View Full Version : Carbon honda dax velgen, werkwijze?
Hey,
Mijn broetje liet mij vrijdag deze velgen laten zien voor een honda brommer. De fabrikant is G-craft.
http://img1.pic-host.net/img1/u/080410/a0070785dc.jpg
http://img1.pic-host.net/img1/u/080410/3540608624.jpg
Ik heb er een tijdje naar zitten kijken en begon me af te vragen hoe ze het gemaakt zouden hebben. Er zitten namelijk totaal geen naden of wat dan ook in. Misschien heeft hier iemand een idee over de werkwijze van deze gasten?
grtz Tom
Yordi
04-14-2008, 10:26 PM
ik ben eens in het belgische luik bij een bedrijf geweest wat carbon velgen voor racemotoren maakt.
Die gebruiken pers mallen. Dus het carbon wordt van alle kanten ingesloten door een mal, vacuumdruk erop, en je hebt de vorm.
Niet iets om zelf te doen in ieder geval.
Bestaande velgen voorzien van een laagje carbon is weer een ander verhaal, wat mogelijk wel zelf te doen is :stuart:
Johannes
04-15-2008, 09:22 AM
lijkt me inderdaad met en pers gedaan, RTM heet dat(resin transfer moulding) maar de binnenkant is erg hars-rijk. het lijkt me ook niet dat de spijlen massief zijn? ook met een pers lijkt het me een lastig ding om in een keer te maken.
ikzelf zou een twee delige mal maken, en later de twee helften op elkaar plakken. zo worden stuurwielen ook gemaakt.
maar omdat velgen nogal hard ronddraaien zou ik me er niet aan wagen, het moet allemaal doorgerekend worden, en ook nog eens perfect in balans. anders vliegt het carbon je om de oren ;)
zoals yordi zegt, een overlayment met carbon zou het makkelijkste zijn, en weinig mensen zien het als je het netjes doet ;)
brambomb
04-15-2008, 10:52 AM
Ziet er ieder geval wel mooi uit
udjenl
04-15-2008, 05:55 PM
ik denk dat aan de binnenkant een soort schuim zit dat zorgt voor de vorm en met een juiste persmal of leg komt er een mooi product uit
Herman
05-08-2008, 05:24 PM
"account has been suspended".
Echter, kan er wellicht wel wat over zeggen (zonder de plaatjes te zien). Basis is meestal prepreg. Doordat de hars al stroopachtig in het weefsel zit, verschuif en verniel je bij het aanbrengen het weefsel niet. Holle producten kan je van meerdere delen maken, en de spaken zou je kunnen vullen met schuim of een siliconen vorm, welke je later verwijdert, en waarna je het velgbed plaatst.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.