View Full Version : carbon lijmen
thieu
04-12-2010, 09:45 AM
hoe kan je 2 losse stukken carbon aan elkaar laten hechten?
is er een speciale lijm of gewoon met epoxy?
Je kunt zelf lijm maken door bijvoorbeeld Epoxyhars te mengen met een vulmidden (Aerosil bijv). Ik zou er dan wel een zwart pigmentje oid bij doen omdat je anders witte lijm krijgt. Door het toevoegen van het vulmiddel krijg je een soort van lijm pasta. Let alleen wel op, hoe meer je toevoegt hoe poreuzer het word.
Wat ik zelf laatste tijd vaak doe en wat naar mijn idee ook echt helpt is carbon vezels in hele kleine stukjes knippen. (tot het bijna stof is zeg maar) dan mengen met epoxyhars en word het ook een soort van lijmpasta en is vrij stevig naar mijn idee.
Jaap Ruwaard
05-28-2010, 12:47 PM
Zelf lijm maken kan, echter de lijmverbinding wordt dan vrij hard en bros. Je kan wat extra versteviging krijgen door vezels toe te voegen zoals hierboven wordt vermeld.
Beter is echter een lijm te nemen die ideale eigenschappen heeft voor een composietverbinding zoals een hogere rek tot breuk en een goede slagvastheid. Meestal wil je dat de verbinding structureel wordt en dus daadwerkelijk bijdraagt aan de stijfheid en robuutsheid van de constructie. Wij importeren sinds vorig jaar een gepatenteerde methacrylaatlijm die speciaal is ontwikkeld voor composieten.
Voor zover wij weten is dit de eerste geformuleerde lijm speciaal bedoeld voor composietconstructies. Dus geen aangepaste epoxy of polyester lijm die een goede hechting geeft op composieten, maar één die ook echt voldoet aan de hierboven gemelde structurele eisen.
In NL hebben we nu klanten die uitermate tevreden zijn over hun gelijmde constructies (polyester / glasvezel en carbon / epoxy laminaten). De lijm in kwestie is onze LORD 600 serie.
Kijk anders eens op www.composietenlijm.nl (http://www.composietenlijm.nl), als je eens wat wilt uitproberen hoor ik het wel (wij leveren alleen aan bedrijven, maar we kunnen wel eens een uitzondering maken).
PS we hebben ook een LORD 400-serie (voor metalen en composieten) die zwart is ingekleurd voor carbon verlijmingen.
Herman
05-28-2010, 04:53 PM
Eigenlijk hetzelfde dus als Plexus lijm. De MA310 is in het zwart leverbaar, evenals de MA420.
De MA310 is 1:1, komt in 50ml cartridges en 400 ml cartridges, en is relatief stijf met een zeer goede hechting aan composieten, kunststoffen en metalen.
De MA420 is 10:1, komt in 380ml cartridges, en is relatief flexibel, met zeer hoge peel strength, en zeer goede hechting aan composieten en metalen.
Zie ook www.brandscomposiet.nl
Met Plexus MA300 (snelle broertje van de MA310) hebben we wel eens een redelijk spectaculaire proef gedaan: Een stuk aluminium hebben we 10x10cm overlappend gelijmd, en vervolgens ingespannen tussen een verankering in beton, en een 100 tons kraan. (sectiekraan van een scheepswerf). Bij 60 ton durfde de kraandrijver niet meer. Hij was bang dat de kraan uit de rails zou springen als de boel zou breken.
----
Maar als je slechts af en toe wat te lijmen hebt, dan kan je gewone epoxyhars opdikken met vezel, aerosil of stewathix (niet stuivende versie van aerosil, zonder kiezelzuur). Deze vulstoffen geven overigens geen poreus geheel. Sommige andere (makkelijk schuurbare) vulstoffen zoals microballoons wel.
Ook zijn er epoxylijmen, bijv Hexion Paste235 of Sicomin Isobond, die reeds thixotroop zijn, en "rubber toughened" waardoor de peelstrength enorm is toegenomen. Die Isobond heb ik in kleine potjes.
Johannes
05-28-2010, 05:41 PM
Ik heb wel eens een lijm gebruikt van scott bader, deze bleef ook iets elastisch, in een romp-dek verbinding(ik geloof dat die op polyesterbasis was). Daarvoor een lijm van SP gebruikt, spabond, die kon de geringe flex in de boot niet hebben, die hoorden we af en toe een kraak geven.
Die plexus is dus een mooie lijm om een alu speedbootje in elkaar te lijmen ;)
Herman
05-28-2010, 07:58 PM
silvestris.
Johannes
05-28-2010, 08:21 PM
ja die ja ;)
Herman
05-29-2010, 11:14 AM
Er is al eerder een boot in NL gebouwd in alu, gelijmd. Was van een luchtballon-piloot. Was ergens rond 1999-2000.
En bij de IJsselwerf hebben ze allerlei zaken aan een aluminium opbouw gelijmd, omdat ze de buitenkant al geverfd hadden, en vergeten waren binnen allerlei verstijvers en bevestigingspunten te lassen...
MBallin
05-29-2010, 03:33 PM
Voor kleine stukjes gebruik ik secondelijm, gaat ook goed :)
Johannes
05-29-2010, 06:45 PM
Marine/tno onderzoekt nu of ze de superstructures kunnen lijmen, om zo dunner staal te gebruiken en gewicht te besparen. Moet dus goed mogelijk zijn :)
Herman
05-30-2010, 03:15 PM
Geld speelt ook een rol, alhoewel ik de indruk krijg dat dat bij de marine wel meevalt. (zie ook het budget voor het speelgoedbootje van Bea. Wat heb je daaraan per jaar te onderhouden? Echt 168.000 euro aan onderhoud?
Dan rot dat ding met een snelheid van 500 euro per dag weg...
Jaap Ruwaard
05-31-2010, 05:03 PM
Silvestris boot wordt met epoxy verlijmd naar mijn weten.
Probleem met oude generatie acrylaatlijmen is de verouderingsbestendigheid. De verminderde hechting is al na een week in de klimakast goed meetbaar. Meestal is dat geen probleem omdat een lijmverbinding in veel gevallen zwaar overgedimensioneerd is, maar je zal maar net een bootje hebben gelijmd waar die overdimensionering niet zo ruim is. Om maar te zwijgen over chemische invloeden als zeewater en schoonmaakmiddelen. Of vermoeiing na herhaalde cyclische belastingen.
De meeste negatieve ervaringen met lijmen zijn toch die met verbindingen die na een aantal maanden loslaten. Dus: een lijm kiezen is niet alleen een kwestie van even de hechting checken. Er komt meer bij kijken.
sandervanderstok
10-10-2010, 12:07 PM
Ik heb wel eens een lijm gebruikt van scott bader, deze bleef ook iets elastisch, in een romp-dek verbinding(ik geloof dat die op polyesterbasis was). Daarvoor een lijm van SP gebruikt, spabond, die kon de geringe flex in de boot niet hebben, die hoorden we af en toe een kraak geven.
Die plexus is dus een mooie lijm om een alu speedbootje in elkaar te lijmen ;)
Johannes, was een crestomeer en is een urethaan acrylaat welke vaak word toegepast in de marine sector zoals jij die toen hebt gebruikt,
Sott bader heeft net een nieuw Uniek prouct in de markt gezet,
waar je echt alles me kunt verlijmen behalve PP dan .
Kijk maar is op:
http://www.scottbader.com/adhesives-structural-crestabond.aspx.
Dit nieuwe product is echt van een nieuwe generatie MMA lijm, door dat het een blend is van MMA en urethaan acrylaat, het geeft je nog steeds een waanzinnige rek bij breuk, veel hoger dan de gemiddele MMA lijm en hier heb je maar 1 type nodig voor verschillende stalen en kunstoffen nodig om een fantastische lijm verbinding te krijgen.
Dus als je alu op alu wilt verlijmen zonder primer M1-05 is jouw product
50ml is er nog niet maar zal niet lang op zich laten wachten.
:winner:
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.