View Full Version : carbon plaat
hoi,
ik wil graag een carbon plaat maken voor wat kleine onderdelen voor mijn scooter.
Hoe kan ik dit het beste doen (thuis) ik heb geen compressor dus zonder vacuum. En het is ook het eerste wat ik wil proberen met carbon. Polyester kan ik nu wel best goed mee overweg.
Er zijn niet veel eisen aan de plaat, hoeft niet super stijf te zijn en ik verwacht ook heus geen perfecte plaat waar die vezels zo allemaal mooi recht liggen. (of kan dat wel ? dan zou het wel mooi meegenomen zijn). Plaat mag alleen niet makkelijk breken of afbrokkelen ofzo maar dat is logisch. Er komt trouwens niet echt gewicht op te rusten, ik zet alleen mijn voeten erop en andere stukjes komt helemaal geen gewicht op.
En ik moet 2 platen hebben die niet helemaal recht zijn, met een lichte buiging erin hier heb ik die vorm even aangegeven met paint :P (niet mijn scooter)
http://i42.tinypic.com/zlazq8.jpg
hoe kan ik dat het beste doen ?
Dus ik wil graag tips hoe ik dit allemaal het beste kan doen.
Gr Roel
udjenl
05-01-2010, 09:53 PM
hej, ik heb ooit ook eens zulke plaatjes gehad :)
waren gewoon recht, alleen daar zat epoxy in en dat is iets buigzamer dan polyester...
ik zou gewoon met karton een malletje maken, of je zorgt er voor dat je die kap waar het plaatje in komt netjes afplakt, dan knip je je koolstof doek op maat, leg hem op z'n plek en je smeert daar polyesterhars over en ontlucht het met een roller, je zou ook eerst gewoon met polyester een malletje kunnen maken :)
zelf zou ik voor een malletje maken gaan,
1: plak alles af
2: zet het even in de loswas ( insmeren daarna even met doekje schoonmaken zodat er een dun laagje achterblijft)
3: leg glasmat (3 a 4lagen 200gram per kant) in de vorm. nu even dagje w88
4: los de mal
5: de mal mooi strak maken,
6: in de was zetten zelfde verhaal als bij 2
7: leg nu je koolstofdoek( minimaal 2 a 3 lagen) op de mal en smeer het in met polyesterhars ( wel even ontluchten)
8: dagje w88
9: los het van de mal en schuur het op maat
10: zet het vast met kit, of boor 2 kleine gaatjes waar je later paar kleine schroefjes in draait..
maar koolstofdoek 2 a 3 lagen ? word dat niet een beetje dik dan ? en hoe moet ik het daarna afwerken om het mooi glanzend te krijgen ? (lees vaak over gelcoat ofzo en dan pas blanke lak ?)
en is een carbon plaat goed te zagen ?
Johannes
05-02-2010, 03:50 PM
200 grams is een mm of 0.3 ,dus met 3 lagen zit je op bijna een mm.
zagen kan met fijne zaagjes, ik gebruik meestal een ijzerzaagje. Slijpen met diamantschijf gaat ook prima, is eigenlijk nog beter, maar niet erg praktisch op dunne plaatjes.
als je mal glad is, is het product ook glad ;)
gelcoat op zulke dunne delen gaat barsten. blanke lak is beter.
Ik wist niet eens dat carbon zó dun was :P
en polyesterhars, gewoon dat van alabastine ofzo ? (ik heb nog ergens zon reparatiekitje staan)
en ontluchten, met welke ontluchtingsroller kan dat het best ? Had gehoord over 1 met puntjes die luchtbellen lek prikt ofzo ? Of wil dat niet met carbon ?
Verder klinkt het wel simpel vind ik. Is dat ook zo ? :P
Bedankt voor de goede hulp tot nu toe :worshippy:
edit :
ik heb net even zon voeten matje gemeten en op het breedste punt is ie net geen 12 cm breed (11,6 of 11,7 mm) en de lengte is net geen 48 cm.
maar nu zag ik ipv zon weefsel een koolstofband die precies 12cm breed was en lengte kan je natuurlijk zelf bepalen.
Kan ik dat ook doen ? Lijkt me handiger namelijk aangezien ik die lagen gewoon precies dezelfde lengte kan doen ipv dat ik een deel van zon groot vierkant weefsel moet knippen. Is wel 340 grams dus ook wat dikker wss dan ? Misschien dat ik dan 2 lagen van dat kan doen ?
hier de link :
http://www.faduursma.nl/?p=5&d=product&cid=5
knip ik gewoon 50cm eraf steeds voor een laag. dan overlapt ie overal het hele plaatje. en kan ik mooi 2 lagen van een rol van een meter halen. dus 2 keer een rol van een meter.
Of is dit niet het zelfde als zon weefsel ?
Johannes
05-03-2010, 10:51 AM
Ik denk dat het UD's zijn, dus niet het carbon look weefseltje.
een borstelrollertje is het makkelijkst voor dunne laminaatjes :)
hars: polyesterhars kan, epoxy kan. polyester is iets makkelijker. albastine weet ik niet, hoor er meestal niet zulke goede verhalen over, en is duur :P
Oke, welk spul moet ik wel hebben dan ? En sorry dat ik zoveel vraag :P
Johannes
05-03-2010, 03:49 PM
keperweefsel is het mooiste.
Albastine kun je beter niet doen, deze hars is met DMA versneller en geelt heel erg, dus zal het carbon niet mooi te zien zijn. En het is duur inderdaad ;)
dus als ik dit bestel :
http://www.polyestershoppen.nl/Koolstof+%28carbon%29+weefsel+200grm2-p-1144.html
met deze hars + verharder :
http://www.polyestershoppen.nl/Polyesterhars-p-1000.html
ontluchtingsroller (is dit die met die borstels?) :
http://www.polyestershoppen.nl/Spiral+Bristle+rollers-p-1087.html
spullen voor de mal enz niet meegerekent want dat lukt me wel.
Dan kan ik hiermee dus beginnen. of ben ik verder nog wat nodig ? (handschoenen,kwasten enzo niet meegerekend maar gewoon materiaal zeg maar :P)
brambomb
05-05-2010, 02:10 PM
Ik denk dat je aardig in de goeder richting komt met deze producten alleen zou ik zelf nooit voor polyester kiezen in combinatie met carbon.
En ik weet niet of dat nieuwe is bij polyestershoppen maar als je het gevouwen laat versturen zie je dan geen afdrukt in je latere werk van de vouw?
Verder zorg dat je mal strak ik helemaal dan is je eind resultaat ook mooi.
Succes
Johannes
05-05-2010, 09:37 PM
sterkte haal je er niet uit nee, maar voor zichtproducten voldoet het prima. kan ook nog eens wat beter tegen UV, dus nalakken niet nodig.
Oke, dan ga ik dat maar eens proberen binnenkort.
Bedankt voor jullie hulp! :worshippy:
Ik denk dat je aardig in de goeder richting komt met deze producten alleen zou ik zelf nooit voor polyester kiezen in combinatie met carbon.
En ik weet niet of dat nieuwe is bij polyestershoppen maar als je het gevouwen laat versturen zie je dan geen afdrukt in je latere werk van de vouw?
Verder zorg dat je mal strak ik helemaal dan is je eind resultaat ook mooi.
Succes
Je kan tegenwoordig kiezen hoe je het thuis krijgt ;)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.