PDA

View Full Version : Onbekent spul

brambomb
04-29-2008, 02:38 PM
Ik las ergens op een site dat er een soort van matjes bestonden die leg je over je werkstuk heen met daaronder hars en glasvezel matjes.

Naderhand haal je deze laag weer weg en dan hoef je niet meer te schuren.

Wie kent dit soort materiaal?

udjenl
04-29-2008, 03:28 PM
hmmmz geperforeerde folie met bleeder doek ?

en dan onder een vaccuum bed maar dan zou je uit eindelijk toch nog moeten schuren :) behalve als je mal dus de buitenkant is :)

Johannes
04-29-2008, 05:38 PM
peelply, ookwel scheurweefsel.

udjenl
04-29-2008, 06:18 PM
is dat niet van dat groene doek achtig iets?

Johannes
04-29-2008, 07:36 PM
meestal glas met een speciaal laagje. zit meestal een rode positioneringsdraad doorheen. of groen met een bleeder er op aan de achterkant.

brambomb
04-30-2008, 02:10 PM
Dit dus:
http://users.skynet.be/bs712776/images/afscheurweefsel.gif

Bedankt jongens

udjenl
04-30-2008, 02:24 PM
vorm zit er al gewoon in ja :S

arthur
05-02-2008, 10:30 PM
als je binnen een bepaalde tijd een volgende laag aanbrengt....hoef je toch niet te schuren?.....schuren is toch alleen als het helemaal is uitgedroogd,en dus moet je schuren om betere hechting te krijgen?...(<--beginneling)

begrijp het nog niet helemaal...wat nu beste methode is,lees steeds dat allerbeste is om het heet te drogen...hoe heter hoe beter....en als je koud droogd op kamertemp dan duurd het een week voordat het helemaal hard is....maar blijkt dan ook nog maar 95% te zijn.....100% bereik je pas met temp van 60 C of zo...voor 10 uur..las ik.

Ik dacht dat je 6 uur wacht of zo....en dan nieuwe laag...zonder te schuren(want laminaat is nog zacht,en dus hecht het chemisch met volgende laag)...totdat je genoeg lagen hebt en denkt dat het stevig genoeg is.....en dan stop je het nog eens in een hitte kast(dacht ik).

Johannes
05-03-2008, 10:14 AM
sommige epoxy's zijn ontworpen om in een oven uit te harden, maar de meeste doen het prima met kamertemperatuur. het is wel zo dat je met meer warmte de reactie versneld, dat geld ook voor polyester.
ook krijg je door epoxy te bakken een hoger HDP, heat distortion point, het punt waarop je de epoxy kan vervormen bij een bepaalde temperatuur, en het terminal punt, waarop het gewoon uit elkaar valt.
dit kan maar tot een bepaalde temperatuur met epoxy, hoe hoger dit is, hoe duurder de epoxy.

over schuren: als je met je vingernagel nog een afdruk kunt maken in de epoxy, kun je verder zonder schuren. Met polyester weet ik het niet zeker, maar dat heeft ook zo iets ;)

udjenl
05-03-2008, 11:18 AM
als ik er weer opplak schuur ik nooit bij polyester :)

nog nooit problemen mee gehad :)

Gerwin Brommer
05-09-2008, 04:28 PM
Elke epoxyhars kent een betere eindsterkte als het extra wordt verwarmd tijdens het uithardingsproces.