View Full Version : gemengde epoxy verwerkingstijd verlengen
Johannes
04-09-2008, 06:11 PM
ik ben met de armbanden bezig, nu had ik 45 gram aangemaakt, welke ik voor 1 laagje afwerken niet nodig had. nu heb ik het in de vriezer gezet, omdat een hogere temperatuur de verwerkingstijd verkort.
na een half uurtje begon de hars op de armbandjes te gellen, dus heb ik de vriezerhars opgezocht. Deze bleek nog verder te zijn. na wat roeren werd het weer wat waterachtiger! dus heb ik een tweede laag op mijn armbandjes gesmeerd. daarna heb ik het er nog eens uitgehaald, en was het al een stevige gel, ma naar wat opwarmen was het weer normaal!
Nu weet ik niet of dit allemaal werkt, maar als je het smeert lijkt het weer gewoon uit te harden.
Vanavond maar weer eens kijken, als het echt werkt zal dit heel wat epoxy gaan schelen :D
brambomb
04-09-2008, 06:43 PM
Dus als ik epoxy overheb gewoon in de vriezer zetten?
Johannes
04-09-2008, 06:48 PM
lijkt er tot nu toe wel op, heb alleen geen idee hoelang dat goed gaat, hier tot 2 uur met hp textiles epoxy ;) kan vast langer.
brambomb
04-09-2008, 08:14 PM
Dat zou echt een uitkomst zijn heb nog niet eerder deze teorie op internet gelezen...
Keep up the good work :yes:
Johannes
04-09-2008, 08:37 PM
tja, epoxy hard niet uit onder de minimale temp. meestal 15 graden. door het te bevriezen stop je de reactie, door het weer te verwarmen start je het weer. geloof dat het werkt , het staat nu te harden ;)
Yordi
04-09-2008, 09:47 PM
je bevriest de vloeibare stof, of dit de werkende componenten beschadigd/aanpast zou goed kunnen.
Denk bijvoorbeeld aan de sterkte, of hoe de uitgeharde epoxy zich houd bij extreme temperaturen (om even een voorbeeld te pakken, normaal tot max 100graden, na invriezen nog maar tot 80 graden).
Ik weet niet of het enige invloed heeft om je hars in te vriezen en naderhand weer te gebruiken na wat mengen, maar ik doe het zelf niet. Heb ik wat over, dan hard het fijn uit in het potje en donder ik het de prullenbak in.
Vaak als ik epoxy gebruikt heb, iets over heb, dit in een potje laat zitten, en bijvoorbeeld na 'n half uur nog wil gebruiken, ff erdoorheen roeren en erop lamineren, maar toch merk je dat het dan veel lastiger uitsmeren is, en het niet goed meer pakt (natuurlijk omdat het al de eerste fase van uitharding begonnen is).
Ik zal m'n overgebleven harsen niet invriezen, maar gewoon weggooien na uitharding.
Johannes
04-09-2008, 09:54 PM
ik bak het boven de kachel, wordt dan zo'n 50 graden, en verhard de epoxy weer verder.
prepregs worden ook ingevroren bewaard trouwens :P
ik gebruik de epoxy vandaag als coating, dus niks struktureels. op deze manier kan ik toch drie lagen smeren :D
anders kun je ook de koelkast nemen, die zou ook voldoende moeten vertragen voor en paar uur. Maar dat had mijn moeder niet leuk gevonden denk ik ;)
udjenl
04-09-2008, 10:49 PM
bij mn vorige bedrijf deden ze ook wel is soort van lijm in de vriezer maar weet niet of dit voor alle meng verhoudingen geld
brambomb
04-10-2008, 06:38 AM
Nou wie bouwt er even een trekkracht machine en test de sterkt :D
udjenl
04-10-2008, 06:11 PM
stevige boom en een auto doen wonderen ;)
Johannes
04-10-2008, 07:39 PM
haha ;)
volgende keer zal ik eens wat tests doen. tot nu toe is alles hard geworden!
brambomb
04-11-2008, 09:41 AM
Ik heb gister avond wat polyester hars aangemaakt en in de vriezer gezet
Toen ik het net eruit haalde was het bevroren :oops: dus dat is ook niet optimaal
Johannes
04-11-2008, 06:52 PM
ontdooien en smeren ;) en dan testen ;)
brambomb
04-11-2008, 07:21 PM
Heb het ondooid maar het was net pasta wat ik probeerde te smeren en de binnenkant van het potje was nog ijs...
als je het in de vriezer doet laat het dan niet een nacht staan
Yordi
04-12-2008, 08:30 PM
mogelijk gewoon de koelkast gebruiken? Die zijn normaal gesproken zo'n 5-6 graden, beter dat dan diverse grades onder nul
brambomb
04-12-2008, 10:12 PM
Ik heb ook epoxy verwerkt met 1 graden en dat werd gewoon hard. duurde wel 48 uur maar werd wel hard
udjenl
04-13-2008, 06:37 PM
dus langere verwerkings tijd :D
brambomb
04-13-2008, 07:47 PM
Maar de idialen oplossing is dat je een opentijd van een paar dagen kan creëren want bij 1 graden is het na een paar uur als anders kwa verwerken
Johannes
04-13-2008, 08:06 PM
gewoon nooit meer mengen dan je nodig hebt. maar mijn weegschaal weegt niet in grammen, dus moet ik meestal wat meer maken. als de hars begint te gellen haals je de rest tevoorschijn en bouw je nog een laag op. Lijkt me niet het handigste wanneer je versterkingsmateriaal meelamineerd, dan kun je het best wachten tot het stofdroog is, daaroverheen kun je ook verder lamineren. dus net na de gelleringsperiode
Herman
05-08-2008, 05:21 PM
De IKEA weegschaal weegt in grammen... Gaat alleen vrij snel uit.
Een aantal uren kan je de verwerkingstijd wel rekken. Niet alleen de geltijd wordt langer, maar ook de viscositeit hoger. Dat is het effect wat je zag.
Niet elke epoxy laat zich zo makkelijk mishandelen. Het is dus een kwestie van ervaring opdoen. Er zijn meer bedrijven die dit kunstje uithalen. Soms met wisselend succes.
Wees wel bedacht op condens. Water en epoxy zijn geen vrienden.
Test:
Neem een beetje epoxy, meng er de juiste hoeveelheid verharder doorheen. Giet dit in 2 bakjes, en roer in 1 bakje er 5% water doorheen. (epoxy wordt dan weer gewoon doorzichtig).
Hou de twee bakjes in de gaten, en huiver...
Yordi
05-16-2008, 09:51 PM
Overigens is een goede weegschaal die digitaal in grammen weegt heel goedkoop bij de blokker te krijgen. Die wat ik heb kostte 15 euro. Ze hebben nu nieuwere modellen, maar die kosten nog altijd om en nabij de 15 euro.
Naarmate je meer met epoxy (of polyesterhars) werkt, weet je hoeveel hars je ongeveer nodig hebt, ik kom meestal goed uit, dat ik nog net een klein beetje over heb.
Heb laatst wel de epoxy eens een uurtje in de ijskast gehad om te kijken naar het effect. Even de fohn op het potje om alles weer op kamer temperatuur te krijgen en kon er gewoon mee werken.
Dit had ik gedaan om te kijken of het eind product nog altijd even sterk is. Dus 2 stukjes glasweefsel gelamineerd op de glasplaat. Een laag epoxy erop. toen de epoxy in 2 potjes verdeeld, een potje de ijskast in, de ander gewoon in de kamer laten staan. na 30 minuten met beide potjes een appart stukje glasweefsel gelamineerd. Dat 48 uur laten staan, tussen de bankschroef gezet en rustig draaien maar. Beide stukken glasweefsel braken op ongeveer hetzelfde moment. Zat nog geen halve seconde tussen.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.