PDA

View Full Version : Carbon "coaten"

Yordi
03-19-2008, 05:07 PM
Een vraagje over carbon...........

Er zijn verschillende mensen die zeggen dat ze diverse lagen epoxy hars over hun carbon stuk doen, en dat iedere keer opboenen.

Anderen gebruiken een DD-lak, en weer anderen spuiten gewoon blanke lak (auto-lak ofzo) over hun carbon producten.

Wat vinden jullie de beste manier? En wat is wel/niet aan te raden?

brambomb
03-19-2008, 05:34 PM
Ik raad epoxy af omdat het niet uv bestendig is. Dus dd lak of een lak met een sterke uv filter.

DD lak is sterker.

Johannes
03-19-2008, 06:01 PM
ja precies, epoxy kan niet tegen uv licht, dus er moet zowieso een uv blocker over. een blanke dd lak is dan het beste.

Er is overgens ook een "clear epoxy" te krijgen voor deco- doeleinden, deze is helemaal helder, en is beter tegen uv licht beschermd dan de normale lamineerhars. maar als het product vaak in de directe zon staat zou ik er nog een uv-blocker over doen.

boonbeest
04-22-2008, 07:51 PM
ik gebruik dus glasheldere epoxy voor alle oneffenheden uit mijn carbon te krijgen
dus om te zorgen dat ik het niet meer voel

en dan leg ik een 2K vernis die heeeel dik is

en dan een auto vernis

Johannes
04-22-2008, 08:16 PM
zolang er maar een uv blocker in zit zou het goed moeten wezen. na een tijd begint het te vergelen, wat niet mooi is, en daarna begint het letterlijk uit elkaar te vallen. ligt natuurlijk allemaal aan de epoxy en blootstelling van uv licht hoelang het duurd, iets wat altijd binnen staat kan rustig zonder blocker, iets wat veel in de zon zit niet ;)

udjenl
04-22-2008, 10:19 PM
als je nu inplaats van epoxy gewone polyester gebruikt ???

brambomb
04-22-2008, 10:48 PM
Polyester is een stuk minder sterk dan epoxy. En polyester is niet volledig transparant

udjenl
04-23-2008, 07:14 AM
dat is zo.

maar als je het gewoon bruikt voor de looks en niet voor sterkte, voldoet polyester toch ook ???

brambomb
04-23-2008, 07:39 AM
het is dus niet helemaal doorzichtig dus je krijgt niet goed de structuur van je carbon te zien

Johannes
04-23-2008, 08:38 AM
het kan wel, en mat wat dunne laagjes heb je geen probleem met kleuren enzo. je moet er geen millimeters op smeren.
ik gebruik bij sierstukken vaak polyester omdat het goedkoper is ;)

udjenl
05-10-2008, 01:30 PM
heb voor nood ff een hoogglans lak opgehaalt na de meeting ga ik mn deurbakken maken en dan op het laatst aparte lak halen van aerosol ofzo iets kost 30 euro per bus en kun je maar 1x gebruiken.. dus alles eerst klaar maken en dan in 1x alles in de blanke lak met uv blocker spuiten...