PDA

View Full Version : plastic lassen

willem1989
04-22-2008, 07:55 AM
Ik heb een mitsubitsi colt. Een stuk van het interieur is afgebroken. Nu hoorde ik dat dit niet te polyesteren was omdat het speciaal plastic is. Maar dat ik dit moest plastic lassen.

Waarmee doe ik dit? Las apparaat? ik heb gekeken bij de bouwmarkt maar daar hebben ze alleen een gewoon las apparaat

Yordi
04-22-2008, 10:02 AM
als het van ABS is, kun je gewoon met polyester het repareren. (staat aan de binnenkant wat voor type het is, de letters staan op diverse plaatsen, ABS/PP/PET etc.)

De makkelijkste thuis manier is om beide stukken warm te stoken met een verfbrander, als ze goed warm en een beetje vloeibaar beginnen te worden, druk je de breuklijn tegen elkaar. Vastzetten, en laten drogen.

Daarna strakplamuren met 'n plastic plamuur als gapol ofzo.

brambomb
04-22-2008, 11:02 AM
Je hebt wel van de speciale las apparaten maar die zijn te duur om voor 1 reparatie te kopen. Je kan ook een soldeerbout gebruiken.

Ik kom anders vanmiddag wel even kijken.

Johannes
04-22-2008, 02:48 PM
ik gebruik ook een soldeerbout. en als polyester niet hecht, hebben we altijd epoxy nog :D

boonbeest
04-26-2008, 10:37 PM
manmanmna

elk forum dezelfde larie en apekool

polyester op plastiek NEVER MATE

je moet de mensen niet leren hoe het niet moet hé mannen

het is hier een forum

dus enkel juiste info doorspelen graag

plastiek en poly kan altijd barsten , aftekenen of gelijk wat

... ... ... ...

Richard
04-27-2008, 02:19 AM
manmanmna

elk forum dezelfde larie en apekool

polyester op plastiek NEVER MATE

je moet de mensen niet leren hoe het niet moet hé mannen

het is hier een forum

dus enkel juiste info doorspelen graag

plastiek en poly kan altijd barsten , aftekenen of gelijk wat

... ... ... ...

Kennelijk rijkt jou matriaalkennis niet ver genoeg.
composieten zijn goed te verbinden met thermoplasten, zolang je maar de juiste matrialen gebruikt.

brambomb
04-27-2008, 10:24 AM
Je kan toch niet zomaar zeggen plastic. Plastic is een verzamelnaam. Ik denk dat je elk plastic soort apart moet beoordelen

Johannes
04-27-2008, 10:39 AM
je hebt 2 groepen, thermoplasten en thermoharders, ABS,PE, enz. kunnen onder hitte vervormd worden, en zijn de thermoplasten dus, de meeste twee componenten systemen zijn thermoharders.

yordi heeft met zijn spatbord laten zien dat je het prima reparen kan, maar ik ben het met je eens dat je het best dezelfde materialen kunt gebruiken, dus lassen.

Herman
05-09-2008, 04:37 PM
Lijmen kan natuurlijk ook nog. De meeste kunststoffen laten zich met bijv PMMA lijm (Plexus is een merknaam) lijmen.

De meeste nylonsoorten, PS, PC (lexan, xenoy), PMMA (plexiglas), ABS, etc laten zich goed lijmen, zowel onderling als op RVS, alu, staal en titanium.

PE, PP, POM (delrin) en PTFE (teflon) zijn zeer moeilijk zo niet te lijmen. De eerste twee zijn te lassen, de laatste twee zou ik niet aan beginnen. (teflon heeft geen smeltpunt, maar verdampt gelijk, ergens bij 360 graden)

Ik heb eens de bumper van mijn auto (scheur) gelijmd. Eerst V-vormig uitgeslepen, dan met Plexus MA310 gelijmd. Na 1 uur zat alles weer zoals het hoorde.

brambomb
05-09-2008, 06:19 PM
Maar dan moet je wel 2 vlakke delen hebben. 2 kopse kanten (geschuurde bumper) zijn moeilijker te lijmen

Herman
05-09-2008, 07:22 PM
Gewoon de kopse kanten V-vormig schuren, en per kant lijmen. Is zelfs mij gelukt...

3 jaar later nog steeds geen schade aan de verbindingen.

Yordi
05-09-2008, 07:25 PM
Ik neem aan dat bepaalde plastic soorten niet te verlijmen zijn omdat deze te vettig zijn? (PP/PE bijvoorbeeld)

Herman
05-09-2008, 10:30 PM
Er is in de molecuulstructuur gewoon geen plaats voor hechting. vrijwel alle plastics hebben wel dubbele bindingen, of bindingen met zuurstof, waar je met een lijm chemische hechting kan bewerkstelligen. Bij POM, PTFE, PP en PE heb je dat niet.

Met een corona behandeling kan je de uiteinden van de moleculen wel radicaliseren, maar het effect daarvan neemt met de tijd weer af, en het blijft ook dan lastig om een betrouwbare verbinding te maken.

Lassen van PP en PE gaat goed, maar vereist wat oefening. PVC is overigens ook prima te lassen.

Yordi
05-10-2008, 02:09 PM
duidelijke en goeie info. Bedankt voor de uitleg Herman

winter
08-27-2009, 09:56 AM
Hoe kun je eenvoudig PE repareren? Het gaat om een scheur in een klein PE roeibootje. Het moet voornamelijk functioneel zijn, dus stevig, geen scherpe randen etc.

Johannes
08-27-2009, 10:03 AM
tja, eenvoudig, dat mag je zelf uitmaken.
met een hittepistool kun je wellicht de scheur dichtsmelten, eventueel een nieuw stukje er overheen plakken met hetzelfde hittepistool.
meestal kun je van de kielbalk wel een extra stukje halen voor reparatie's.

udjenl
08-27-2009, 10:14 AM
"plastic" valt wel te polyesteren boor er stuk of wat kleine gaatjes in, zodat de hars daar in kan lopen, dan scheurt het ook niet zo snel.
voor- en achterkant een paar lagen glasvezelmat, komt het wel aardig goed ..

winter
08-27-2009, 12:48 PM
Ik heb geen hittepistool, laat staan dat ik er ervaring mee heb. Is dat voornamelijk bedoeld voor de kleinere scheurtjes?

Is het niet beter om Epoxy te gebruiken ipv Polyester?

udjenl
08-27-2009, 01:53 PM
epoxy is wel beter maar dan ook weer duurder,

( hitte pistool van ferm kun je bij de gamma kopen voor ongeveer 30 euro kan tot 600 graden en werkte bij mijn bumper perfect...)

heb 2 bumpers er mee gefixt.

Johannes
08-27-2009, 06:18 PM
tussen PE en polyester/epoxy krijg je geen goede mechanische verbinding, dat gaat er snel weer afvallen. (vacuumfolie, mengbekertjes e.d. zijn ook van dat soort niet hechtende spul hemaakt)

Probeer anders eerst even te oefenen met wat materiaal, is vast wel ergens te krijgen. voorzichtig een beetje verhitten, eventueel met een plamuurmesje vormen

Herman
09-01-2009, 03:34 PM
Er zijn goedkope verffohns met wat opzetstukjes voor het lassen van plastic. Vaak ook met wat staafjes om je de beginselen meester te maken.

Op het werk hebben we zo'n setje. Gebruiken we slechts om etiketten van verpakkingen te fohnen...

antwan1
04-16-2010, 09:00 PM
pp en pe kun je een beetje warm maken met een fohn als het een beetje zacht wordt kun je er een grof verbandgaas in drukken, trekken af laten koelen en daarna heb je een ondergrond waarop je kunt lamineren. wij doen dit al jaren met pp en pe buizen.

Johannes
04-17-2010, 08:56 AM
In de snowboard/ski bouw verbranden ze de toplaag gewoon. Geeft weer een heel ander oppervlak(met zuurstof verbindingen geloof ik) waarop de hars wel hecht.