, vermits het op de motor rust. Waar zou ik zoiets kunnen vinden?

Groetjes!

Johannes
01-28-2010, 03:30 PM
misschien heb je een foto'tje?
polypropyleen moet wel lukken, dat hecht ook minder dan bijv. ABS
en metaal is er later prima op te lijmen :)

Ruben
01-28-2010, 05:30 PM
Hier een paar fototjes:

De kap, afgehaald van het blok:
http://composietforum.nl/picture.php?albumid=1&pictureid=2

Het blok (ineens is het duidelijk waarom ze er een kap over leggen :p)
http://composietforum.nl/picture.php?albumid=1&pictureid=1

De voorste lipjes:
http://composietforum.nl/picture.php?albumid=1&pictureid=3

Onderkant kap, met de rubbertjes en de mousse:
http://composietforum.nl/picture.php?albumid=1&pictureid=5