PDA

View Full Version : carbon wordt soepel

thieu
04-15-2010, 03:56 PM
heb men eerste carbon stuk gemaakt.
wat van vorm goed gelukt is, en het bestaat uit 2 lagen.
heb alleen kleine plaatsen waar er geen hars zit op de toplaag.

maar heb nu een paar vraagen/problemen:
- kan je op de plaatsen waar geen hars zit nu nog een laagje op smeren en dan achteraf opschuren?

- en hoe komt het dat door de warmte/zon het stuk terug soepel wordt?

Johannes
04-15-2010, 05:42 PM
1: ja, maar het terugschuren zal tijd nemen ;)
2: HDP, Heat distortion point. over het algemeen: hoe goedkoper de epoxy, hoe lager dit punt. Daarbij worden zwarte oppervlakken snel warm.
Je huidige epoxy is ook nog niet zo oud zeker?
Je kan dit verhogen door na te bakken(post cure) en/of andere epoxy te gebruiken.

thieu
04-15-2010, 05:49 PM
is epoxy van poly service THV500 met de bijhorende verharder.
heb het vorige week besteld.

op hoeveel graden moet dat stuk dan gebakken worden?

Johannes
04-15-2010, 06:09 PM
Dan kun je het beste even een datasheet bij polyservice aanvragen, daar staat het meestal wel in. Ik geloof niet dat je erg veel uit die hars zal gaan halen trouwens, zonder postcure zal het een graad of 60 zijn, met wellicht 75-80. Zwarte oppervlakken komen al snel daarboven.
Helaas zijn betere harsen nog niet erg bij de winkels te verkrijgen, je kan echter eens contact opnemen met herman(sicomin dealer, schijnt erg goede waardes te hebben voor de prijs) en met SP-Bac(dealer van Ampreg(21). Komt met goede verharder ook hoog in de waarden)

Deze harsen zijn wel wat duurder dan polyservice e.d.(maar ook veel beter)

thieu
04-15-2010, 06:45 PM
kan nu effen niet volgen, dus de meeste harsen die te verkrijgen zijn kunnen niet tegen de warmte?

Johannes
04-15-2010, 08:06 PM
de epoxys van polyestershoppen, polyservice en mrboat kunnen normaal niet veel hoger dan 60 graden hebben.

Herman
04-16-2010, 04:27 PM
Maak van die 60 graden gerust 45 graden, 50 als je mazzel hebt.

De Sicomin SR8500 met verharder SD8605 heeft een Tg* van 90 graden. Dat is voldoende voor koolstof.

Overigens kan het best zo zijn dat er nog wat verharding optreedt, je epoxy zal nog wel erg vers zijn. Ik heb zelfs goedjes welke je aan de verharder kan toevoegen, om de doorharding te versnellen.

* Tg: Glastemperatuur. De temperatuur waarboven het materiaal rubberachtig wordt. Onder deze temperatuur is het materiaal glasachtig.

Sommige materialen gebruiken we onder de Tg (epoxy) en andere materialen boven de Tg (elastiek, knikker dit maar eens in de vriezer, en trek er dan aan)

thieu
04-17-2010, 11:50 PM
waar kan ik dan de nodige epoxy het best bestellen?
is gewoon om interieur delen van de auto in carbon te maken.

Herman
04-18-2010, 05:00 PM
Stuur me maar een berichtje...