PDA

View Full Version : Toekomstige MINI poly-klussen.....tips gevraagd!!

Juice
05-23-2008, 09:17 PM
Ik ben momenteel aan het kijken naar een restauratie-project van een mini. Na de restauratie gaan we polyesteren en 1 van de ideeen die ik al heb is om een motorkap van polyester of carbon te maken met daarin de luchthapper zoals die in de new mini cooper zit.

Dus hoe kan ik het beste een luchthapper maken zoals op de eerste foto??

En hoe kan ik deze het beste verwerken in een polyester kap (ga mal maken van stalen kap, stalen kap moet heel blijven!)?

Ik wil de luchthapper vast in de kap, dus niet met een randje zoals bij de new mini.

http://img91.imageshack.us/img91/2461/bonnetdu2.jpg
http://img91.imageshack.us/img91/1305/deminiyi5.jpg

Hoe maak ik een polyester bodykit naadloos op de stalen carosserie. Ik wil liever niet met popnagels/parkers of wat dan ook werken vanwege de roestgevoeligheid van het mini staal??

brambomb
05-24-2008, 02:57 PM
Kitten en klemmen. Word heelveel gedaan.

Johannes
05-25-2008, 11:28 AM
voor de motorkap kun je het best twee mallen maken denk ik, een voor de luchthapper, en een voor de kap zelf. wat er uit komt later aan elkeer polyesteren.

als je het in een mal wil doen moet je anders toch een gat in de motorkap gaan maken, en dan zit je ook nog met de lossing ;)

Juice
05-27-2008, 10:29 PM
Wat voor kit is dat dan?? Naam misschien?

Ik kan geen mal maken van die luchthapper, dus hoe zou ik die vorm kunnen maken?? Zou dat lukken met PU-schuim. Blok gieten, uitschuren, mal van maken en dan de luchthapper maken?

brambomb
05-28-2008, 07:25 AM
Gewoon zo'n vieze harde kit van praxis of gamma

Let er op neem wel een hard uithardende kit

Johannes
05-28-2008, 08:31 AM
PU schuim is prima te modelleren, maar erg kwestbaar. als je eenmaal een vorm hebt kun je het best een laagje glas(160 gram ofzo) er over heen lamineren, en daar op alles aan strakmaken.

Yordi
05-28-2008, 09:42 AM
Als je bumpers, sideskirts, spatbordverbreders etc. aan je auto vast wilt poly'en, dan moet je dit op het kale ijzer doen, dus er mag totaal geen lak meer op zitten. Ook is het de bedoeling dat je voor stevigheid zo'n 10 cm rondom nog uit polyesterd (met polyeserhars en glasvezel) anders blijft het niet zitten.

Voor wat betreft die luchthapper, gewoon een blok pu-schuim maken en dat in model vormen. Teken wel goed af hoe het moet worden. want het zou zonde zijn als hij scheef wordt.

Je zou ook 's op ebay.de voor zo'n luchthapper kunnen kijken (of 'n universele) en die op maat maken op je mini. verlijmen of met poly vastmaken van de motorkap, mal ervan maken, en dan een volledige poly motorkap maken. Bestaat de motorkap ook maar uit 1 deel.

Juice
06-22-2008, 03:31 PM
Ik heb ondertussen de Mini, plannen zijn wel iets verandert. Die luchthapper komt er niet op, ipv daarvan wil ik een kleine "powerbult" zoals ik op carbon motorkappen voor een bmw m3 heb gezien. Motorkap moet dan dus ook van carbon (of iig look worden)

Zit aan de volgende werkwijze te denken:

PU-plaat op de motorkap lijmen, grof in de vorm schuren, overtrekken met een laag glasvezel, dit verder strak plamuren en dan fijn schuren en polijsten. Als alles helemaal recht en superglad is een mal van trekken.

Dan wil ik hem helder poly-hars een laag carbon in de mal, dan met zwart gekleurd hars een laag 450 gr, dan doorgezaagde pvc-buis kruislings als versteviging en ophangpunten erin en dan nog 2-3 lagen 450 gr en dat afwerken met zwarte topcoat.

Carbon kant afwerken met vernis.

Is dit een beetje een goede werkwijze?? Het carbon is dus vooral voor de looks.

Johannes
06-23-2008, 03:17 PM
je kan in plaats van de pvc buis ook schuim gebruiken. verder lijkt het me goed, wel opletten dat je polyesterhars en lag tegen wat hitte kunnen, temperaturen op een zwart oppervlak lopen snel op.

Herman
06-23-2008, 04:26 PM
Ik zou meer lagen 450 erin leggen voordat je de kruislingse versterkingen aanbrengt. 1x 450 en 1x carbon, dan ga je de versterkingen gegarandeerd terugzien.

Als versterkingen kan je ook isolatiepijp voor om de CV leiding overlangs doormidden halen, en die meelamineren. Is styreenbestendig.

Persoonlijk zou ik 1x carbon, 1x 450, 1x schuim 3mm, 1x carbon lamineren, dan de kruislingse versterking. De randen opdikken met meer 450, het schuim niet tot de rand laten lopen.

Juice
08-29-2008, 12:53 PM
Tijdje afwezig geweest, ben met andere hobbies bezig als polyesteren. Maar zit nu met een klein dilemma.

Voor mijn classic mini wilde ik een carbon motorkap maken, maar heb ondertussen besloten om de hele voorkant te vervangen voor een polyester flipfront. Dit is het front, motorkap en zijschermen uit 1 deel. Nadeel is dat ik nu geen losse motorkap meer heb om te carbonnen.

Hoe kan ik op dit flipfront nu een look-a like carbon motorkap maken. Dus geen echte motorkap, wel echt carbon. Zoals te zien op de foto heeft de kap geen scherpe vouwen tot waar de kap normaal zou lopen en ook aan de voorkant is de motorkap lijn vervallen.

Mijn eerste ingeving was om een laag carbon erop te zetten met epoxy en dan iets ruimer als tot waar een originele kap zou lopen, dan de randen vlaken schuren en dan een randje carbon mee te laten spuiten en vervolgens alles in de blanke lak. Hopend dat het carbon dan als het ware onderdeel word/lijkt van de laklaag. Maar ik betwijfel of dit werkt.

Dus iemand tips, vind het carbon een beetje te duur om zomaar in het wilde weg wat te proberen :(

foto flipfront:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DZOE3M78.jpg

Yordi
08-29-2008, 09:52 PM
't is maar 'n idee:

motorkap eruit flexen, van carbon maken, ondertussen de rest van de neus in kleur laten spuiten, motorkap terug erin zetten en van de binnenkant vastmaken met poly.

Als je de "flex naad" zo dun en strak mogelijk maakt, dan zal de motorkap (die dikker/breder is door de laag carbon wat er nu op zit) deze naad opvullen.

Wat je ook kunt doen is de overgangen van de motorkap met de andere delen van de neus opschuren zodat er een hoogte verschil ontstaat. Dan de motorkap met carbon bekleden en dit door laten lopen tot de lagere overgang. Gezien je nu een lager stukje hebt tot waar het carbon door loopt, kun je dat bij plamuren om de rand van de carbon-motorkap mee te maken. Zo heb je de rafels aan de uiteindes van het carbon niet zichtbaar en blijft de neus een geheel.

Herman
08-30-2008, 10:47 PM
De oplossing van Juice is helemaal geen slechte. Je kan de randen netjes wegplamuren, zolang je maar voorzichitg schuurt.