PDA

View Full Version : Carbon matten oer glasvezel?

Sand0r
05-24-2008, 06:38 PM
Ik zit met een klein vraagje, ik ga binnenkort een mal trekken van een kap die ik heb gemaakt.

Nu had ik hier dan een volledig polyesterkap willen trekken, maar ik had die kap graag een carbonlook willen geven,
nu vroeg ik mij af als dit kan? Dus carbonmatten over de polyestermatjes leggen, gewicht maakt mij niet veel uit.

En moet ik dan legsels of weefsels gebruiken?

De kap is te zien in het topic piaggio achterkap bij lopende projecten.

Uiteraard wil ik dat de kap uit 1 laag carbonbestaat, dus niet meerdere stukken waarbij je de overgaan in een ander patroon gaat. Is dit ook mogelijk og zo goed als ondoenbaar?

De kap heeft ook niet veel complexe hoeken etc, dus is nog vrij makkelijk!

mvg

Sand0r
05-24-2008, 06:56 PM
Ik heb net een gekeken op HP textiles, aangezien ik het liefst bij hun zou bestellen.

Ik moet dus weefsel hebben voor complexe hoeken te kunnen maken, op hun staat staat netjes uitgelegd:

Köperbindung sind besser zu drapieren (schmiegsamer) und daher besser für Formteile geeignet. Durch die geringere Fadenablenkung hat das Laminat eine höhere Festigkeit.

Zo een mat moet ik dus overduidelijk hebben. Gelcoat haal ik hier bij een man, is eender welke gelcoat goed?
op hun site vind ik niet veel van gelcoat?

Ik heb hier thuis nog 2 liter hars + verharder staan, dus ik verkies om dit te gebruiken boven epxy, ook omdat ik de kennis over epoxy mis, geeft dat ergens problemen of verleend zich dat prima carbonweefsel en polyesterhars?

Krijg ik dan ook last van Uv verkleuring?

udjenl
05-24-2008, 09:15 PM
eerder dat poly vertrekt door de zon en er bobbels ontstaan :D

ja ik spreek uit ervaring :P

Richard
05-25-2008, 02:38 AM
eerder dat poly vertrekt door de zon en er bobbels ontstaan :D

ja ik spreek uit ervaring :P

Dan heb je toch wat fout gedaan :whistling:

brambomb
05-25-2008, 08:56 AM
Nu had ik hier dan een volledig polyesterkap willen trekken, maar ik had die kap graag een carbonlook willen geven,
nu vroeg ik mij af als dit kan? Dus carbonmatten over de polyestermatjes leggen, gewicht maakt mij niet veel uit.
Je kan gewoon carbon over polyester heen maken. Het is dan natuurlijk niet zo sterk als dat je volledig carbon zou gebruiken. Maar dat hoeft ook niet bij een scooter kap

En moet ik dan legsels of weefsels gebruiken?
Dat is geheel aan jou. Ik vind weefsel zoveel beter werken. En je hoeft veel minder aftewerken dan met legsel. Omdat het al gelijk veel gladder is.

Uiteraard wil ik dat de kap uit 1 laag carbonbestaat, dus niet meerdere stukken waarbij je de overgaan in een ander patroon gaat. Is dit ook mogelijk og zo goed als ondoenbaar?

Het is erg moeilijk als je het wilt doen zonder vacuüm machine. Het kan wel maar vergt wel wat inzicht.

Ik heb hier thuis nog 2 liter hars + verharder staan, dus ik verkies om dit te gebruiken boven epxy, ook omdat ik de kennis over epoxy mis, geeft dat ergens problemen of verleend zich dat prima carbonweefsel en polyesterhars?
Het epoxy opbrengen is niet veel anders dan polyester. Ook zou ik alles afwerken met een blanke lak ook al gebruik je polyester.
Epoxy is gewoon net iets sterker. Je zou dus ook polyester kunnen gebruiken aan jou de keuze.

Krijg ik dan ook last van Uv verkleuring?
Bij polyester zowiezo niet. maar het beste is om er nog een blanke lak overheen te doen.

Johannes
05-25-2008, 11:34 AM
je hebt inderdaad een keperweefsel nodig. als je het er goed inlegd hoef je vaag geen overlappen te maken, maar als het niet wil zal het toch moeten. maar dan zie je wel meteen dat het echt carbon is, folie heeft geen overlappen ;)
je kunt het best even droog het weefsel er in leggen, dan zie je wel wat dat doet.
voor gelcoat kun je een transparante gebruiken, maar ik zou deze achterwege laten met carbon, dus als eerst carbon in je mal, dan je glaspakket. als je de kap er dan uit haald heeft die de glans uit de mal, deze kun je weer vergroten door te lakken, en eventueel polijsten.

Sand0r
05-25-2008, 12:57 PM
Ahzo dus jij zegt, dat ik de kap direct uit de mal moet trekken?

dus loswas erop dan carbon en dan de polymatjes?

Ik wou eigenlijk eerst gewoon de kap maken, en die dan beleggen met carbon.

Btw ik heb wel de beschikking over zo'n vaccuummachine, maar ik snap de bedoeling er eigenlijk niet van.

Johannes
05-25-2008, 01:32 PM
als je de kap met carbon uit de mal gaat halen heb je die niet nodig, als je carbon over de kap gaat leggen kan het handig zijn wat druk er op te zetten zodat het niet verschuift e.d. maar dat is meestal ook niet nodig ;)