PDA

View Full Version : hoe het makkelijkste met plamuur te werken

udjenl
04-13-2008, 08:57 PM
Ik ben dus bezig met mn hoedenplank.
en nu blijf ik maar plamuren en schuren maar volgens mij moet het ook makkelijker willen.

hoe en wat schuren en plamuren jullie je plamuur om het mooi strak te krijgen ????
(welke korrel en welke plamuur)

zelf ben ik nu bezig met polyester plamuur(standaard plamuur)

en wil straks nog met fijn plamuur er over is dit een slim idee? ??

al vast bedankt...

brambomb
04-14-2008, 06:49 AM
Je moet sowieso nooit een berg plamuur gebruiken. Dus schuur door tot je weer bij het polyester uitkomt. Je kan beginnen met polyester plamuur en dat eventueel schuren met een band schuurmachine als het erg veel is.

Welke korrel je gebruikt licht een beetje wat je ernaa nog mee gaat doen als je daarna nog met fijn plamuur gaat afwerken kan je rustig met korrel 100 beginnen en langzaam hooger opbouwen.

Zelf gebruik ik altijd

Glasvezel plamuur
Fijn plamuur (doe-het-zelf plamuur in tubes)
Spuitplamuur

Je kan het natuurlijk door schuren tot je een ons weegt maar als je tot 400 schuurt zit je prima.

udjenl
04-14-2008, 09:10 AM
Ik wil het gaan spuiten dus denk maar schuren tot 600.

Ben zelf niet zo'n fan van spuitplamuur. waarschijnlijk zal ik iets verkeerd doen maar bij mij wil het vaak niet lukken met spuitplamuur.

maar ik zal vanaaf nog ff laagje plamuur er opt doen :) en dan maar is kijken hoe het word.

Yordi
04-14-2008, 10:14 AM
Ik schuur zelf de polyester al. Als deze de goede vormen heeft gekregen dan ga ik pas met plamuur de oneffenheden eruit halen (putjes/scheurtjes etc.)

Dus veel plamuren doe ik eigenlijk nooit.

Schuren, eerst met de schuurmuis, met 'n velletje van 120. Daarna met 180. en dan met de hand met 400 nat.

Johannes
04-14-2008, 03:40 PM
ik houd meer van het plamuren, dus dat zet ik er al zo strak mogelijk op. ik gebruik eigenlijk nooit zo'n plamuurmes, maar meestal plamuur rubbers en strook latten. op die manier hoef je alleen nog maar glad te schuren.

verder zorg ik voor een zo glad mogelijke ondergrond, dus alle polyester netjes neerleggen, en de "zuurkool" aan de bovenkant wegschuren

brambomb
04-14-2008, 07:17 PM
zuurkool?

Johannes
04-14-2008, 07:22 PM
als een CSM gebruikt(kriskrasmat, dat goedkope spul?)
dan weet je wel hoe het oppervlak er uit komt te zien ;) lijkt op zuurkool

brambomb
04-14-2008, 09:03 PM
oke :P

boonbeest
04-20-2008, 08:11 PM
ok

schuur je polyester op met een P 80 tot hij zo goed als strak is
hoe minder dat je moet plamuren hoe beter

na het schuren
neem je een spatel
plamuur mes
plamuur rubber
of gelijk wat nodig is naargelang vorm .

schuur de plamuur op met een P120

tot alles vlak genoeg is

na de P120 zet je spuitplamuur
uiteraard met een spuitpistool
liefst 2.5 naald

na de spuitplamuur begin je te schuren met een P220 tot een P600 droog

dan grondverf zetten met spuitpistool 1.2 tot 1.4

grondverf opschuren
met P600 nat
P800 NAt
P1000 Nat

dat is zowat mijn werkwijze ;)