PDA

View Full Version : Skinning

mslik
03-18-2010, 12:13 PM
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier en ik ben nieuw met het verwerken van carbon. Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen.

Eerst het doel. Ik heb sinds 4 weken een nieuwe seat leon. En ik wil wat onderdelen gaan voorzien van de carbon look. Aangezien ik niet met films oid wil gaan werken ben ik op het internet aan het rondsnuffelen gegaan hoe je dit met echte carbon fiber kan gaan aanpakken en ik kwam op de term skinning uit.

Op de website carbonmods.com kun je complete starter kitten kopen maar dat zijn kleine hoeveelheden en relatief wat prijzig. Ik kan natuurlijk zo'n kit kopen en aan de slag gaan maar volgens mij kan ik met wat hulp van jullie de spullen hier in nederland verkrijgen en zo wat tijd en geld besparen.

Wat ze op carbonmods aanbieden is een pakket met daarin 0.3m2 aan carbon fiber (2/2 twill), een basecoat, een topcoat en een polishing compound. Wat ze vervolgens doen is de basecoat aanbrengen die "tacky" laten worden, dan de carbon fiber aanbrengen en dan met 2 a 3 topcoat lagen dit goed inleggen. Dan de oneffenheden wegwerken met een schuurpapier en als laatste met de polijst compound dit helemaal glanzend maken en dan heb je een mooi eindproduct.

Jullie snappen mijn vraag denk ik al. Heeft iemand hier ervaring mee? En heeft iemand de namen van de producten (het liefst met iets van een online winkel waar ik het kan verkrijgen) zodat ik dit zelf kan bestellen?

Volgens mij is namelijk de basecoat niets anders dan een epoxy hars voor het lamineren, en de topcoat gewoon een top epoxy of gel coat of zit ik nu mis.

Ik hoor graag van jullie want ik kan niet wachten totdat ik aan de slag kan.

Michiel Slik

Johannes
03-18-2010, 05:20 PM
twill=keperweefsel, is ook in nederland vrij gemakkelijk aan te komen.
Zo zou ik het doen:
ondergrond goed voorbereiden voor goede hechting, het liefst in het zwart.
Laag epoxy leggen, compleet ingekleurd met zwart pigment.
inderdaad laten gellen, maar ik zou iets verder gaan: wachten tot het stofdroog is, maar nog niet hard!
hierna kun je er een laag koolstof overheen leggen. (dat is een stukje makkelijker nu het niet meer plakt, maar sommige mensen hebben liever een plakkerige onderlaag)

Nu een laag peelply er overheen lamineren, dit geeft naar mijn ervaring een veel helderder resultaat.

Uit laten harden, en schuren tot het glad is/je door de laag koolstof gaat schuren.
Epoxy strijken.
schuren.(eventueel herhalen)
Laatste laag, kun je gladschuren en polijsten. maar ik raad je aan om alle oneffenheden glad te schuren, korrel 200, en daarna een transparante DD-laklaag te zetten. dit geeft veel meer glans, en beschermd de epoxy tegen UV licht. zonder lak is het binnen een paar jaar geel, als je het buiten laat staan.

Winkels: kijk eens bij onze sponsor: polyestershoppen.nl
en in ons leverancierstopic staan nog een aantal die deze spullen verkopen(polyservice, hp-textiles, Cesense(de goedkoopste qua koolstof denk ik :) )

mslik
03-19-2010, 12:28 AM
Hoi,

Bedankt voor de info maar een hoop zeg mij nog niet zoveel. Kan je misschien (als je tijd hebt hoor) even specificeren wat het allemaal is wat je noemt? Want DD lak heb ik nog nooit van gehoord. Peeply uhhhh :S

Bedankt!

Johannes
03-19-2010, 04:09 PM
zoekfunctie :P

DD-lak is een lak op PU basis. uitharding duurt vrij lang, maar daarna heb je een laag die erg kras en kleurvast is. ook blokkeert DD-lak UV straling, waardoor de epoxy niet vergeeld.

Peelply is een scheurweefsel, die trek je er na uitharding weer af, laat een oppervlak achter wat niet geschuurd hoeft te worden om verder op te lamineren.

mslik
03-19-2010, 11:05 PM
Okay,

Dus als ik het goed begrijp moet mijn shoplist er zo uitzien.

1m2 koolstof vezel
Epoxyhars
Pigmentpasta zwart
Peelply (weet nog steeds niet helemaal wat het is)
En DD Lak (optioneel want dat is wel prijzig :( )

Heb ik het dan?

De methode is dan, ik resumeer even.
Schuren van het onderdeel en behandelen met een dun laagje gepigmenteerde epoxy
Tacky of stofdroog laten opdrogen
Dan de laag koolstof erop
epoxy (zonder pigment neem ik aan) opstrijken en daarop de peelply leggen.
Peelply eraf halen
Volgende laat epoxy en dit eventueel herhalen
Schuren met nat schuurpapier korrel 200 or 300
dan DD lak.

Klopt het zo? Eerst maar eens oefenen lijkt me een goed plan :)

Michiel

Herman
03-20-2010, 09:10 AM
Dat is het wel zo'n beetje, ja.

Je kan een puntje epoxypigment (zwart) in de lamineerhars doen, dan ben je het gele effect van de hars kwijt.

En Ce-Sense is idd de goedkoopste met koolstof. Alleen ligt de website er even uit... Wordt aan gewerkt, maar geen garanties of tijdpad hiervoor.

Heb nu trouwens ook 100 grams koolstoflegsel (biax) binnen. Leuk spul!

Johannes
03-20-2010, 09:31 AM
+/- 45?
serverprobleempje?

tja, koolstof is duur, maar als het na 2 jaar vergeeld wordt je ook echt niet blij.
je hebt wel epoxy's die hier wat beter tegen kunnen(SP115) maar die zijn nog duurder dan een potje DD-lak, en gaat op den duur toch nog wat vergelen en dof worden.

Herman
03-20-2010, 01:46 PM
Glasheldere epoxy hoeft niet heel duur te zijn.

Ik heb daarin:

Ce-Sense 301/313 (koopt Harjon weleens)
Ce-Sense fotohars (kan je dingen redelijk dik mee afgieten, wordt echt als een spiegel)
Sicomin Surf Clear
Sicomin Glass Clear

Zeker de bovenste kost je de kop niet. En de andere vallen ook wel mee.

Serverprobleempje? Ja, wel een beetje. De thuisserver heeft besloten zonder enige waarschuwing een harddisk te laten stuiteren. (die met het besturingssysteem, de data staat op een Raid)

Nieuwe server gehaald, professioneel ding, 1U, redundant voedingen, SCSI hot swappable raid disks, dual processor, etc etc.
5 harde schijven gehaald (SCSI hot swappable). 2 voor deze server, 2 voor een andere server, 1 spare.

Na 1 week lagen er al 3 disks uit. In de tweede week begon disk 4 al te tikken. Nieuwe schijven komen eraan, maar het werk van de afgelopen weken is weg.

Johannes
03-21-2010, 01:03 AM
En hoe zit het met De vergeling daarvan door uv straling?

Herman
03-21-2010, 08:56 PM
Geen enkele epoxy is 100% bestand tegen UV. Ik heb de 301 wel eens in de UV kast gehad, en het resultaat viel absoluut niet tegen. Uiteraard wel geler, maar niets dramatisch.

Johannes
03-22-2010, 01:43 PM
maar je hebt wel epoxy's die er beter tegen kunnen, zoals de SP115. Ik zoek nog een hars die redelijk bestand is tegen UV, voor die boardjes die ik aan het bouwen ben. in ieder geval 2 jaar bij regelmatig buitengebruik ;)
lak is duur en een extra slag bij het productieproces :P

Herman
03-22-2010, 05:47 PM
Sicomin Surf Clear...

Of 301/313 van Cesense.

mslik
03-22-2010, 09:24 PM
Heren,

Dat klinkt allemaal goed. Maar uhhhhhhhh wanneer kan ik bestellen :). En is 100 grams gram genoeg voor de dekking. Ik zou zeggen hoe dunner hoe beter voor het skinning. En weten jullie iemand die hier op het forum rondhangt die in de buurt van amsterdam noord woont? Kan altijd wel wat hulp gebruiken natuurlijk :)

Herman. Kan je voor mij gewoon eens bereken wat het gaat kosten, dat moet wel lukken zonder een server denk :).

Ik zoek dus een leuk opzetje om eens met skinning aan de gang te gaan. Johannes heeft in dit stukje goed neergezet wat ik nodig heb. Dus een goede epoxy, carob fibre, en dan iets wat je als topcoat kan gebruiken plus peelply. Het zijn interieur delen dus de uv invloed is een stuk minder dan iets wat ik buiten zou moeten fiberen.

Michiel

Johannes
03-23-2010, 08:29 AM
binnen heeft UV inderdaad minder tot geen invloed.
amsterdam noord, ik ken er wel mensen, maar niet van het forum.(heb er 2 jaar op school gezeten.)
Rhebergen zit daar ook, NDSM terrein. Die weten er wel het een en ander van af ;)

100 grams, is geloof ik wel erg duur. 200 grams is gangbaar :)

Herman
03-23-2010, 02:51 PM
Een 120 grams 1K koolstofweefsel komt op ongeveer 80-90 euro per m2.

Een 200 grams 3K koolstofweefsel (plain of twill) komt op ongeveer 24 euro per m2.

Hars voor een hoge temperatuursbestendigheid (koolstof wordt heet!) is bijv Sicomin SR8500 / SD8605. (Tg van 90 graden).

1,35 kg set: 33,73
4,05 kg set: 68,37
8,10 kg set: 120,04

Alles ex BTW.

Opmerkingen:

Op de hars krijg je 10% korting.
De koolstofprijs moet ik nakijken. Ik hoop morgen weer e.e.a. online te krijgen. De nieuwe server staat nu 18 Gb data te verifieren. Duurt effe. Daarna backup maken, dan PHP, MySQL en nog wat leuke spulletjes installeren. Daarna wordt het spannend: Accepteert MySQL het als ik gewoon botweg een stel databases op zijn bord schuif. (ik hoop het wel...)

Johannes
03-23-2010, 03:50 PM
bij forum backups heb ik het wel gewoon per table gedaan, maar ik heb tot nu toe alleen virtuele servers gebruikt :P. Thuis wel eens een servertje opgezet, maar dat was voor school.

mslik
03-23-2010, 05:51 PM
Herman,

Is die hars het enige wat ik nodig heb? Met andere woorden moet ik nog iets van een topcoat hebben? Johannes had het erover dat ik nog iets van Peeplply nodig had dan hoef ik minder te schuren. Dat is op andere online zaken het geld niet.

Ik hoor wel van je wat het totaal prijsje word met 1m2 200 gram, 1.35kg epoxy, wat peeplply en eventueel de lak. Op andere webshops kwam ik rond de 95,- euro uit inclusief. Dus ik ben benieuwd :)

Michiel

Johannes
03-23-2010, 06:49 PM
epoxy is dan ook de topcoat. peelply geeft naar mijn idee een betere glans. ook kun je met peelply de koolstof net wat beter op zijn plaats dwingen. Echt nodig is het niet, maar ik gebruik het altijd wel.

mslik
03-23-2010, 10:40 PM
Johannes,

Okay maar hoe werk je er dan mee en wanneer. Doe je het voor de laatste epoxy laag? En je haalt het er weer vanaf begreep ik.

Michiel

mslik
03-26-2010, 11:44 AM
Herman heb jij nog een mooi overzichtje voor me?

Herman
03-27-2010, 08:13 AM
Even uit mijn hoofd:

Koolstof: 24 euro
1,35 kg SR8500 + 8605: 30 euro
lak 0,5 kg (kan je 5 m2 mee doen): 24 euro (ex BTW)
1 m2 peelply: gratis

78 euro ex BTW. Dus idd ergens in de 90 euro...

De epoxy die ik aanbied is niet de goedkoopste, maar heeft wel een Tg van 90 graden. Dat kom je niet veel tegen in DHZ land. (ik heb eventueel ook andere epoxy, dan kom je op een setje van 1,5 kg op ongeveer 20 euro)

mslik
03-27-2010, 12:12 PM
Herman,

Klinkt goed :). Ik wil het bij je bestellen ik zal even een PB sturen met wat gegevens. Hoe breng je de lak aan? Is dat met een kwast of moet je daar nog gereedschap voor hebben.

Michiel

MBallin
03-29-2010, 06:55 PM
Zeer mooi hier!
Zit ook al ffe met dit gedacht in mijn hoofd om het interieur van mijn Mercedes zo te doen.
Ik heb nu eens "getest" op een moto voorkap, maar deze is wel nog niet afgewerkt.
Dit van die peelply is nieuw voor mij zal het eens proberen, heb het toch liggen hier

en DD-lak is erg moeilijk voor mij toch. Ik had zo'n spuitsysteempje gekocht maar het is ook niet echt dat... en met een kwast aanbrengen lukt ook maar dan heb je nog een verdunner nodig...

tip: echt veel oefenen voordat je aan je interieur begint zou ik zegggen :p

Johannes
03-29-2010, 07:11 PM
ik zal eens kijken of ik nog een foto'tje kan maken van die teststukjes toen :)

MBallin
03-29-2010, 09:00 PM
ik zal eens kijken of ik nog een foto'tje kan maken van die teststukjes toen :)

dit zou aangenaam zijn :p

mslik
04-04-2010, 11:13 AM
Goed,

Van het weekend begonnen met het maken van een testje en tot nu toe gaat het goed. Heb dus eerst een laag epoxy neergelegd en deze stofdroog laten opdrogen. Hij plakte nog een heel klein beetje. Toen een laagje carbonweefsel erop gelegd en meteen een laag epoxy erop. Ook dat werkte goed echter bemerkte ik wel dat de rondingen niet echt bleven plakken en dat heb ik ook niet meer goed vast gekregen, iets korter wachten denk ik zodat het wat meer blijft plakken. Daarna weer laten drogen en nog een laagje epoxy erop met de peelply. Wist alleen niet wanneer ik de peelply eraf moest halen en uit angst hem helemaal niet meer los te krijgen heb ik die na een paar uur verwijderd. Nu heb ik een dof testmodel liggen die ik over een paar uur (dan is het ruim 26 uur geweest dat hij voor het laatst behandeld is) de lak erop doen en kijken wat het resultaat is.

Alleen ga ik even experimenteren door de helft van het test model nog even op te schuren en de andere helft zo te laten met het effect wat er over is van het weghalen van de peelply.

Ik had nog wel een paar vragen eigenlijk. Hoe kan je je kwasten schoonmaken? Heb het geprobeerd met terpetine maar dat helpt niet.

Ten tweede kan iemand mij even een tip geven over het peelply en wanneer je dit eraf moet halen?

Als laatste. Is er een berekening voor het maken van je epoxy qua hoeveelheid die je nodig hebt of is dat een kwestie van leren gokken. Ben begonnen met 50gr epoxy met 20gr harder. Maar hield veel te veel over. Daarna gehalveerd maar nu heb ik nog steeds teveel over en dat vind ik zonde.

Michiel

Herman
04-04-2010, 11:38 AM
De peelply kan je gerust laten zitten tot het helemaal hard is.

Voor handlamineren hou ik ongeveer 1:1 aan qua gewicht. Hou er overigens rekening mee dat de mengverhouding van de epoxy 100:35 is. (op gewicht, op volume zal het idd 100:40 zijn)

mslik
04-04-2010, 11:50 AM
Okay,

Dus als het onderdeel 100 gr. is ongeveer 100gr aan meuk dank je.

En ik heb nu 100:40 aangehouden qua gewicht maar zal daar straks 1 op 100:35 van maken. Denk je nog even aan de factuur herman? Had je ook nog een PB gestuurd.

Michiel

Johannes
04-04-2010, 04:22 PM
peelply effect even schuren geeft een beter resultaat :)

hieronder trouwens nog even de ringen met en zonder peelply.
Hier is direct weer epoxy over gegaan trouwens. Zonder schuren e.d.
misschien heb ik het stukje niet goed genoeg ontvet 8P

mslik
04-04-2010, 05:17 PM
Hey,

Ja dat heb ik inderdaad gemerkt. Had dus de helft van het testobject nog even met waterschuurpapier 400 geschuurd alvorens de lak erop te doen. Er zit wat verschil tussen al is het niet echt veel.

Even een ander vraagje. Na het inleggen van een laag epoxy bewerk ik dat even met een heat gun om de lucht eruit te krijgen. Echter heb ik dat niet met de lak laag gedaan, ik had ergens gelezen dat dit voor kleur verschil kan verzorgen. Echter op het test object zitten er een aantal iniminie kleine luchtbelletjes, die je van een afstand niet echt ziet maar als maker van zoiets irriteert het idee dat ze er zitten je natuurlijk meteen.

Kan ik met de lak ook verhitten (natuurlijk voorzichtig en van een afstand) om zo ook daar de luchtbelletjes eruit te krijgen? of is dit niet heel erg handig.

Michiel

Johannes
04-04-2010, 06:04 PM
daar heb ik niet zo veel ervaring mee. Hoelang heb je het laten staan na het mengen?
Met een kwast aangebracht?

mslik
04-04-2010, 06:46 PM
Hoi,

Het is mengen en meteen opbrengen en dan dacht ik dus fohnen.

Maar ik heb een groter probleem en ik hoop dat jullie ermee kunnen helpen.

Ik heb dus net een armsteun uit een deurpaneel gehaald en wilde die met carbon lamineren. Echter ten opzichte van mijn test model heeft deze kleine randen dus ik moet het carbon eroverheen vouwen. Nu blijft dat dus gewoon niet zitten. De bovenkant plakt prima en de zijkant ook aan mijn vinger zeg maar. Maar het carbonweefsel blijft niet zitten op de randen en dat is dus kl ote om het zo maar even te zeggen. Ik heb het er weer afgehaald en wil morgen weer een poging doen zeg maar. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe? Nu had ik zeg maar het deel op een plankje gelegd zodat de zijkanten vrij waren. Deze moet volgens mij sowieso hoger dat ga ik ook doen maar meer tips zijn welkom.

Het zijn trouwens geen moeilijke hoeken maar het kwam gewoon omhoog zeg maar, moet ik dan meer overlap hebben zodat de zwaartekracht het werk doet? Ik had nu aan elke kant 2 cm stof over gehouden zeg maar.

Michiel

Johannes
04-04-2010, 07:35 PM
als je de verf even laat staan, dan komen de meeste belletjes er wel uit. dan voorzichtig aanbrangen.

krappe hoekjes vind het spul gewoon niet leuk. je kan de hoekjes ruimer maken, of de stof er omheen "dwingen" sommigen gebruiken tape hiervoor, anderen weer folie.
een contramalletje kan ook
ik heb zelf al eens waterdruk gebruikt, door het geheel in een plastic zak met opening boven water onder te dompelen. maar mijn persoonlijk favoriet blijft toch vacuum ;)

mslik
04-06-2010, 11:41 AM
Hoi,

Ik had net al wat terug getikt maar dat is niet verschenen :S.

Maar wat ik melde is dat het geen scherpe hoeken zijn en ik kan het carbon er prima omheen vouwen, echter blijft het niet plakken :S maar ik ga vanavond eens kijken wat er gebeurt als ik hem wat hoger zet zodat het carbon kan hangen. Hoe kan ik hem eventueel vastzetten met tape?

En vacuüm lijkt me mooi maar is prijzig en ik weet niet of het skinning dan ook werkt zeg maar.

Michiel

Johannes
04-06-2010, 03:52 PM
wikkelen, sticky side out ;)
je kan het ook neerleggen, en folie er over spannen, is denk ik makkelijker.

mslik
04-06-2010, 06:00 PM
Okay,

Nou ik ga lekker even prutsen vanavond :) als het mislukt ik pak gelukkig onderdelen die 5 euro kosten :P

Nog even een andere vraag. Waarmee kan je de kwasten schoonmaken? Heb terpetine en wasbenzine gebruikt maar heet water werkt tot nu toch nog het beste. Is aceton het goedje wat ik moet hebben?

Michiel

Johannes
04-06-2010, 06:18 PM
wat voor hars heb je?
aceton werkt bijna overal bij. epoxy kan ook verwijderd worden met azijn en citroenzuur. Daarna wel afspoelen met water, zuren tasten van alles aan.
(een oude schaar zat binnen een paar dagen volledig onder de roest..)

mslik
04-07-2010, 08:24 AM
Uhhh van herman heb ik de hars gekocht :) en het merk zou ik niet weten. Het is wel voor professioneel gebruik :)

Gisteravond dus weer een poging gedaan en het is nu beter gelukt het zit er bijna strak omheen en na veel gepruts met tape ed. heb ik denk ik een mooi eerst werkje gemaakt :). Ik heb al veel ideeen opgedaan hoe ik de volgende stukken moet gaan carboniseren.

Zo is het dus denk ik belangrijk waar je je opbject op monteerd. Ik ga een soort standaard maken waarop ik de volgende stukken monteer die mij de ruimte bied om het carbon met tape goed langs de randen te trekken en vast te zetten, of inderdaad met folie of iets dergelijk. Ook denk ik dat ik beter licht moet hebben waar ik werk :) is vrij essentieel.

Als ik wat foto's heb zal ik die zeker hier posten.

Michiel

Herman
04-07-2010, 08:40 AM
Epoxyhars Sicomin SR8500 met SD8605 verharder

mslik
04-08-2010, 08:34 AM
Heren,

Even een vraagje. Het is min of meer gelukt voor een eerste keer is het niet echt slecht gegaan. Nu heb ik alleen wat excessief carbon natuurlijk en mijn vraag is als volgt. Is het verstandig om dit weg te halen voordat je verder gaat of is het verstandig om weg te halen voordat je de laatste laklaag aan gaat brengen.

Ik heb het meeste weg geknipt maar ik denk toch dat ik met de dremel aan de gang moet.

Michiel

Herman
04-08-2010, 11:19 AM
Beter nu weghalen, dan kan je mooi rondom lakken.

mslik
04-08-2010, 12:37 PM
Thx,

de dremel zal ik maar eens afstoffen.

Michiel

Johannes
04-08-2010, 06:55 PM
als je uitschiet met de laatste laag er al op.... haha ;)

mslik
04-09-2010, 05:14 PM
Dus,

Nou totaal mislukt. De armsteun zag er goed uit en zeker voor een eerste keer, maar het is gewoon simpel het is te dik en hij kan nu niet meer terug op de plaats waar hij vandaan kwam hahahahhahahahhahhahahha

Dus hier heb ik helaas niets aan voor de delen in mijn auto die ik ermee in gedachten had :S. Maar was toch leuk om te proberen en misschien in de toekomst kan ik het gewoon gebruiken :). In ieder geval bedankt voor alle hulp tot nu toe :)

Michiel

Herman
04-10-2010, 08:39 AM
Operatie geslaagd, patient overleden...

Tsja, dat is wat ik me altijd al afvroeg bij skinning: Je product wordt iets groter. En met de huidige toleranties wordt het dan allemaal wel krap om weer in elkaar te zetten. Dat blijkt ook nu wel...

mslik
04-10-2010, 11:11 AM
Yep,

Maar als je niet schiet, schiet je altijd mis :) en ik heb weer wat geleerd. Er zullen vast onderdelen zijn die ik in de toekomst wel met carbon kan overtrekken. Ik wil nog een mooie ICE install in de achterbak maken en daar kan ik het denk ik wel prima gebruiken namelijk heb ik wel meer carbon nodig maar dat is wat anders.

Dat brengt mij bij de volgende vraag. Kan je dit kunstje ook op hout uitvoeren?

Michiel

Herman
04-10-2010, 11:14 AM
Ja, mits je het hout of MDF eerst een keer in de epoxy rolt, en dan na harding opschuurt. Dit voorkomt dat er epoxy uit het weefsel in het hout trekt, waardoor je weefsel te droog wordt.

mslik
04-10-2010, 02:21 PM
Hoi,

Om normaal te schilderen gebruik ik altijd een voorstrijk die de zuigende werking van MDF ed opheft. Is dus handig om dat hier ook te doen begrijp ik.

Michiel

Herman
04-10-2010, 05:35 PM
Ja, helemaal correct. Na het schuren ben je ook van de ruwe oppervlakte af. Is eigenlijk precies hetzelfde als schilderen.

mslik
04-12-2010, 08:11 AM
Okay,

Nou duidelijk in ieder geval :) jammer dat het niet uitpakte zoals ik wilde maar ik ga zeker hier nog eens met verder. Zijn vast wel meer dingen die je kan doen met carbon (hey leuke titel voor een boek :))

Bedankt voor alle hulp in ieder geval.

Michiel

MBallin
06-01-2010, 11:06 AM
Ik lees dat je je DD-lak ook "gefohnt" hebt.. Lukt dit zo een beetje?
Heb je een mooi egaal oppervlak of zie je nog steeds enkele oneffenheden/onzuiverheden?
Wat ik wil dat mijn stukje er echt perfect uitziet :)