View Full Version : epoxy oerwoud
arthur
05-06-2008, 07:10 PM
Ik ben aan het orienteren om een ligfiets te bouwen.....maar er zijn zo veel verschillende soorten epoxies en carbon matten.In nederland kom ik al nauwelijks epoxy tegen...alleen voor boten.Alleen in belgie,engeland en duitsland hebben ze goede websites.....maar bijna ieder bedrijf,heeft weer andere epoxy,ik word er gek van!
Denk ik van..ja die epoxie moet ik hebben...is namelijk voor vliegtuigen,blijkt ie hellgeel te zijn....en doorzichtige epoxy is weer veel zwakker.Het is nogal een zootje met al die epoxy....van 6 verschillende bedrijfen online...hebben ze allemaal verschillende epoxies...met verschillende uitleg.
En dan de carbonmatten....ook allemaal verschillend....de een meet in diktes...de ander in gewicht.De een zecht dat hoe het geweven is wat uitmaakt,de ander zegt welke industrie het gebruikt.....geen enkele van de bedrijfen...heeft dezelfde matten.
En is het zo....dat die epoxy zo reageerd dat er een laaf achterblijft...die je dan moet schuren,en dus krijg je zowieso nooit die carbon look?
En dan blijkt dat die epoxy niet tegen licht kan.....dus moet je speciale lak erbij nemen....maar je hebt ook epoxies die wel uv bestendig zijn.
En je hebt epoxies die al bij 10 C drogen......en ik hoorde dat geen enkele epoxy 100% hardheid haalt....tenzij je hem verhit tot minstens 60 graden voor 15 uur of zo.En geen enkele epoxy van al die bedrijven...is daar hetzelfde in.
Is er iemand met ervaring hierin......is mechien epoxy gewoon al goed genoeg...en zelfs de lichtste carbon is al sterk genoeg,dat het allemaal niet uitmaakt?
Dus kan ik gewoon kiezen wat ik mooi vind...dus een epoxy die doorzichtig blijft??
brambomb
05-06-2008, 07:56 PM
Je hebt inderdaad verschillende soorten epoxy 's. Maar de standaard epoxy bij plateservice is goed en kan je voor jou project gebruiken.
Deze is niet 100% doorzichtig maar dat zou je niet merken bij het bouwen van je fiets.
Er zijn een heleboel soorten carbon wat jij het beste kan gebruiken is denk ik 200 gr/m2. Dat is dis de standaard maat.
Je behaalt de ideale sterkte als je het na het maken nog gaat bakken dit bakken hoeft niet maar word wel een stuk sterker. Je kan bij de gamma of praxis een luchtkanon huren en die een tijdje in je garage of werkplaats zetten. Als je deze middelen niet hebt kan je ook de fiets op een zonnige dag buiten in de zon zetten.
Je moet nadat je epoxy met carbon heb opgebracht altijd nog een paar lagen lossen epoxy smeren. Dit kan je later weer vlak schuren. Je houd je carbon motief omdat je alleen epoxy weg schuurt. Je gaat steets fijner tot een korrel of 600 tot 1000.
En het geheel lak je gewoon af met uv beschermende lak. Kan eventueel boten lak zijn. Dit is alleen voor de bescherming van het epoxy. Is niet duur 10 voor 750 ml ongeveer.
Het valt wel mee als je het allemaal op een rijdje hebt staan. Als je al de verschillende termen leest dan kan het je nog eens afschrikken.
Succes en hou ons up to date
Richard
05-07-2008, 12:06 AM
Het lijkt me verstandig dat je eerst een plan van aanpak maakt.
De voor jouw doel meest geschikte matrialen hangen sterk af van het gewenste resultaat.
bouw je vanuit een negatieve of positieve mal ?
beschik je over een vacuumpomp ?
Wil je het in in de blanke lak, of in kleur spuiten ?
wat vind je belangrijker sterkte, uiterlijk, of gewicht ?
benodigde potlife ?
hoeveel ervaring heb je ?
allemaal zaken die je matriaalkeuze kunnen beinvloeden.
elke hars soort heeft zo zn voor/nadelen, met wat kennis van zaken kan je zelfs een harssoort m.b.v aditieven aanpassen aan je eigen wensen,.
Johannes
05-07-2008, 09:54 AM
epoxy is epoxy, alleen de eigenschappen veranderen wel eens.
epoxy voor boten kun je ook voor fietsen gebruiken e.d.
je hebt verder 3 soorten epoxy:
koudhardend(kamertemperatuur)
warmhardend
en heethardend, welke bijna nooit gebruikt wordt met versterkingsmateriaal.
dit heeft allemaal met de Tg en HDP waardes te maken, simpel gezegd: hoe heter je bakt, hoe meer hitte de epoxy kan hebben. nooit boven de tg waarde gaan bakken.
voor een fiets kun je prima koudhardend gebruiken lijkt me.
het volgende punt is verwerkingstijd, hoe lang je gaat doen over verschillende lagen is dan belangrijk. Zo heeft poly pox thv 500 van polyservice 25 minuten verwerkingstijd, en ik heb hier nog hars van hp textiles die 55 minuten heeft. maar dit licht ook aan de warmte van de omgeving, en in het potje.
De meeste harsen zijn doorzichtig van zichzelf. zolang je maar niet te veel gebruikt, maar das toch niet de bedoeling bij carbon. Daarna kun je kiezen om er nog een heldere overheen te zetten, of een andere uv blocker. ik denk niet dat er veel minder sterkte in de heldere uv blokkerende harsen zit, ik zal eens een datasheet zoeken ;)
carbon: je hebt vast al gelezen dat je het best de sterkte uit de u.d. vezels moet gaan halen. Deze zijn meestal 380 gram m^2 daarna weefsel van 200 er overheen voor de looks. de dikte van de mat zegt niets over de hoeveelheid weefsels. de fabrieken en groothandels gebruiken ook het gewicht om het aan te geven.
de fabrieken produceren de vezel, die gaat naar de wever. Er zit een verschil in wevers, maar de sterkte blijft min of meer gelijk.
er zijn verschillende soorten carbonvezel,
Low Modulus
high modulus
ultra high modules(namen vershillen soms, maar het is wel duidelijk)
voor de fiets kun je gewone (LM geloof ik)kopen, en als je een structureel ontwerper bent mag je aan die andere twee gaan denken.
je hebt vast nog wel vragen, maar je weet hoe het forum werkt , dus we horen het wel ;)
arthur
05-08-2008, 01:48 AM
Oh,heel mooi....paar goeie reakties,bedankt.
Nou...ik heb nooit eerder epoxy gebruikt,maar heb al wel een vacuumpomp gebouwd van koelkast motor...via deze:http://www.seabreeze.com.au/Articles/Windsurfing/How-to-build-your-own-vacuum-pump-for-under-50_1293413.aspx
En ben ook van plan om hete kast te bouwen....10 euro voor kledingkast van de kringloop...en dan isoleren van binnen met piepschuim...en aluminiumfolie ter brandveiligheid...en dan gewoon oven element erin.
Ik heb al isoleermateriaal ....heb ik zo'n beetje een vorm van ligfiets mee gemaakt...nog niet klaar,maar die is dan voor een mal van glasvezel....die doormidden zagen.....en dan 2 kanten van carbon maken....die dan weer aan elkaar plakken...Net zoals deze heeft gedaan:http://www.jjscozzi.com/custom_bike2.htm ...hij heeft toch wel beste website voor ligfiets van carbon maken.(ik wou hem eerst van aluminium maken...maar dat bleek veel te moeilijk...speciaal soort aluminium,laten buigen...laten lassen.....en carbon kan je overal bestellen...en zonder veel apperaten zelf verwerken...en iets duurder...maar meteen top materiaal resultaat)
Met een vrouwen vorm krijg je mooie buitenste laag....omdat je vanbinnen versterkt met extra lagen
Voor de rest...denk ik ja carbon van 204 gram....en de epoxy ben ik nog steeds niet uit,wil de L20 maar mag niet geel zijn...dus ben dat bedrijf aan het mailen,maar nog niks gehoord....maar wat ik begrijp van julie reakties...is dat epoxy sowieso al heel sterk is....ookal is het voor boten bedoelt,dat het epoxy is...is al genoeg...als ik het begrijp....en hoef ik dus niet speciaal het allersterkste...zoals voor vliegtuigen(hoewel het niet veel duurder is)...ben ik nu wel in gerustgesteld.Ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen....hars gaat een jaar mee,en carbon kan je altijd gebruiken....en hars is niet zo duur,dus echt fout kan je niet gaan.
Voor nu...heb ik pakketje van optima binnen met de ligfiets stoel en ga ik nu op vakantie....zolang het helemaal tegek weer is in nederland...moet ik daar nu gebruik van maken....dus ga ik weg op de fiets...mechien zuid duitsland of zo...en dan weer terug :clap:
Johannes
05-08-2008, 10:18 AM
lamineer hars is oorspronkelijk voor boten ontwikkeld, dus dat is de standaard ;)
het moet ook in de scheepsbouw industrie sterk zijn, er zijn punten waar 50 ton trek en drukkracht op komt te staan, op een boot van totaal 2 ton, dus je hoeft niet bang te zijn dat het kapot gaat met maritieme harsen. de hars is bij alle maerken grotendeels het zelfde, maar door toevoegingen krijg je iets andere (verwerkings)eigenschappen
Herman
05-08-2008, 05:11 PM
Ik ben aan het orienteren om een ligfiets te bouwen.....maar er zijn zo veel verschillende soorten epoxies en carbon matten.In nederland kom ik al nauwelijks epoxy tegen...alleen voor boten.Alleen in belgie,engeland en duitsland hebben ze goede websites.....maar bijna ieder bedrijf,heeft weer andere epoxy,ik word er gek van!
Websites bouwen is moeilijk. Op wat voor manier zou je willen zien dat bedrijven hun waren "virtueel uitstallen"?
Denk ik van..ja die epoxie moet ik hebben...is namelijk voor vliegtuigen,blijkt ie hellgeel te zijn....en doorzichtige epoxy is weer veel zwakker.Het is nogal een zootje met al die epoxy....van 6 verschillende bedrijfen online...hebben ze allemaal verschillende epoxies...met verschillende uitleg.
In principe is transparante epoxy (dus niet ingekleurd) sterker dan een gepigmenteerde. Waarschijnlijk had je een epoxylak te pakken. (die gele)
En dan de carbonmatten....ook allemaal verschillend....de een meet in diktes...de ander in gewicht.De een zecht dat hoe het geweven is wat uitmaakt,de ander zegt welke industrie het gebruikt.....geen enkele van de bedrijfen...heeft dezelfde matten.
De basis is als volgt:
Het grammage zegt wat over het gewicht per meter, en ongeveer hoeveel hars daar nog in gaat.
Vaak kom je naast het grammage ook nog de term "1K, 3K, 6K" etc. tegen. Dit geeft aan hoeveel koolstoffilamentjes er in een bundeltje zitten. 1K is heel erg fijn (en duur). 3K is de standaard voor zichtwerk, en 6K en meer wordt gebruikt wanneer het zicht er niet toe doet, en er gewoon een bepaald gewicht per m2 behaald moet worden.
Dan is het nog van belang het type koolstof te benoemen. Niet alles wat zwart is, is ook sterk... Voor weefsels is T300 (van Toray) de standaard. Voor legsels is T700 de standaard. Andere soorten zal je niet zo snel tegenkomen, tenzij duidelijk voor specifieke eigenschappen. Naast Toray zijn er ook andere leveranciers, met hun eigen codes. Elke leverancier heeft echter wel een type wat overeenkomt met T300 en T700.
En is het zo....dat die epoxy zo reageerd dat er een laaf achterblijft...die je dan moet schuren,en dus krijg je zowieso nooit die carbon look?
Met die laag wordt waarschijnlijk een wasachtige laag bedoeld, welke kan voorkomen wanneer epoxy met veel vrije amine (ruikt ook meer) in een vochtige omgeving uithardt. deze laag (aminecarbonaat) kan je met water en ammonia, of water en azijn wegspoelen.
Wanneer je van binnen naar buiten werkt (schuimkern bekleden) dan zal je idd moeten schuren voor de gladheid. En voor je gaat schuren moet die laag weg. (anders loopt je schuurpapier vol). Werk je in een mal, dan zit de wasachtige laag niet aan de zichtzijde. (overigens moet je hem dan ook weghalen voor het verlijmen...)
En dan blijkt dat die epoxy niet tegen licht kan.....dus moet je speciale lak erbij nemen....maar je hebt ook epoxies die wel uv bestendig zijn.
Elke epoxy vergeeld op den duur. er zijn echter epoxies die een behoorlijke resistentie hebben. Deze worden wel eens als "surfepoxy" verkocht. Aflakken is echter waarschijnlijk toch noodzakelijk, ivm je schuurpartijen.
En je hebt epoxies die al bij 10 C drogen......en ik hoorde dat geen enkele epoxy 100% hardheid haalt....tenzij je hem verhit tot minstens 60 graden voor 15 uur of zo.En geen enkele epoxy van al die bedrijven...is daar hetzelfde in.
Epoxy is, zoals Johannes al gezegd heeft, te verdelen in 3 soorten.
De koudhardende systemen behalen bij kamertemperatuur hun maximale eigenschappen (warmtebestendigheid, sterkte, stijfheid). Kamertemperatuur is overigens 23 graden. En het kan lang duren (tot wel 4 weken) voor die waardes bereikt worden. de warmtebestendigheid van al deze epoxy is echter niet schokkend hoog. (meestal 45-60 graden). Daarna gaat het spul over van een glasachtig gedrag naar een rubberachtig gedrag. (is er nog niets aan de hand, maar leuk is anders...)
toepassing zijn bijv coatings, gietvloeren, grindvloeren, hout/epoxybouw, consumentenwerk, betonreparatie. Allemaal toepassingen die slecht te verwarmen zijn dus.
Warmhardende systemen harden wel uit bij kamertemperatuur, maar bereiken hun optimale eigenschappen pas na een warmtebehandeling. Omdat (na de warmtebehandeling) de sterktes vaak hoger zijn dan koudhardende systemen, de uithardingstijd langer is, en omdat de benatting van de vezel vaak beter is, en de Tg (glastemperatuur) hoger, worden vaak deze epoxysoorten in "high tech" constructies ingezet. (boten, windmolenbladen, vliegtuigen, sportartikelen)
Hoe warm moet je stoken? De fabrikant zegt al snel: 2h bij 80 graden, of zelfs hoger. Echter, ik raad aan een langere tijd (18-24h) bij een temperatuur te stoken die 10 graden onder de Tg blijft. de ramprate naar die temperatuur mag 20 graden / h zijn voor kleine artikelen, en 10 graden/h voor grote.
Heethardende epoxy is vaak nog in vaste vorm bij kamertemperatuur. Niet handig...
Is er iemand met ervaring hierin......is mechien epoxy gewoon al goed genoeg...en zelfs de lichtste carbon is al sterk genoeg,dat het allemaal niet uitmaakt?
Dus kan ik gewoon kiezen wat ik mooi vind...dus een epoxy die doorzichtig blijft??
Hoeveel carbon je gebruikt hangt af van de sterkte die je wilt bereiken. En dat is geheel van je ontwerp afhankelijk...
Qua epoxy: Neem iets waar je makkelijk mee kan werken. Maar welke verwerkingsmethode wil je toepassen?
arthur
05-16-2008, 07:49 PM
(terug van vakantie) Ik weet al welke epoxy ik neem...de L20 met de 161 harder.....die droogt op kamertemp....en kan extra worden verhit...als je superstevig wil,stond bij dat ie geel werd...maar van het bedrijf hebben mij teruggemailed en zeiden dat je daar nauwelijks iets van ziet op carbon...en dat het goeie keuze was voor fietsframe...want het is de sterkste epoxy..(wordt gebruikt voor vliegtuigen)
Nu zit ik nog te tobben over hoeveel.....ik dacht 10 meter van 204g/m carbon...en daar staat bij dat per m2 het iets van 200gr epoxy gebruikt...dus 2 liter lijkt mij meer dan genoeg....is dit zo? Hoe gaat dat in de praktijk? De carbon kan ik altijd later nog gebruiken van wat ik over heb....maar de epoxy is maar een jaar houdbaar...hoe smeerd dat zich uit....is 2 liter genoeg voor een ligfiets?...of veel te veel?
(sinds dit geweldig behulpzaam forum is...vraag ik maar raak...hartelijk dank!)
En hoe doen julie het met de mallen....hebben julie alternatieve producten....bv een magnetron folie of zo als eerste laag....en oude handdoek als absorbtie?..met gewoon plastic als vacuumzak?
Bedankt voor de reakties!
mvg Fabian
Johannes
05-16-2008, 08:15 PM
als je weet hoeveel carbon je gaat gebruiken, daar ongeveer 50-60% aan gewicht bijrekenen wil je het wat netjes lamineren, overtollige hars trek je er toch uit( eigenlijk best zonde..)
het best kun je gewoon wat extra nemen, als je zonder komt te zitten heb je een probleem!
als je een kern gebruikt heb je geen mallen nodig, een mal is tijdrovend(je moet dan ook een moedermodel maken, de plug) en extra materiaal kosten. meestal wordt een mal gebruikt als het echt ligt moet zijn, en er meer als 3-5 producten uit gehaald worden(ligt er aan wat het is)
eventueel kun je om een piepschuim kern lamineren, en deze later weg laten vreten door aceton, maar het zal maar enkele grammen wegen. ook is een kern wat extra stijfheid ;)
als eerste laag gaat er over het eindproduct een peelply of gaatjesfolie, afhankelijk van de afwerking. daar over gaat de bleeder(waar de overtollige hars in trekt) ik denk dat dit prima een oude handoek kan zijn, ik heb met mijn laatste project huishouddoekjes gebruikt, neemt veel vocht op en pluist niet aldus de verpakking, ik heb ook al eens gelezen dat men keukenrol heeft gebruikt.
als laatste heb ik met mijn vorige project een schildersfolie gebruikt, werkt opzich wel, maar volgende keer koop ik echte vacuumfolie, dit is veel minder kwetsbaar(maar het blijft een folie ;) )
wat voor verwerkingstijd heeft die epoxy die je hebt gekocht? als dat weinig is kan het stressen worden ;) ( niet leuk als je een bootromp van 13 meter moet gaan baggen, dan loop je serieus de hele dag lang te haasten en stressen)
udjenl
05-16-2008, 09:13 PM
kun je geen groot raam maken waar je je producten onder legt? dan blijft je folie ook netjes en eventueel kun je er later stevigere folie of anders soort materiaal op doen.
Johannes
05-16-2008, 09:15 PM
dat is alleen handig met vlakke producten lijkt me, ik neem aan dat de fiets rondere vormen gaat krijgen ;)
udjenl
05-16-2008, 09:19 PM
daar heb je wel weer gelijk in :)
Richard
05-17-2008, 01:22 PM
De kleurstoffen die aan de hars zijn toegevoegd zie je ten eerste haast niet meer terug, ten 2e verdwijnen de kleurstoffen vanzelf.
als harssysteem voor dit Project raad ik SP-115 aan, glashelder en er zit een UV blocker in.
arthur
05-17-2008, 05:39 PM
Ben de vorm aan het maken...van soort isolatieschuim...is heel makkelijk te bewerken...daar wil ik dan een glasvezel mal van maken.Want met vrouwelijke mal...krijg je mooiste buitenste resultaat...want je versterkt het vanbinnen.Blijft nog wel heel werk ja,moet ook nog kaatsrecht natuurlijk...wil geen scheve fiets.En met mal,kan ik eventueel ook nog tweede maken....en die verkopen,of als mijne gejat wordt! Ik weet het niet eigenlijk....je zou denken vouw die carbon om een schuimvorm heen...klaar,maar dan wordt het lelijk...want je wil de ene plek dikker dan de andere.Dus wat doen ze allemaal....ze maken 2 helfden...van mannelijke of vrouwelijke mal,zodat ze vanbinnen kunnen verstevigen.....en plakken ze die 2 dunne halfjes later tegen elkaar...en dat blijkt dan stevig genoeg te zijn...dus doe ik dat ook maar.
http://users.skynet.be/benoit.dery/ (deze heeft het handig gedaan zonder vacuum...gewoon met keukenfolie)
En bij R&G http://shop.ezentrum.de/4DCGI/ezshop?hid=27&sprachnr=1 hebben ze speciale 'polyurotheen' of hoe het heet in het nederlands..lak voor carbon..tegen uv en alles..als buitenste laag.
Ben nu zo langzaam bezig om bestellijst samen te stellen....tikt wel aan...zit nu op zo'n 700 euro
oh...en die l20 epoxy met 161 harder....heeft 90 minuten verwerkingstijd...en kost 30 euro of zo...per liter...en is voor vliegtuigbouw
Johannes
05-17-2008, 05:51 PM
PU lak, polyurethaan, ook wel DD lak genoemd ;)
om een kern lamineren kan ook netjes worden hoor, maar wel veel werk.
en voor de plug geld: maak die zo mooi mogelijk, de mal en het eindproduct erven alles, hobbeltjes, deukjes, krasjes, tot de glans aan toe! Als je het niet goed doet kun je in je eindproduct weer veel werk stoppen, wat natuurlijk zonde van het hele proces is ;)
arthur
05-17-2008, 09:50 PM
Maar het is wel aan te raden niet.....het is niet heel moeilijk.....en resultaat kan eigenlijk niet fout gaan....en als het fout gaat,dan kan je schuren...of erbij plakken.Carbon is dan wel duur....je hebt het beste resultaat.....en kan bijna niet kapot gaan......en als je carbon frame scheurt of zo...kan je het makkelijk repareren.
Ik maak goede keuze door 7-800 euro hieraan te besteden niet?
En wat heb jij allemaal van carbon gemaakt johannes...en de anderen?
Johannes
05-17-2008, 10:42 PM
van serveerschaaltjes tot bootrompen ;)
het verwerken is vrij simpel, ik vind het makkelijker als hout en metaal, het is maar wat je ligt denk ik.
je kan inderdaad altijd bij plakken of afschuren, en als het breekt is het ook weer in orginele sterkte, en makkelijk nog sterker te repareren.
Ik blijf me nog steeds verbazen over hoe ligt de eindproducten worden, voor een fiets lijkt het me dus zeker een goede keuze.
wel zorgen dat je een goed plan, alle materialen, en tijd genoeg hebt, dan zou het moeten lukken.
je kan altijd nog oefenen met kleine stukjes, tests doen enz. qua verwerking zit het dicht bij glasweefsels in de buurt, dat is maar 5 euro per m^2, dus ook mooi om mee te oefenen ;)
Richard
05-18-2008, 02:22 AM
.
Ik maak goede keuze door 7-800 euro hieraan te besteden niet?
En wat heb jij allemaal van carbon gemaakt johannes...en de anderen?
700-800 euro voor een fietsframe ......... dan doe je er verstandiger aan om er 1 te kopen.
dergelijke kwaliteit haal je amper door wat te frutten om een schuimkern of vanuit een negatieve mal !!
en daarbij moet ik zeggen dat een paar mannen hiero wel erg makkelijk praten....... ach dit doe je zus...... en dat doe je zo ff.
ik werk nu onderhand al 10 jaar in de Carbon-Fibre, en ik kan je vertellen dat een goed doordacht en lichtgewicht fietsframe aardig wat kennis van zaken vraagt wil je een goed en mooi resultaat bereiken.
tuurlijk is een framepie best goed zelf te maken, maar een gelijkwaardig product neerzetten als een carbon fiets uit de fietswinkel zie ik niet gauw iemand doen :(
mocht je toch een poging willen wagen om een eigen creatie te bouwen, wil ik je best op weg helpen qua matrialen (ik heb nog wel wat reststukken liggen), vacuumpomp en bijbehorende matrialen wil ik je ook wel ter beschikking stellen.
paar voorbeeldjes van mn producten
http://img341.imageshack.us/img341/6458/220kn1.jpg (http://imageshack.us)
http://img341.imageshack.us/img341/218/pict0151ox0.jpg (http://imageshack.us)
http://img175.imageshack.us/img175/5714/pasinicarbon2us4.jpg (http://imageshack.us)
brambomb
05-18-2008, 07:57 AM
Het is heel logisch dat je een boel geld kwijt bent voor een dergelijk frame. Je moet er maar 1 maken en de kosten worden gedrukt als je er meerdere gaat maken.
Nu kan je voor hetzelfde geld wel een frame kopen maar het maken is toch vaak het leukst. En het idee dat je het zelf gemaakt hebt.
Verder is er natuurlijk een groot verschil tussen iemand die profecioneel met carbon werkt en iemand die het voor de hobby doet. Bij jouw werk moet het carbon er super strak opzitten terwijl andere een paar overlapping door de vingers kunnen zien.
En of het uiteindelijk moeilijker is dan je had gedacht. Daar kan je alleen maar achter komen door te beginnen.
Johannes
05-18-2008, 11:51 AM
met carbon een fietsframe bouwen is veel makkelijker als een alu frame. met carbon kun je vrij makkelijk mooie resultaten halen.http://www.carbonmike.sk/Temp/2r.jpg
deze fiets is door iemand gebouwd zonder ervaring met carbon, en vonder vacuum. hij heeft een druk gecreeerd d.m.v omwikkeling met tape.
800 euro lijkt mij ook wat veel ;)
arthur
05-18-2008, 04:40 PM
ziet er echt helemaal supergaaf uit niet...die carbon motorkap....en die mountainbike frame ook.Ja...ik zit nu rond de 700.....heb dan ook 10 meter carbon voor 350,- en dan al die kleine dingen...als ik rechtstreeks op de plug lamineer....dan hoef ik geen mal te maken....dat scheeld mij al zo 100 euro en hoop werk....en vacuumpomp heb ik van koelkast pomp....hoewel dat ding uit gaat als ie paar keer uit en aan is geweest(moet een zekering eerst afkoelen)..(zie ik later wel..als ik test op vacuumzak)
Ja tweedehands fiets voor 1000 of zo begint wel interessant te worden......maar ik kan het niet laten,met 10 meter carbon...kan ik wel 3 fietsen maken denk ik...en verwacht dat het ook fout kan gaan....dus heb ik altijd extra carbon en het is veel leuker om zelf te bouwen....en ik heb het geld wel...tis maar waar je prioriteiten liggen
Johannes
05-18-2008, 06:08 PM
is dat 10 m^2 weefsel, of 10 meter UD legsel?
ziet er gaaf uit trouwens richard!
arthur
05-18-2008, 06:18 PM
Kohlegewebe 204 g (Aero) KP, Rolle/ 10 m
Artikel-Nr. 1902306
VPE St.
Preis (€) 290,60
Kohlegewebe
204 g/m²
Köper, Breite 100 cm
Fadenzahl Fd/cm:
Kette x Schuß 5 x 5
Garntype
Kette x Schuß 3K
Anwendungsgebiet:
Tragende Teile im Flugzeugbau, Motorsport, Schiffs- und Modellbau, Sportgerätebau. Werkstoff nach Luftfahrtnorm.
Rechnerische Daten für Handlaminate
mit 35 Vol.-% Fasern:
Harzverbrauch: 234 g/m²,
Laminatdicke: 0,327 mm,
Laminatgewicht: 438 g/m²
(die 290 is zonder btw) ( http://shop.ezentrum.de/4DCGI/ezshop?hid=27&sprachnr=1 )
Johannes
05-18-2008, 06:34 PM
ik gok dat de fiets vooral sterkte in de lengte richting moet hebben?
de fiets in mijn vorige post heeft 6 lagen UD koolstof, met daar overheen 1 laag weefsel.
op de meest belaste punten zit er het dubbele op.
UD koop je in een band van 2,5-15 cm breed, en is dus goedkoper om mee te bouwen. Ook kun je sterker bouwen omdat je uit kan zoeken welke krachten er op komen te staan, en daardoor veel gerichter kunt bouwen, dus minder rest-sterkte die je niet gebruikt, maar er toch in de vorm van gewicht op zit.
en als toplaag kom je met een viekante meter weefsel erg ver als je een open frame hebt ;)
arthur
05-23-2008, 10:45 PM
stond op punt alles te bestellen...toen ik juiste ligfiets op speurders.nl tegenkwam....heb erover nagedacht....en toch maar gedaan...900 euro betaald voor tweedehands optima baron ligfiets...koste 2000 nieuw.Dus het carbon avontuur blijft nog even buiten mij....en heb erop gefietst....en komt zoveel kracht op te staan....kan mij nu nauwelijks voorstellen dat ik dat had kunnen bouwen van carbon...mechien in toekomst ga ik het proberen.
Ok bedankt voor adviezen......dit forum was heel behulpzaam!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.