PDA

View Full Version : Hoeveel lagen?

brambomb
04-15-2010, 09:50 PM
Ik ben dus begonnen aan de ligfiets van carbon.

Nu vroeg ik me af hoeveel lagen jullie aanraden.

Het frame wordt gemaakt van dunwandige pvc buizen.

Ik heb carbon en kevlar rol van 5cm breed. Hoeveel lagen zouden jullie op de gewone buizen doen? En hoeveel op de hoekpunten?

Ik dacht zelf aan 3 lagen 2 carbon en 1 kevlar. Of zit ik er nu erg naast?

Tnx Bram

Johannes
04-16-2010, 04:56 PM
je zit nu met wel erg veel variabelen te spelen he ;)
afstand, diameter, trekbelasting, drukbelasting,en de richtingen daarvan, verbindingen, vezelorientatie, etc... ik geloof dat solidworks tegenwoordig een extentie heeft voor dat soort rekenwerk :)

brambomb
04-16-2010, 09:34 PM
Ja ik ben geen expert in dit soort materialen. Ik doe het altijd op mīn gevoel :P . Maar als ik aan 5 lagen ga zitten dan zal het niet zo snel breken?

Beunhaas to the bone ;)

Xje bram

Johannes
04-17-2010, 08:54 AM
haha, 5 lagen wat? :P ik geloof dat die mtb 7 lagen had, en 15 op stresspunten. lijkt me ook wat overdreven, maargoed.
Ik heb een bootje gebouwd waarbij we 12 lagen 600 grams triax gebruikten, voor 1500 kilo belasting(met een hoop veiligheid er in)

Met wat simpele goniometrie berekeningen kun je de krachten op je frame ongeveer ontbinden, Als je de matriaal eigenschappen van de hars/koolstof daar bij houd kun je ongeveer gokken hoeveel je nodig bent. ook daarbij rekeninghouden met de richting van de vezels t.o.v. de kracht :)

ruud1988
10-26-2010, 05:35 PM
hey erg leuk project zeg zelf doe ik ook aan wielrennen en mocht ik mezelf verder ontwikkelen en met carbon aan de slag gaan is er ooit mischien wel een carbon racefiets te bouwen als project.
Maar even een vraagje die pvc buizen laat je die in je frame zitten als het carbon is uitgehard of hoe ga je dit doen ?
ben erg benieuwd.
gr ruud

math
01-27-2011, 08:38 PM
Ken je deze site al
http://malricsworld.blogspot.com/2006/11/carbon-high-racer-construction.html
Als je dit ziet heb je meteen zin om een ligfiets te maken. Let ook op de vraag en antwoorden hierin verteld hij meer over het aantal lagen en welke richting het carbon moet liggen.